بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

مدیر عامل بیمه باران در جمع مدیران ارشد بیمه تأکید کرد / فضای دیجیتال نمی‌تواند جایگزین شبکه فروش شود

علیرضا هادی، مدیر عامل بیمه باران در مراسم رونمایی از محصولات تازه این شرکت بیمه بر اهمیت استفاده از همه قابلیت‌های بیمه‌گری دیجیتال در تسهیل روند بیمه برای مشتریان صحبت کرد و آن را امری لازم و گریزناپذیر دانست که البته نمی‌تواند نقش جدی شبکه فروش را کمرنگ کند.

مدیرعامل بیمهٔ باران با تأکید بر اهمیت نوآوری در صنعت بیمه از عدم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در رابطه با اقدامات نوآورانه در صنعت بیمه گلایه کرد و صحبت‌های خود را با این موضوع آغاز کرد که بدون داشتن یک روند صحیح اطلاع‌رسانی از حرکت‌های نوآورانه در صنعت بیمه، نمی‌توان به آینده سرمایه‌گذاری در این صنعت امید داشت.

او در توضیح صحبت‌هایش گفت: «امروز تنوع و نوآوری در صنعت بیمه بسیار اتفاق می‌افتد اما ما کمتر شاهد اطلاع‌رسانی درباره آن هستیم. وقتی آگاه‌سازی در میان نباشد، سرمایه‌گذار نمی‌داند باید در کدام بخش‌ها وارد شود. بدون اطلاع‌رسانی حتی شرکت‌های دیگر هم به صرافت انجام اقدامی خاص در یک فضای رقابتی نخواهند بود. ما مجبوریم بازار را ماهیانه رصد کنیم تا ببینیم چه کسی ایدهٔ جدیدی را مطرح کرده است. اما اگر این طرح‌های جدید اطلاع‌رسانی شوند، توسعه به سراغ ما هم می‌آید چراکه مجبوریم زیرساخت‌هایمان را طوری سرعت دهیم که پاسخ‌گوی نیازها باشیم.»


فعالیت تخصصی در یک رشته بیمه مزیت است


بیمه باران امروز یکی از دو شرکت بیمه‌گری است که در صرفاً در حوزه خاص بیمه های زندگی فعالیت دارد. در این راستا مدیر عامل این شرکت این رویکرد را دارای منافع بسیاری دانست که می‌تواند به رشد و توسعه صنعت بیمه کمک کند. هادی در این باره گفت: «تخصصی شدن شرکت‌های بیمه منافع زیادی برای جامعه دارد و ما باید روی این مسائل کار کنیم. ما به طور خاص روی بیمه زندگی فعال هستیم و از همان روزهای نخست فعالیت شمار زیادی به ما گوشزد می‌کردند تا در این حوزه وارد نشویم. ما برای توسعه فضای کسب‌و‌کارمان در صنعت بیمه باید دست به کاری تازه می‌زدیم و اقدامی نوآورانه در بیمه‌های زندگی خلق می‌کردیم. ما از ابتدا با نوآوری وارد بازار شدیم و محصولی را وارد بازار کردیم که وجود نداشت. عمدهٔ مردم بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری را به عنوان سرمایه‌گذاری می‌خرند، اما آخر متوجه می‌شوند که به آن انگیزه پاسخ داده نشده است. به واسطهٔ بیمهٔ عمر در چرخهٔ حیات این نیاز تأمین شد.»


آشنایی با بازار سرمایه؛ برگ برنده بیمه باران


مدیر عامل بیمه باران که در جمع مدیران ارشد بیمه مرکزی در باره طرح‌های بدیع و نوآورانه بیمه باران صحبت می‌کرد، از پرتفوی این شرکت در همان یک سال ابتدایی فعالیت گفت و طرح تازه ای به نامه بیمه مستمری آنی. هادی با اشاره به پرتفوی میلیاردها تومانی بیمه باران در همان یک سال ابتدای فعالیت از بیمه مستری آنی صحبت کرد. او در این باره توضیح داد: «بیمهٔ مستمری آنی به این صورت است که حق بیمه را می‌دهید و از ماه بعد و از محل حق بیمهٔ پرداخت شده و سودی که به آن تعلق گرفته، مستمری می‌گیرید. این مسئله شاید برای مردم ما که پول را در بانک می‌گذارند و سود می‌گیرند کمی ناملموس باشد. وقتی که این طرح را راه‌اندازی کردیم، نرم‌افزارهای‌مان آماده نبود، ولی به خاطر تکمیل ویترین و تبلیغات آن را راه‌اندازی کردیم. یعنی اگر کسی بیمه را می‌خرید نمی‌توانستیم مستمری با سیستم به او بدهیم، باید دستی محاسبه می‌کردیم. ما از مهر سال گذشته مستمری با فاصله و بی‌فاصله را راه‌اندازی کردیم و حالا ۹۲ نفر مستمری بگیر بیمهٔ باران‌اند که از ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند. جالب اینجاست که تعریف مشتری از مستمری با چیزی که ما می‌گوییم، فرق دارد، یعنی الزاماً این طور نیست که شخص بازنشسته شود و مستمری بگیرد. البته بعضی‌ها به این صورت هستند، ولی بعضی‌ها کسانی را داشتند که حقوق بگیرشان بودند. در این حالت فرد مبلغی را پرداخت کرده و ماهیانه پولی به عنوان مستمری به آن شخص پرداخت می‌شود. ما با این رویکرد در فاصلهٔ تقریباً دو و نیم ساله، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم.»

نشست مدیر عامل و مدیران بیمه باران در پویش فناورانه بیمه مرکزی

هادی از روش پرداخت سود متفاوت شرکت بیمه باران نیز در حضور مدیران ارشد بیمه مرکزی صحبت کرد. به گفته او از آنجا که گروه سهامداران بیمه باران درون بازار سرمایه فعال هستند و درک متفاوتی نسبت به سرمایه‌گذاری داشتند، اجرای دقیق آئین‌نامه نمی توانست پاسخ‌گوی نیاز آنها باشد. چرا که آئین‌نامه این اجازه را به شرکت بیمه می‌دهد که بازدهی سرمایه‌گذاری‌اش را پایان سال، بعد از سال مالی اعلام کند و تا پایان سال قبل به موجودی الحاقیه اضافه کند.

او در این باره توضیح داد: «این مسئله اصلاً با ماهیت سرمایه‌گذاری هم‌خوانی ندارد. با هماهنگی‌هایی که با بیمهٔ مرکزی داشتیم ما از اول سودهای مشارکت را ۶ماهه اعلام و اعمال کردیم و از ابتدای امسال سود مشارکت را به صورت علی‌الحساب ماهیانه پرداخت می‌کنیم و هر ماه مشتری می‌تواند وضعیت سودش را ببیند. حالا تفکیک حساب‌ها به طور کامل انجام شده است و سود مشارکت‌ در فواصل ماهیانه پرداخت می‌شود؛ یکی از اقدامات تازه‌ای که صرفاً در بیمه باران می‌توانیم شاهد آن باشیم.»


شبکه فروش را نمی‌توان حذف کرد


بیمه کالایی فروختنی است و به این سبب بخش بازاریابی و فروش رگ حیاتی کسب‌و‌کارهای بیمه‌ای محسوب می‌شود. به سبب اهمیت شبکه فروش و بازاریابی است که در رویه فروش بیمه‌های زندگی نیز نباید از وظیفه مهم نمایندگان بیمه غافل شد.

هادی با تکیه بر این موضوع از یکی دیگر از اقدامات بیمه باران گفت: «ما در بخش بازاریابی و فروش دیدیم اگر بخواهیم شعبه تأسیس کنیم، در بیمهٔ زندگی فقط ۷٪ اجازهٔ هزینه داریم. خوشبختانه یا متأسفانه شرکت بیمهٔ زندگی که پس‌اندازی کار می‌کند نمی‌تواند از محل مابه‌التفاوت حق بیمه تأمین درآمد کند. فقط ۷٪ و مشارکت در منافع باقی می‌ماند، بنابراین ساخت و تأسیس شعبه امکان‌پذیر و باصرفه نبود. کسانی را که در بازار بودند و توانایی لازم را داشتند اما نمی‌توانستند برای خودشان هزینه کنند و تیم تشکیل دهند، شناسایی کردیم. در سطح کشور دفاتری را راه‌اندازی کردیم و در اختیار افراد گذاشتیم و آن‌ها شبکهٔ فروش به وجود آوردند؛ یک شبکهٔ فروش واقعی که افراد مجرب و ماهر در آن حضور داشتند.»

به گفته مدیرعامل بیمه باران امروز اعضای شبکهٔ فروش به دلیل اینکه بیمهٔ زندگی با دیگر ابزارهای مالی مقایسه می‌شود، کاملاً به مقایسهٔ بیمهٔ زندگی با اوراق بورس و بانک توجه دارند، یعنی هر یک از نمایندگان فروش بیمه زندگی در حکم یک مشاور مالی هستند.

«در زمینه فناوری اطلاعات برای شبکه فروش هم با تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیدیم که فضای دیجیتال نمی‌تواند جایگزین شبکهٔ فروش شود. به خصوص در بیمهٔ زندگی چرا که شرایط موجود در بیمه‌های زندگی را در فضای دیجیتال نمی‌توان به راحتی برای فرد تشریح کرد. فقط لازم است که فضای دیجیتال را به کمک شبکهٔ فروش فرستاد.»

او در باره رویکردهای استفاده از روند تحولات دیجیتال در فضای بیمه گفت: «در بحث تبلیغات فضای دیجیتال می‌تواند به آگاهی مردم کمک کند. وقتی فرد آگاهی پیدا کرد دنبال این مسئله می‌رود و با توجه به مطالعات انجام‌شده این شیوه بسیار مؤثر است. به واسطهٔ امکاناتی که در سایت فراهم کردیم، تلاش‌مان این بود که این مسیر را پی بگیریم. در عین حال دفتر دیجیتال هم فعال کردیم. دفتر دیجیتال امکانات اپلیکیشن، سایت و فروش آنلاین را فراهم کرده است و هیچ کارمزدی هم از نماینده‌ها کسر نمی‌شود و تیم دفتر دیجیتال از محل هزینه‌هایی که ما تأمین می‌کنیم خودشان را اداره می‌کنند. فروش آنلاین را سال گذشته در این دفتر راه‌اندازی کردیم. در فروش آنلاینی که طراحی شده فرد می‌تواند اعداد مختلف را تنظیم کند و مطابق آن نیازش را مطرح کند.»

هادی در توضیح دفتر دیجیتال بیمه باران از طراحی اپلیکیشن خاص شرکت بیمه باران خبر داد و بستری که می‌تواند به راحتی هم در جهت رفع نیازهای مشتریان باشد، هم بازویی برای خدمات‌رسانی بهتر نمایندگان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.