بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

در گفت‌و‌گو با علی صابری، فعال علم داده به بهانه روز بیمه مطرح شد / عدم شفافیت نهاد ناظر و تفکر سنتی مدیران؛ دو چالش بزرگ داده‌کاوی در صنعت بیمه کشور

امروز داده دارایی مهم و ارزشمندی برای صنعت بیمه به شمار می‌رود که چنان چاه‌های نفت تازه کشف‌شده دست‌نخورده و بکر باقی مانده است؛ سرمایه عظیمی که با استفاده از روش‌های نوین استخراج و استنتاج می‌توان از آن به مزیت رقابتی بزرگی دست یافت و وجه تمایزی منحصر به فرد در بازار رقابت‌زده امروز بیمه پدید آورد. امروز شرکت‌های بیمه به شدت دنبال بهبود تجربه مشتری و شخصی‌سازی آن هستند که در این مسیر برای ساختن یک سفر مشتری خاص استفاده از داده‌ها را باید در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

علی صابری فعال علم داده در صنعت بیمه با تأکید بر اهمیت نقش داده‌پردازی در صنعت بیمه آن را رکنی جداناپذیر از رویکردهای تازه بیمه‌گری در صنعت می‌داند. او با اشاره به استفاده صنایع مختلف از علوم داده می‌گوید: «امروزه استفاده از داده‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست و این مسئله به نحوی گسترش پیدا کرده که تقریباً تمام دانشگاه‌های دنیا رشته‌هایی را متناسب با این علم داده ایجاد کرده‌اند و حتی دارای گرایش‌های مختلف است. شرکت‌های بزرگ و کوچک نیز به صورت ریل‌تایم از داده‌ها استفاده می‌کنند. صنعت بیمه نیز از این قضیه مستثنی نیست و به واسطه اینکه به صورت مستقیم با طیف بزرگی از جامعه در ارتباط است باید به سمت استفاده از داده‌هایش حرکت کند، اما علیرغم اینکه حجم عظیمی از داده‌های خام را در اختیار دارد تا به امروز گام بزرگی در این صنعت برداشته نشده است.»

به باور علی صابری با توجه به اینکه بیمه مرکزی کلان‌داده‌های مرتبط با فروش و خسارت را به تفکیک پارامترهای مختلف در سال‌های مختلف دارد، بررسی این آمار و تقاطع آن با سایر داده‌های کشور می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری، تعیین ریسک و حتی تعیین قیمت مورد استفاده قرار گیرد؛ کاری که در تمامی دنیا نیز رایج است.

به گفته او هم اکنون بیش از 97 هزار نماینده بیمه در حال فعالیت‌اند که بررسی وضعیت فعالیت آنها در طول سال‌های اخیر مبتنی بر منطقه، رشته و غیره، می‌تواند به فروش بهتر و برنامه‌ریزی دقیق شرکت‌های بیمه کمک شایانی بکند؛ هرچند که متأسفانه هیچ کدام از این موارد در صنعت پیگیری نمی‌شود.


تفکر سنتی مدیران؛ چالش پیش روی داده‌کاوی


علی صابری که مدت‌هاست در زمینه علوم داده در صنعت بیمه کشور فعالیت دارد، مهم‌ترین چالش پیش‌روی داده‌کاوی در صنعت بیمه را عدم احساس نیاز به آن از سوی مدیران می‌داند. به عقیده او صنعت بیمه علیرغم توسعه‌ای که داشته است، در این حوزه همچنان سنتی فکر می‌کند و نتوانسته است خودش را متناسب با سایر بخش‌های کشور مانند بانک به‌روز نگه دارد.

این فعال علم داده جزیره‌ای بودن اطلاعات شرکت‌های بیمه و عدم اهتمام برای استفاده از تمامی این اطلاعات عامل دیگر این مسئله می‌داند. البته به عقیده او در سال‌های اخیر شرکت سنحاب (سامانه نگار حامی بیمه) تلاش‌های خوبی در این حوزه داشته است.

صابری یکی دیگر از مشکلات داده‌پردازی در صنعت بیمه را عدم شفافیت و به روز بودن بیمه مرکزی تلقی می‌کند. او در این باره اضافه می‌کند: «از بدو تأسیس بیمه مرکزی تاکنون، آمار وضعیت فروش و خسارت رشته‌های بیمه‌ای در استان‌های کشور منتشر نشده است و این آمار بلااستفاده مانده است. به عبارتی شرکت‌های بیمه، کل کشور را به صورت یک جعبه سیاه می‌بینند و برنامه‌ریزی آنها برای هر استان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد، چون آماری ندارند، در صورتی که تقاطع فاکتورهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگ و غیره با وضعیت بیمه در هر استان می‌توانست به سیاست‌گذاری شرکت‌های بیمه حتی در سطح کلان بیمه مرکزی کمک کند. از سوی دیگر بیمه مرکزی آمار هر سال را با تأخیر هفت‌ماهه منتشر می‌کند و آمار منتشره هم کیفیت خوبی برای برنامه‌ریزی ندارد و کلیات است. به همین دلیل اداره‌های تحقیق و توسعه بازار شرکت‌های بیمه نمی‌توانند علی‌رغم پتانسیل خوبی که دارند، دقیق عمل کنند.»


فعالیت اینشورتک‌ها بسیار محدود است


صابری در رابطه با حضور و فعالیت اینشورتک‌ها در کشور نظر خاصی دارد. به عقیده او در حال حاضر شرکت‌های فعال در حوزه بیمه را نمی‌توان اینشورتک نامید چرا که محدودیت‌های زیادی برای فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای وجود دارد و راه را برای بروز قابلیت‌های آنها محدود می‌کند.

او در این باره می‌گوید: «موارد زیادی بر ورود اینشورتک‌ها به صنعت بیمه مؤثر هستند. به عنوان مثال تا زمانی که تمامی موارد کلیدی در صنعت بیمه توسط نهاد ناظر تعیین می‌شود، فعالیت اینشورتک‌ها در این حوزه محدود می‌شود و ایجاد خلاقیت و ابتکار عمل در این حوزه را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. از سوی دیگر پارامترهای خارج از صنعت بیمه مانند فناوری، تورم، نوسانات ارزی و اولویت بیمه در زندگی مردم نیز بر آن اثرگذار است.»

به عقیده این فعال حوزه داده در صنعت بیمه، باید فعالیت اینشورتک‌ها در صنعت را در یک محیط کلان مورد بررسی قرار داد. او با اشاره به دورنمای فعالیت اینشورتک‌ها در صنعت بیمه کشور امیدوار است که با توجه به عقب‌ماندگی بالای صنعت بیمه در حوزه شرکت‌های فناورانه، سرعت رشد آن در صورت بهبود شرایط نسبت به سایر حوزه‌ها بیشتر باشد؛ به عبارتی محیط دست‌نخوره‌ای برای ورود آنها وجود خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.