بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

در پنل اینشورتک کی بیمه را متحول می‌کند مطرح شد / تدوام مداخله‌گری بیمه مرکزی تا زمان عدم تحقق تنظیم‌گری هوشمند

غزل یگانگی / پنل اینشورتک کی بیمه را متحول می‌کند با حضور محمد حاج علی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده، حمیدرضا پروازی مدیر کسب‌وکارهای نوین تجارت نو، علی‌اکبر گلشنی مدیر تحول دیجیتال بیمه دی و لیدا هادی روزنامه‌نگار و کارشناس حوزه بیمه و اینشورتک و به مدیریت میثم سلیمانی سردبیر رسانه‌های دیجیتال راه‌کار برگزار شد.

اینشورتک یکی از زیر مجموعه‌های صنعت فین‌تک است که نسبت به سایر بخش‌های فین‌تک کشور رشد نکرده است سخنرانان این نشست تخصصی معتقدند مجموعه‌هایی که امروز به‌عنوان اینشورتک می‌شناسیم در واقع فقط شبکه فروش آنلاینی هستند که عنوان اینشورتک را برای خود انتخاب کرده‌اند. آنها می‌گویند این سرویس‌های این شرکت‌ها، با مفهوم واقعی اینشورتک در جهان منطبق است.

به گفته لیدا هادی، از مهم‌ترین نقدهای وارده به روند اینشورتک ایران این است که چرا استارتاپ‌های بیمه‌ای تاکنون فقط در لایه فروش وارد شده‌اند. او عامل این مسئله به ساختار صنعت بیمه کشور می‌داند: «بزرگ‌ترین پرتفوی صنعت بیمه کشور برای بیمه اجباری شخص است؛ فروش این بیمه‌نامه پیچیدگی خاصی ندارد و فرایند صدورش هم آن آسان است. استارتاپ‌ها بیمه‌ای هم بر این متمرکز و انتقاد شبکه نمایندگان فروش برانگیخته‌اند.» او ادامه داد: «برخی از این انتقادات به جاست، اما رویکرد صحیح‌تر این است که شرکت‌ها به‌جای انتقاد از استارتاپ‌ها پرتفوی‌های خود را در رشته‌های دیگر توسعه دهند. البته در تقابل میان ای دو طیف، رگولاتور می‌تواند نقش کلیدی و راهگشا ایفا کند تا هم شبکه فروش سنتی و هم اینشورتک‌ها به‌درستی عملکرد بهتری داشته باشند.»

او در پاسخ به سؤال مدیر پنل درباره عملکرد رگولاتور در یک سال اخیر نیز گفت: «اگر ماجرای سوئیچ و آیین‌نامه اقتصاد پلتفرمی را در نظر نگیریم، رگولاتور در سال گذشته رویکرد تسهیلگری را پیش گرفت و با آگاهی از اینکه نگاهی همسو با اینشورتک‌ ندارد، سعی کرد در جلسات گوش شنوای دغدغه‌های آنها باشد.»


بیمه مرکزی متصدی است نه رگولاتور


حاجعلی در ادامه خطاب به اینشورتک‌ها عنوان کرد که این مجموعه‌ها نتوانسته‌اند به‌اندازه استارتاپ‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای رشد کنند. او می‌گوید: «اینشورتک‌هایی که امروز در کشور فعالیت می‌کنند، در واقع فقط فروشگاه خرید بیمه هستند که بدون قابلیت مشاوره فقط کمترین قیمت را عرضه می‌کند. این خدمت فروش الکترونیکی در تمامی بخش‌های صنایع متفاوت هم دیده می‌شود.»

البته او علت این موضوع را قوانینی حاکم بر صنعت بیمه می‌داند: «این قوانین با تفکرات منسوخ شده سه دهه گذشته انطباق دارند و در برخی موارد اجازه پا فراتر نهادن از شبکه فروش را هم نمی‌دهد.»

او صراحتاً اعلام کرد بیمه مرکزی بیش از اینکه تنظیم‌گر باشد یک متصدی است که به‌مرور به سد خدمات نوآورانه بدل شده است. این نهاد ناظر باید میان تنظیم‌گر و تمرکزگرایی یک عنوان را انتخاب کند.


در ادامه گلشنی در پاسخ به سؤال میثم سلیمانی، مبنی بر امکان تحقق تحول دیجیتال در برهه‌ای که رگولاتور صنعت بیمه معاون فناوری اطلاعات ندارد، توضیح داد:«زمزمه‌های توجه به این مفهوم در صنعت بیمه به راه افتاده است؛ جلساتی در بیمه مرکزی تشکیل شده و سندیکا هم کارگروهی در همین زمینه تشکیل داده است؛ اما نمی‌توانیم بگویم تا این لحظه  حتی قدمی به  تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه  نزدیک شده‌ایم. نامه‌های محدودکننده مکرر نهاد ناظر که گاهی حتی به مدل کسب‌وکار شرکت‌ها هم مربوط است. تمام بازیگران این صنعت از بیمه و اینشورتک را با چالش و مردم را بی‌اعتمادی مواجه می‌کند.نهاد ناظر باید در نقطه‌ای به رابطه سینوسی میان اگریگیتور و بیمه‌گر ایجاد کرده پایان دهد.»


ضرورت حرکت بیمه مرکزی به تنظیم‌گری هوشمند


پروازی خطاب به شبکه فروش کشور اعلام کرد که برای بقا در میان موج نوآوری باید از ارائه بیمه‌نامه‌های غیرتخصصی فراتر حرکت کنند و برای تبدیل‌شدن به آژانسی بیمه‌ای، بیمه‌نامه‌های متفاوت‌تری از بیمه‌نامه‌های عمر و ثالث را ارائه دهد. چراکه آینده اینشورتک ایران در دست مدیران ارشد سازمان‌هاست.

او با اشاره به عملکرد رگولاتور برای تحقق تحول دیجیتال ادامه داد: «صنعت بیمه کشور با محوریت بیمه مرکزی باید به سمت رگ‌تگ؛ تنظیم‌گری هوشمند حرکت کند. تا زمان عدم تحقق این موضوع، با مسائلی مانند سوئیچ که واقعا دخالت در مدل کسب‌وکاری شرکتهاست مواجهیم.»

به گفته پروازی، بیمه مرکزی به سمت تحول دیجیتال حرکت کرده است اما هنوز به موضوع رگ‌تک که به رسالت این نهاد گره‌خورده وارد نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.