بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

در نشست خبری سخنگوی بیمه مرکزی مطرح شد/ از استعغای رییس مرکز فناوری اطلاعات تا اجرای سوییچ در شش ماه آینده

نشست خبری سخنگوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اصحاب رسانه صبح امروز در ساختمان شماره دو بیمه برگزار شد. مجید مشعلچی در این نشست از عملیاتی‌شدن سوئیچ بیمه تا شش ماه اول سال خبر داد و اعلام کرد که شیوه‌نامه اجرایی آن در حال بررسی است.

مسئله سوئیچ بیمه یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات صنعت بیمه است و حواشی آن به جایی رسید که هیئت دولت و کارگروه اقتصاد دیجیتال و در نهایت مجلس نیز به میان آمد. گو این که تمام عناصر و متولیان صنعت بیمه درباره لازم‌الاجرا بودن سوئیچ بیمه اتفاق‌نظر دارند؛ اما  از سویی  از روند پیشرفت و تاریخ اجرای آن اطلاعات مشخصی و آشکاری اعلام نمی‌شود.

تا امروز که مجید مشعلچی، سخنگوی بیمه مرکزی در خصوص آخرین وضعیت سوئیچ بیمه به «بیمه دیجیتال» گفت: «کارگزاری‌های برخط دغدغه‌هایی دارند که شاید بخشی از آن هم درست باشد، بیمه مرکزی هم دغدغه‌هایی دارد که اتفاقاً مورد پذیرش آنها واقع شده است، در همین راستا اخیراً جلسه‌ای با بازرس ویژه رئیس‌جمهور و کارگزاران بر خط برگزار شد. در نتیجه این جلسه مقرر شد سوئیچ بیمه برای تحقق اهداف بیمه مرکزی عملیاتی و برای تدوین شیوه‌نامه اجرایی آن کارگروهی متشکل از بیمه مرکزی و کارگزاری بر خط تشکیل و در مراحل بعدی تصویب شود.»

او ادامه داد: «در این جلسه دغدغه‌ها و چالش‌ها ما شنیده و ضرورت نیاز به نظارت بیمه مرکزی همتایید شد. در مقابل مارکزان برخط  خواستند که  سوئیچ بیمه به وارد بخش عملیاتی نشده و فرایندها را طولانی نکند.»

مشعلچی در پاسخ سؤالی درباره امکان عملیاتی‌شدن سوئیچ بیمه تا پایان سال پاسخ داد: «با توجه‌ به جلسه مذکور سوئیچ بیمه تا شش ماه اول سال باید عملیاتی شود اما باز هم بگوییم که از اقدام بعدی طرف مقابل ناآگاهیم چراکه هنوز ادبیات و گفتمانمان به هم نزدیک نیست.»

او در ادامه به چالش نسبت مالی شرکت‌های بیمه با کارگزاران برخط اشاره کرد و سوییچ را موضوعی مهم در راستای سامان‌دهی به این موضوع برشمرد. به گفته مشعلچی کارگزاران برخط در سال گذشته یک هزار و 280 میلیارد تومان فروش بیمه داشته‌اند.

در این میان حسن ‌رضا عباسیان‌فرد، مدیر کل امور فنی و برنامه‌ریزی بیمه مرکزی هم که پیش از این از توقف موقت پروژه سوئیچ در نشست‌های خبری قبلی خبر داده بود این موضوع را تکذیب و مقوله سوییچ را در حال بررسی اعلام کرد. مشعلچی هم اضافه کرد که مولفه‌های نظارتی کار یا همان سوئیچ متوقف نشده و این وقفه‌ها هم به‌منظور نزدیک‌کردن گفتمان نهادها با یکدیگر است.


استعفای رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی


مشعلچی در ادامه نشست خبری زمزمه‌های جابه‌جایی قاسم نعمتی، رییس بخش فناوری اطلاعات بیمه مرکزی را تأیید اما صراحتاً اعلام کرد که نعمتی به درخواست خودش از بیمه مرکزی جدا شده و موضوع برکناری نیست: «نعمتی همیشه نیروی ارزشمندی بوده که اقدامات مهمی را به سرانجام رسانده است. او بنا بر در خواست خودش،  استعفا داده است و رئیس‌کل بیمه مرکزی برای جایگزینی او‌ تصمیمی نگرفته است.»


بازنگری قوانین مبنایی بیمه


در نشست خبری امروز عملکرد صنعت بیمه در سال گذشته هم بررسی شد؛ در سال 1401  بیش از ۱۷۵ همت حق بیمه تولیدی  و ۱۰۰ تقریباً همت خسارت پرداخت شده است (مبالغ پرداختی در سال مالی) حق بیمه ۵۰ درصد رشد داشته و خسارت ۵۴.۵ درصد رشد کرده است، عمق بازار رشته درمان رشدی سه‌رقمی را تجربه کرده و حتی برخی شرکت‌ها ۴۰۰ درصد هم رشد داشته‌اند؛ نسبت خسارت نسبت به سال 1.7 واحد رشد داشته است.

مشعلچی در پایان با اشاره به برنامه‌های آتی بیمه مرکزی اعلام کرد:«رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای و کارگزان و اعمال اصلاحات آیین‌نامه تحول در صنعت بیمه، بازنگری و به‌روزرسانی قوانین مبنایی صنعت بیمه،  حکمرانی در صنعت بیمه و احداث مدرسه برای تحقق این هدف از اولویت‌های اصلی این نهاد قانونگذار در سال جاری هستند. اصلاح آیین‌نامه درمان و اصلاح نظام کنترل ریسک این رشته هم یکی دیکر از این برنامه‌های مهم این مرکز است.»

او خاطرنشان کرد که  نرخ‌گذاری دستوری با رتبه‌بندی مفهومی مجزا دارند و بیمه مرکزی برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه  از آیین‌نامه اصلاح شده اصل توانگری و سایر شاخص‌ها  استفاده خواهد کرد؛ اما رتبه‌بندی بیمه‌گذاران به دلیل عدم شفافیت (اطلاعات مربوطه ) پیچیدگی‌هایی به همراه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.