بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

مدیرعامل تجارت هوشمند سیمرغ از محصولات آی‌تی محور شرکت می‌گوید / تلاقی بیمه و پرداخت در «سی»

شرکت دانش‌بنیان ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ، بازوی فناوری اطلاعات بیمه ایران است که ده سال پیش باهدف ایجاد کر بیمه‌ای همکاری خود را با این بیمه‌گر آغاز کرد. با گذشت زمان پروژه‌های فناوری محور تجارت هوشمند سیمرغ در ابعاد مختلف توسعه پیدا کردند و خدمات آی‌تی غیربیمه‌ای، اپلیکیشن‌های موبایلی، تأمین تجهیزات آی‌تی و تولید و توسعه سامانه‌هایی برای صنعت بیمه به محصولات این شرکت اضافه شدند.

آن‌طور که مدیرعامل شرکت می‌گوید؛ به‌غیر از بیمه مرکزی که با هلدینگ سنهاب به‌عنوان بازوی فناوری اطلاعات همکاری می‌کند، در میان شرکت‌های بیمه، تجارت هوشمند سیمرغ شرکت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات است و به شرکتی بیمه‌گر تعلق دارد.

علی محمدی زاده معتقد است؛ اینشورتک ایران باوجود برخورداری از ظرفیت رشد بالا، نسبت به سایر بخش‌های فین‌تک کشور پیشرفت کندتری دارد. محمدی زاده سرعت کند فرایند پیشرفت این صنعت نسبت به روندهای جهانی را پیچیدگی فرایندهای بیمه‌ای می‌داند. «عناصر و عوامل مؤثر یک شرکت بیمه‌ای به‌مراتب بیشتر از عناصر یک بانک است؛ این تنوع و سختی باعث شده شرکت‌های فناوری اطلاعات فعال حوزه بیمه دید سخت‌گیرانه‌تری به موضوعات داشته باشند و به لایه عمیق‌تری از تکنولوژی ورود کنند. این قاعده مختص ایران نیست و صنعت بیمه در مقایسه با سایر صنایع فناوری مالی در سراسر جهان تحولات آهسته‌تری دارد.»

طبق صحبت‌های علی ‌محمدی زاده، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل تجارت هوشمند سیمرغ، هرچند راه‌اندازی یا تشکیل سیمرغ وابسته به کر بود اما نیاز بازار و بیمه ایران و پتانسیل بالای سیمرغ سبب شد همکاری این دو مجموعه به نگهداری و توسعه کر محدود نشود و سیمرغ به‌عنوان بازوی فناوری بیمه ایران فعالیتش را  ادامه دهد.

محمدی زاده با اشاره به سایر همکاری‌های شرکت با بیمه ایران ادامه داد: «سامانه بیمه ایران من یک وب اپلیکیشن است که خدمات بیمه‌گری موردنیاز مشتریان بیمه ایران را ارائه می‌دهد. با حمایت این بیمه‌گر و اعمال تغییرات زیرساختی در سامانه، بیمه ایران من در قالب یک اپلیکیشن موبایلی باز طراحی شد و در حال حاضر این نرم‌افزار در مراحل پایانی تست‌های امنیتی قرار دارد و به‌زودی جایگزین سامانه پیشین خواهد شد.»

خدمات تمدید و صدور بیمه‌نامه‌ها در حوزه اتومبیل، آتش‌سوزی، خسارت آنلاین و حوزه‌های دیگر و همچنین دسترسی به نمایندگی‌ها، نمونه‌ای از خدمات سامانه جدید هستند. بنابر گفته‌های مدیرعامل سیمرغ، در گام بعدی توسعه، بخش درمان هم به این نرم‌افزار اضافه خواهد شد. او امیدوار است، در آینده‌ای نه‌چندان دور بیمه ایران من به داشبورد اصلی مشتریان و نمایندگان بیمه ایران تبدیل شود.


همگام با روند جهانی صنعت بیمه


آن‌طور که محمدی زاده می‌گوید سیمرغ به‌عنوان یک شرکت پیشرو در حوزه آی‌تی اولین کر صنعت بیمه ایران را که توسط بیمه ایران خریداری شده بود توسعه داده و برای بهره‌برداری از آن سرمایه‌گذاری کرده است. در صنعت بیمه، کر خدماتی نظیر مدیریت اطلاعات مشتریان و مراجع ارائه‌دهنده خدمات، مدیریت شبکه فروش، صدور اسناد حسابداری، گزارش‌های مدیریت مستندات،‌ محاسبه و پرداخت کارمزد،‌ مدیریت شبکه فروش و …را ارائه می‌دهد.

او با نگاهی به تعریف کر در صنعت بیمه ادامه داد: «کر در صنعت بیمه، تولیدکننده نرم‌افزاری است که مکانیزم پایه؛ روال‌ها و روندها و فرایندهای استاندارد بیمه را به‌صورت نرم‌افزاری در خود ذخیره می‌کند و نرم‌افزارهای کاربردی و اجرایی سمت کاربر و مخاطب را با تعیین ضرایب و خروجی‌های نهایی و بستر کر شکل می‌دهد؛ اما به دلیل تفاوت‌های قانونی، فرهنگی، اقتصادی و مالی در دنیا و همچنین  پیشرفت و افزایش ضریب شخصی‌سازی در خدمات بیمه‌ای، ساختار استاندارد و یکپارچه کر این روزها به سمت ضعیف‌شدن رفته است تا جایی که شرکت‌های مطرح نرم‌افزاری فعال در حوزه بیمه،  بر کرلس متمرکز شده‌اند.»

به گفته او، سیمرغ هم راستا با تحولات فناوری صنعت بیمه علاوه بر تمرکز بر توسعه کر به حوزه توسعه و تولید نرم‌افزار کرلس هم وارد شده است.


یک پرداخت‌یار بیمه‌ای


مدیرعامل شرکت ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ با اشاره ضرورت وجود شبکه پرداخت مطمئن در صنعت بیمه تصریح کرد: «بیمه ایران به‌عنوان شرکتی که حجم زیادی از بازار بیمه کشور را پوشش می‌دهد به‌نظام پرداختی مطمئن و مسنجم نیاز داشت. به همین دلیل علی‌رغم دشواری فرایندهای دریافت مجوز پرداخت‌یاری از شاپرک، سیمرغ مراحل مربوطه را سپری و عنوان تنها  پرداخت‌یار صنعت بیمه را از آن خود کردیم.»

به گفته او، شرکت قصد دارد که تا شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ ارائه خدمات پرداخت‌یاری شرکت تجارت هوشمند سیمرغ کیف پولی را در سامانه بیمه ایران من عملیاتی کند.


محصولاتی برای صنعت بیمه


این شرکت تا سال ۱۴۰۰ صرفاً نرم‌افزاری شرکت بیمه ایران بوده؛ اما دو سال است وارد حوزه‌های غیربیمه‌ای، پرداختی و بازرگانی انیز شده است.

سال 1393 در بیمه ایران پروژه‌ مرکز تماس (SRM) کلید خورد. مرکز تماس بیمه ایران باگذشت زمان در مجموعه سیمرغ مستقر شد و این شرکت تصمیم گرفت پروژه  را به سرویسی  برای تمام ذی‌نفعان صنعت بیمه تبدیل کند. دانش و تجربه راه‌اندازی سرویس‌هایی در حوزه SRM باعث شده تا سیمرغ علاوه بر این مرکز به راه‌اندازی مرکز جامع ارتباط صنعت بیمه هم بپردازد. مرکز جامع مشاوره صنعت بیمه با نام «مجاب» در حاشیه نمایشگاه نوآوری بیمه مرکزی رونمایی شده است.

او با بیان اینکه سامانه مجاب به‌تمامی شرکت‌های بیمه و بازیگران این صنعت خدمات غیرتجاری ارائه می‌دهد توضیح داد: «در مجاب مردم برای استفاده و کسب اطلاع از هر خدمت بیمه‌ای می‌توانند اقدام کنند؛ زیرا قوانین و مقررات صنعت بیمه از سمت رگولاتوری برای همه یکسان است؛ اما هر شرکت بیمه‌ای برای صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت فرایندهای مخصوص خودش را طی می‌کند. اپراتورهای مجاب با فرایند تمامی  شرکت‌های بیمه آشنا هستند و بالغ بر ۲ هزار سؤال‌وجواب رایج هم در سامانه این مرکز  قرار گرفته است.»

در یک سال اخیر، سیمرغ با بازنگری در  خدمات مرکز SRM بیمه ایران، وظایف دیگری را هم برای سامانه تعریف کرده و در همین مسیر مرکز ارتباط با مشتریان ناشنوا نیز در فصل بهار راه‌اندازی می‌‍‌شود. ارتباط با تمامی مشتریان، ارتباط با 14 هزار نماینده بیمه ایران، تحلیل داده و بررسی رفتار مشتریان از خدمات اصلی  سامانه مرکز ارتباط با ذی‌نفعان سیمرغ است.

دیتاسنتر قابل‌حمل و سیار یکی دیگر از سرویس‌های ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ است. این دیتاسنتر که از تغییر استاندارد فیزیکی بی‌نیاز است و برای پروژه‌های کوتاه‌مدت و علی‌الخصوص مواقع بحرانی مانند وقوع وقایع طبیعی مثل سیل و زلزله قابل‌استفاده است.

سامانه ثپما هم از خدمات جانبی این شرکت است که هم‌زمان با اوج‌گیری کرونا تعریف شده است. به گفته محمدی زاده هدف از اجرای این طرح، ایجاد درگاه یکپارچه و متمرکز برای ثبت و پیگیری مکانیزه درخواست‌های بیمه‌گزار، ارباب‌رجوع و نمایندگان شرکت سهامی بیمه ایران بدون نیاز به مراجعه حضوری است.

محمدی‌زاده در پایان این بخش از صحبت‌هایش با تأکید دوباره بر اینکه ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ به صنعت بیمه و بیمه ایران محدود نیست تصریح کرد: «طراحی، پیاده‌سازی و استقرار محصولات نرم‌افزاری مطابق با سفارش مشتریان،  اجرای پروژه‌های فنی مهندسی در حوزه‌های ICT،‌ طراحی و اجرای سیستم‌های کنترل مانیتورینگ، تأمین پهنای باند و برقراری ارتباطات رادیویی، طراحی، اجرا و نگهداری سیستم‌های انتقال فیبر نوری FTTX, WDH, DDH, SDH از دیگر ظرفیت‌های اجرایی شرکت است.»


سوپراپلیکیشنی از صنعت بیمه


بر اساس گفته‌های محمدی زاده،‌ عمده سوپراپلیکیشن‌های فعال کشور به یک نهاد مالی مثل بانک و شرکت‌های پرداختی وابسته هستند و شرکت‌های بیمه‌ای فارغ از وب اپلیکیشن‌های  فروش‌ آنلاین بیمه‌نامه، تاکنون حضور مستقلی در بحث سوپراپلیکیشن نداشته‌اند. این خلأ باعث شد ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ، به فکر طراحی سوپراپلیکیشنی که محل تلاقی نظام پرداخت و صنعت بیمه باشد بیفتد. سوپراپلیکیشن سی با همین چشم‌انداز  و باهدف تجمیع خدمات روزمره مردم در یک اپلیکیشن واحد  طراحی و رونمایی شده است.

او می‌گوید: «خلأ تجمیع خدمات روزمره و بیمه‌ای و بانکی در کنار دانش نرم‌افزاری و دانش بیمه‌ای سیمرغ این شرکت را به فکر تولید سی سوق داد.»

سی در واقع یک اپن ای‌پی‌آی است که در کنار ارائه خدمات پایه پرداختی، پذیرای خدمات نوآورانه استارتاپ‌های تمام حوزه‌هاست و در حال حاضر  خدمات پرداختی، گردشگری و سفر، کتاب صوتی و VOD را ارائه می‌کند. به گفته محمدی زاده، سی یک اپلیکیشن عمومی با رویکرد تفریح و سرگرمی است که بخش بیمه آن تخصصی شده است.

مدیرعامل ایده‌های تجارت هوشمند سیمرغ، ارائه سرویس  UBI یا همان بیمه مبتنی بر رفتار مشتری که این روزها در دنیا به‌عنوان یک خدمت شرکت‌های بیمه‌ای شناخته می‌شود را یکی دیگر از برنامه‌های مهم آینده این شرکت معرفی کرد و در این سرویس‌ها قیمت و شرایط بیمه بر اساس مدل رفتار شرایط محیطی و شاخص‌های شخصی بیمه‌گذار تعیین می‌شود. البته شرکت سیمرغ فقط بسترهای نرم‌افزاری و تکنولوژیکی این موضوع را فراهم می‌کند و طبیعتا قانون‌گذاری و وضع و اعلام شرایط و نحوه استفاده بیمه‌گذاران از این خدمات بر عهده نهادهای نظارتی مانند بیمه مرکزی خواهد بود.»

منبع راه پرداخت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.