بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

چگونه نقطه‌داده‌ها به صنعت بیمه کمک می‌کنند؟ / داده ابزاری برای پیش‌گیری از ریسک

می‌گویند فیسبوک تقریبا ۵۲۰۰۰ نقطه‌داده برای هر کاربر دارد که با کمک آن می‌توان تجربه کاربری را کاملاً شخصی‌سازی کرد، از ارائه انواع محتوا گرفته تا نمایش تبلیغات برای محصولاتی که احتمال خرید آن‌ها بیش‌تر است. این داده‌ها به‌حتم نتایج مؤثری برای همه ذینفعان فراهم می‌کنند اما خبر  خوب این­‌که شرکت‌­های بیمه برای بهره‌مندی از قدرت داده‌ها نیازی به این همه نقطه‌داده ندارند.

امروز صنعت بیمه در میانۀ یک انقلاب دیجیتال قرار دارد. به­ نظر می­‌رسد کلماتی مانند داده و اینشورتک هر بار  به وجود می‌آیند، اما بسیاری از این راه­‌حل­‌ها برای عملیاتی شدن، پیچیده و گران هستند که در نهایت نرخ پذیرش کاهش پیدا  می‌کند و از طرفی هم شرکت‌های بیمه فرصت‌های بزرگ بعدی را از دست بدهند. مزایای استفاده از داده‌ها و درک این مزایا آن‌قدر اهمیت دارد که در غیر این صورت نمی‌توانیم بر موانعی که ممکن است سر راهمان قرار گیرد غلبه کنیم.

اینشورتک تسهیلاتی فراهم می‌کند که به‌واسطۀ آن‌ها فروش بیمه و مدیریت مطالبات ساده‌تر انجام می‌شود. همچنین بستری فراهم می‌شود تا بیمه‌‌گران بتوانند از حجم عظیم داده‌‌ای که در اختیارشان قرار گرفته، به روش‌های بی‌شماری استفاده کنند: برای مثال برای بهبود یا ارتقای تجربۀ مشتری، ایجاد وفاداری به برند و کاهش هزینه­‌های تعدیل ضرر.


اعتمادسازی و بهبود تجربۀ مشتری


تصور کنید که پیش از فاجعه­‌ای قریب‌­الوقوع، پیامی از شرکت بیمۀ خود دریافت می­‌کنید که به شما در مورد آن رویداد هشدار و مشاوره می­‌دهد. بهترین راه­‌های تخلیه، دسترسی به سوخت در زمان بحران و شدت آسیب پیش­‌بینی­‌شده به اموال شما چیست؟ این موضوع احتمالاً موضوعی است که درباره‌­اش با دوستان و همسایگان خود صحبت خواهیدکرد.

امروز دیگر بیمه­‌گزاران از ارائه­‌دهندگان بیمه این انتظار را دارند که منافع آن‌ها را در نظر داشته‌­باشند. درست است که بیمه توافقی قراردادی است که زیان‌ها را برآورد می‌کند و در مقابل غرامت پرداخت می‌کند، اما امروز به سبب رویکردهای تازه استفاده از داده ورودی کلمه بیمه ماهیت دیگری یافته است: ابزاری برای تضمین حفاظت و ایمنی بیمه‌گزاران در اقدامات پیشگیرانه.

هم‌راستا با پیشرفت اینشورتک، فناوری‌های نوین می‌توانند نقطه‌ای که قرار است آسیب رخ دهد و  این­که با چه شدتی به­‌وقوع خواهد پیوست را با دقتی بسیار بالا پیش‌­بینی کنند. صاحبان بیمه می­‌توانند با  شرکت‌های اینشورتک همکاری کنند تا آرامش خاطر را پیش از توفان برای بیمه­ شوندگان فراهم کنند و این اطمینان را بدهند که وعده‌هایشان پس از توفان با موفقیت انجام شده‌است. این بزرگ‌ترین خدمتی است که امروز صنعت بیمه به بیمه‌گزاران می‌تواند ارائه‌دهد.


ایجاد وفاداری به برند


دیگر آن دوره که از دندان‌­پزشکتان کارت پستال تولد دریافت می­‌کردید، گذشته­‌است.در عوض، احتمالاً این روزها شما یک ایمیل «تولدت مبارک» خوشایند دریافت می­‌کنید. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تاریخ تولد شما یک نقطه‌داده‌ است که توسط شرکت ها برای بهبود تجربه مشتری، افزایش نرخ تبدیل و ترویج وفاداری به برند مورد استفاده قرار می گیرد؟

با این‌که ممکن است به نظر نرسد اما این تلاش­های کوچک نقش پررنگی در ساختن وفاداری به برند در مصرف­‌کنندگان ایفا می­‌کنند و باتوجه به این­‌که  65درصد مصرف­‌کنندگان بعد از تجربۀ بد یک مشتری ارتباط خود را با برند قطع کرده‌­اند، وفاداری به برند بسیار اهمیت دارد.

بر اساس آماری که وریسک (Verisk)  منتشر کرده­‌است، بیمه‌های اموال و مسئولیت تنها در سه ماهۀ اول سال 2022، افزایش 10درصدی هزینۀ تعدیل زیان LAE را تجربه کرده‌­اند. ذی­نفعان زیادی در سرویس­‌دهی ادعای بیمه دخیل هستند و صاحبان بیمه همیشه در تلاش هستند تا هزینه­‌های جبران خسارت را کاهش دهند.

متأسفانه، گاهی این موضوع می­‌تواند به ضرر شرکت‌های بیمه باشد. بیمه­‌گرها با جمع‌­آوری و استفاده از داده‌­های درست می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش داده و تجربه مشتری خود را بهبود بخشند.


آیندۀ مطالبات بیمه


با استفاده از فناوری مکانی و داده‌­های تاریخی، شرکت­های خدمات‌­دهنده ادعا می­‌کنند که می­‌توانند تنظیمات خود را با دقت بالا پیش‌­بینی کنند، LAE را کاهش دهند و سرعت جبران خسارت را افزایش دهند.

برخی شرکت‌­ها در حال الگوبرداری از بیمه پارامتریک هستند و می‌خواهند از داده‌ها برای بازپرداخت فوری به بیمه‌گزاران زیان‌دیده استفاده‌کنند. باتوجه به این­‌که فاجعه کجا رخ داده و خسارت چقدر شدید خواهدبود، ارائه­‌دهندگان بیمه می‌توانند به مشتریان خود کمک کنند تا سریع­تر از همیشه شروع به بازسازی کنند.

این فناوری‌ها علاوه‌براین‌که رویدادها را پیش‌­بینی می­‌کنند، می­‌توانند از حوادث گذشته درس بگیرند و داده‌هایی را فراهم کنند که برای ارائه پوشش دقیق خطر به بیمه­‌گزاران مورد استفاده قرارگیرد.

بر اساس داده­‌های تاریخی، بیمه­‌گران می­‌توانند مکان و فراوانی خطراتی مانند گردباد، تگرگ و سیل را شناسایی کنند و سیاست‌­های موجود را بررسی­‌کنند تا مطمئن شوند که مشتریان آن­‌ها تسهیلات مناسب را قبل از تجربه خسارت دریافت می‌کنند.

داده­‌ها لزوماً نباید پیچیده باشند. چیزی به سادگی نام کوچک یا تاریخ تولد بیمه­‌شونده می­‌تواند یک نقطه‌دادۀ بسیار مفید باشد که بیمه­‌گزاران می‌­توانند از آن برای افزایش تبدیل‌­ها و ایجاد وفاداری به برند استفاده کنند.

داده­های کیفی اغلب توسط هم شرکت بیمه و هم اینشورتک نادیده گرفته­‌می­‌شوند، زیرا اندازه­‌گیری و تفسیر آن­ها دشوارتر است. اما می­تواند به اندازۀ داده‌­های کمی و گاهی حتی بیش­‌تر ارزشمند باشد. نظرسنجی رضایت مشتری ارسال شده می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا فرصت­‌های بهبود را شناسایی کنند، نقاط ضعف را در جریان کار خود پیدا کنند و حتی رفتار کارمندان را مورد توجه قراردهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.