بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

اینشورتک از شرق طلوع می‌کند / به انتخاب مؤسسه سانر 14شرکت آسیایی در جمع ۱۰۰ اینشورتک برتر 2022 جای گرفته‌اند

مؤسسه «Sonr» که پلتفرمی برای دید‌بانی اطلاعات صنعت بیمه است، به‌تازگی رتبه‌بندی سالانه خود از بهترین استارتاپ‌ها، اسکیل‌آپ‌ها و نوآوران صنعت بیمه در سراسر جهان را منتشر کرده است. «Sonr» در این رتبه‌بندی، گروهی از موفق‌ترین و پرتکاپوترین شرکت‌ها و استارتاپ‌های حوزه اینشورتک را گردآوری کرده است. این شرکت‌ها مجموعه‌ای از بیمه‌گران، کارگزاران و ارائه‌دهندگان فناوری‌های دیجیتال‌اند که در جای‌جای زنجیره تأمین به بازار بیمه خدمات ارائه می‌دهند. از ویژگی‌های بارز این شرکت‌های موفق می‌توان به نوآوری در خدمات، رشد سریع و جذابیت برای بازار اشاره کرد. این صد شرکت برتر بر مبنای شاخص «Sonr» انتخاب شده‌اند. شاخص «Sonr» فناوری امتیازدهی ویژه‌ای است که میلیون‌ها نقطه‌داده مرتبط با معیارهای مهمی از قبیل رهبری، تولید و عملکرد کسب‌وکار را با تحلیل‌های کارشناسانه و دیدگاه تعدادی از مدیران ارشد صنعت بیمه ادغام می‌کند.

صد شرکت برتر بیمه‌ای امسال از ۱۷ کشور مختلف‌اند که در بین‌شان ۳۹ نام جدید دیده می‌شود. آنچه در این فهرست بیشتر از هر موضوعی به چشم می‌خورد، نام 14 شرکت آسیایی است که در کشورهایی از جمله چین، هند، سنگاپور و اندونزی فعالیت می‌کنند. شرکت‌هایی که هر کدام می‌توانند الهام‌بخش فعالیت بسیاری از  استارتاپ‌هایی باشند که امروز در فضای خاص بیمه‌‌گری آسیا مشغول به فعالیت هستند.


بولت‌تک (Bolttech)

سنگاپور


شرکت بولت‌تک که در سال ۲۰۲۰ پایه‌گذاری شده، شبکه‌ای ارتباطی بین بیمه‌گران، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان، بانک‌ها و بیمه‌گزاران پدید آورده تا خریدوفروش محصولات بیمه‌ای برای بیمه‌گران و بیمه‌گزاران آسان‌تر و کارآمدتر شود. در حال حاضر، چیزی در حدود ۲۰۰ بیمه‌گر، ۸۰۰ توزیع‌کننده و بیش از ۷٫۷ میلیون مشتری از طریق پلتفرم بولت‌تک با یکدیگر در ارتباط‌اند. نام‌های مشهوری در صنعت بیمه از جمله هیپو، پراگرسیو، لیبرتی میچوال، تراولرز و مت‌لایف با بولت‌تک همکاری دارند. این شرکت در بیش از 30 کشور جهان فعالیت دارد و ۵۰ میلیارد دلار حق بیمه سالانه را در قالب شش هزار محصول بیمه‌ای مختلف مدیریت می‌کند. بولت‌تک در بین اینشورتک‌های آسیایی، بالاترین رتبه را دارد و از سایر آنها نیز جوان‌تر است. این شرکت تاکنون موفق شده ۲۴۷ میلیون دلار سرمایه جذب کند.


پینگ‌آن گود داکتر (Ping An Good Doctor)

چین


پینگ‌آن گود داکتر که پیش از این با نام پینگ‌آن هلث‌کر شناخته می‌شد، در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. گود داکتر شرکتی نرم‌افزاری است که پلتفرمی جامع برای مراقبت‌های بهداشتی در اختیار کاربران چینی می‌گذارد. این پلتفرم خدماتی از قبیل خدمات آنلاین پزشکی، خدمات تعاملی سلامت، مشاوره آنلاین، مدیریت سلامت و تعیین وقت معاینه در مطب و بیمارستان به کاربران خود ارائه می‌دهد. این شرکت که مدتی است سهام آن در بورس عرضه شده، بیش از ۴۴۰ میلیون کاربر دارد و تاکنون ۱٫۳ میلیارد بار به کاربران خود مشاوره داده است. پلتفرم گود داکتر تاکنون توانسته ۴۹ هزار پزشک، متخصص تغذیه و روان‌شناس مشاور را جذب کند و خدمات آنها را در اختیار مشتریان خود بگذارد. علاوه بر این، سه هزار بیمارستان، ۲۰۸ هزار داروخانه، بیش از ۱۰۰ هزار ارائه‌دهنده خدمات پزشکی و ۱۸۰۰ معاینه‌گر نیز با گود داکتر همکاری دارند.


ژونگ‌آن (ZhongAn)

چین


ژونگ‌آن شرکت بیمه چینی است که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده و تمام خدمات خود را در بستر اینترنت عرضه می‌کند. این شرکت با این فرض ایجاد شد که بتواند کل زنجیره ارزش بیمه و تجربه کاربری را دیجیتالی کند. این شرکت توانسته با استفاده از فناوری‌های تحلیل داده‌، محصول بیمه‌ای مناسبی را برای افراد و شرکت‌ها توسعه دهد. شرکت ژونگ‌آن در پنج حوزه، یعنی سبک زندگی، امور مالی مصرف‌کنندگان، سلامت، خودرو و سفر فعالیت می‌کند. ژونگ‌آن از اینترنت همراه، پردازش ابری، بیگ‌دیتا و فناوری‌های نوین دیگر برای اهداف مختلفی از جمله طراحی محصول، تسویه خودکار مطالبات، تحلیل و موقعیت‌یابی در بازار و مدیریت ریسک بهره می‌برد. خدمات مختلف ژونگ‌آن به کاربران کمک می‌کند تا برای سفر، خرید، درمان پزشکی و سرمایه‌گذاری، محصول بیمه‌ای مناسب با نیازهای خود را پیدا کنند. ژونگ‌آن در کنار خدمات بیمه‌ای، شرکت‌های تابعه متعددی نیز دارد که هر کدام بر فناوری‌های مربوط به بخشی از زنجیره ارزش صنعت بیمه متمرکز است.

ژونگ‌آن که در بازار سهام عرضه اولیه شده، تاکنون در حدود ۴۶۰ میلیون کاربر داشته و توانسته بیش از ۵٫۸ میلیارد بیمه‌نامه صادر کند.


دیجیت اینشورنس (Digit Insurance)

هند


دیجیت اینشورنس که فعالیتش را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرده، استارتاپی بیمه‌ای و مبتنی بر فناوری است که دفتر اصلی آن در شهر بنگلور هند واقع شده است. هدف اصلی دیجیت اینشورنس طراحی و معرفی راه‌حل‌های بیمه‌ای ساده و شفاف است. این استارتاپ مجموعه‌ای از محصولات بیمه‌ای از جمله بیمه خودروی مبتنی بر مسافت، بیمه سفر، بیمه املاک، بیمه موبایل، بیمه تجارت و بیمه‌های درمانی عرضه می‌کند. دیجیت اینشورنس پوشش‌های بیمه‌ای بسیار انعطاف‌پذیری دارد و مدت پوشش بعضی از محصولات آن فقط یک روز است. از محصولات و امکانات دیگر این استارتاپ می‌توان به امکان بررسی ادعای خسارت از طریق گوشی هوشمند و ابزارهای خودخدمت برای شرکت‌های کوچک و متوسط به‌منظور انتخاب بهترین پوشش بیمه‌ای اشاره کرد.

این شرکت از زمان تأسیس خود به ۲۰ میلیون مشتری خدمت‌رسانی کرده و در حال حاضر، مجموع حق بیمه‌های سالانه آن به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد. هم‌اکنون دیجیت اینشورنس ۳۵ هزار نماینده فروش دارد که از فروش محصولات این استارتاپ حق‌العمل می‌گیرند.

بر اساس گزارش سی‌بی اینسایتس، دیجیت اینشورنس تاکنون ۵۸۶ میلیون دلار جذب سرمایه داشته و ارزش آن در حال حاضر به چهار میلیارد دلار می‌رسد. قرار است به‌زودی این شرکت در بازار سهام هند عرضه اولیه شود.


سینگ‌لایف (Singlife)

سنگاپور


استارتاپ سینگ‌لایف که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده، یک شرکت خدمات مالی است که علاوه بر راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری، طیف وسیعی از خدمات و محصولات مالی ارائه می‌دهد. این شرکت مجموعه کاملی از طرح‌های بیمه، مزایای کارکنان، همکاری با مشاوران مالی، راه‌حل‌های سرمایه‌گذاری و تضمین بانکی در اختیار مشتریانش می‌گذارد. سینگ‌لایف اپلیکیشن موبایلی اختصاصی هم دارد که به کارت اعتباری سینگ‌لایف متصل می‌شود و امکاناتی از قبیل پس‌انداز، پرداخت وجه و خرید انواع بیمه‌نامه را در اختیار کاربران می‌گذارد.

نام کامل این شرکت «Singlife with Aviva» است که از ادغام دو شرکت سینگ‌لایف و آویا به وجود آمده است. قرارداد ادغام این دو شرکت به ارزش ۳٫۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ منعقد شد. این قرارداد بزرگ‌ترین قرارداد بیمه در سنگاپور بود و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی این کشور را پدید آورد.


واتردراپ (Waterdrop)

چین


واتردراپ در سال ۲۰۱۶ و در کشور چین تأسیس شد. این شرکت پلتفرمی دیجیتال است که خدمات بیمه‌ای را با مراقبت‌های پزشکی درآمیخته است. یکی از خدمات این استارتاپ واتردراپ مدیسین است که با همکاری بیمه‌گران و داروخانه‌ها، خدمات درمانی و دارویی ارائه می‌دهد. واتردراپ کرادفاندینگ نیز پلتفرمی دیجیتال برای حمایت از بیماران است که هدف آن کاهش فقر ناشی از هزینه‌های بالای دارو، درمان و مراقبت‌های پزشکی است. علاوه بر اینها، این استارتاپ بخش دیگری به نام واتردراپ اینشورنس مارکت‌پلیس دارد که نوعی پلتفرم بیمه دیجیتال به‌شمار می‌آید. در حال حاضر، این مارکت‌پلیس میزبان بیش از 50 شرکت بیمه است و بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سلامت و زندگی می‌فروشد.

شرکت واتردراپ از طریق محصولات متنوعش، شبکه اجتماعی بسیار بزرگی برای حمایت و پشتیبانی از افراد ایجاد کرده، اطلاعات مشتریان خود را درباره بیمه ارتقا داده و در نهایت، به مصرف‌کنندگان چینی خدمات بیمه‌ای و پزشکی عرضه کرده است.


کوآلا (Qoala)

اندونزی


استارتاپ کوآلا که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، مارکت‌پلیس بیمه آنلاینی است که امکان جست‌وجو، مقایسه و خرید محصولات بیمه‌ای را ارائه می‌دهد. این پلتفرم اپلیکیشن موبایلی نیز دارد و هم‌اکنون در سه کشور اندونزی، مالزی و تایلند فعالیت می‌کند. کوآلا مجموعه وسیعی از پوشش‌های بیمه‌ای عرضه می‌کند که شامل سلامت، وسایل نقلیه موتوری، اموال و سوانح می‌شود. از ویژگی‌های بارز پلتفرم کوآلا می‌توان به شفافیت و سرعت خدمات و سادگی استفاده از آنها اشاره کرد.

کوآلا بیش از ۵۰ هزار بازاریاب بیمه دارد و در پلتفرم خود، از حدود 50 بیمه‌گر معتبر میزبانی می‌کند. بازاریابان کوآلا می‌توانند محصولات بیمه‌ای شرکت‌های مختلف را بفروشند و مدیریت خدمات پیش از فروش و پس از فروش نیز بر عهده آنهاست. کوآلا با همکاری بیمه‌گرانی مانند تراولوکا، ردباس و شاپی، محصولات بیمه خرد نیز عرضه می‌کند.


تارتل‌مینت (Turtlemint)

هند


استارتاپ تارتل‌مینت در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و در حال حاضر، پلتفرم بیمه آنلاینی را اداره می‌کند که هدفش کمک به فرایند خرید و مدیریت بیمه‌نامه‌هاست. پلتفرم تارتل‌مینت بر مبنای الگوریتم‌های اختصاصی و فناوری‌های تحلیل داده، پیشنهادهایی در مورد محصولات بیمه‌ای و مزایای آنها به مشتریان ارائه می‌دهد. تارتل‌مینت در کنار این پلتفرم آنلاین، برای تکمیل فرایند خرید و کمک به ثبت و پیگیری ادعای خسارت، شبکه‌ای از تسهیلگران آفلاین نیز دارد. بیمه‌های سلامت، عمر، خودرو و دوچرخه در کانون توجه تارتل‌مینت قرار دارد و پلتفرم آن، با در نظر گرفتن بیش از 20 شاخص که با استفاده از الگوریتم‌های رتبه‌بندی شکل گرفته‌اند، گزینه‌ها و پیشنهاد‌های اختصاصی در اختیار کاربران می‌گذارد. این شرکت شبکه‌ای گسترده شامل بیش از ۱۶۰ هزار مشاور بیمه دارد. این شرکت تاکنون موفق شده ۱۹۷ میلیون دلار سرمایه جذب کند.


پالیسی‌بازار (Policybazaar)

هند


شرکت پالیسی‌بازار در سال ۲۰۰۸ تأسیس شده و یک تجمیع‌کننده بیمه در کشور هند به‌شمار می‌آید. بخش فناوری‌های مالی پالیسی‌بازار نیز شرکتی چندملیتی محسوب می‌شود. پلتفرم دیجیتال پالیسی‌بازار بستری برای مقایسه و خرید بیمه‌نامه‌های عمر، سلامت، سفر، خودرو و اموال فراهم می‌آورد. این بیمه‌نامه‌ها از طرف ده‌ها بیمه‌گر و بدون واسطه‌گری کارگزاران به مشتریان ارائه می‌شود. پالیسی‌بازار مرکز دانشی نیز به نام «Ask PB» دارد که دسترسی مستقیم به گروهی از مشاوران را فراهم می‌آورد و اطلاعات را با گروه بزرگ‌تری به اشتراک می‌گذارد تا به تصمیم‌گیری بهتر و افزایش تعامل با پلتفرم کمک کند.

پالیسی‌بازار یکی از بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس‌های بیمه در هند به‌شمار می‌آید. این پلتفرم تاکنون به بیش از ۹ میلیون مشتری خدمات‌رسانی کرده و توانسته بیش از ۱۹ میلیون بیمه‌نامه به فروش برساند.

خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که پالیسی‌بازار پلتفرم اصلی شرکت پی‌بی فین‌تک است. پی‌بی فین‌تک علاوه بر اینکه مالک برند «Paisabazaar.com» محسوب می‌شود، یک بازار وام و بیمه آنلاین نیز در کشور امارات و با نشانی «Policybazaar.ae» دارد.


آکو جنرال اینشورنس (Acko General Insurance)

هند


استارتاپ آکو در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. آکو یک شرکت بیمه عمومی است که در حوزه‌های بیمه خودرو، بیمه تعبیه‌شده و بیمه سلامت فعالیت می‌کند. این شرکت امکاناتی از قبیل کارمزد صفر، حذف کامل کاغذبازی، تمدید فوری، تسویه یک‌روزه مطالبات و پیگیری ادعاها از طریق اپلیکیشن موبایلی در اختیار مشتریانش می‌گذارد. قیمت‌گذاری منصفانه، راحتی استفاده و تجربه کاربری مناسب از ویژگی‌های دیگر پلتفرم آکو است. آکو با شرکت‌هایی مانند آمازون برای توزیع محصولاتش قرارداد همکاری دارد و بیش از یک میلیون کارگر قراردادی در بخش تحویل غذا را تحت پوشش بیمه قرار داده است. بیشتر این کارگران قراردادی برای غول‌های تحویل غذا، مانند زوماتو و سویگی کار می‌کنند.

طبق گزارش‌های مالی آکو، طی چهار سال گذشته، رشد مرکب سالانه این شرکت ۸۸ درصد بوده است. آکو تاکنون به بیش از ۷۵ میلیون مشتری خدمات‌رسانی کرده و حدود ۹۰۰ میلیون بیمه‌نامه صادر کرده است. آکو جنرال اینشورنس موفق شده دست‌کم ۴۵۰ میلیون دلار تأمین مالی داشته باشد.


ساندی (Sunday)

تایلند


شرکت ساندی که در سال ۲۰۱۷ و در کشور تایلند تأسیس شده، اینشورتکی است که فرایند فروش و خدمات‌رسانی را ادغام کرده و با تکیه بر فناوری‌های هوش مصنوعی و پلتفرم‌های دیجیتال، محصولات و خدمات بیمه‌ایِ سفارشی ارائه می‌دهد که می‌تواند با انواع مختلفی از ریسک‌های فردی و تجاری تناسب داشته باشد. این استارتاپ قصد دارد با ارائه راه‌حل‌های سرتاسری (end to end) از طریق همکاران و کانال‌های توزیع اختصاصی خود، کل زنجیره ارزش بیمه را از نو تعریف کند. ساندی در حوزه‌های وسایل نقلیه موتوری، سفر، وسایل الکترونیکی و سلامت عمومی فعالیت دارد و می‌تواند به افراد و مشاغل خدمات‌رسانی کند. ساندی تاکنون دست‌کم ۷۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.


وان‌دگری (OneDegree)

هنگ‌کنگ


وان‌دگری شرکتی فعال در حوزه فناوری است که از سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرده است. هدف از تأسیس وان‌دگری این بوده که پیشگام نسل بعدی صنعت بیمه در آسیا باشد. وان‌دگری اینشورتکی هنگ‌کنگی است که فرایند بیمه را کاملاً دیجیتالی کرده و محصولات بیمه‌ای متنوعی در بخش‌های حیوانات خانگی، خانه، سلامت و تجارت عرضه می‌کند. وان‌دگری پلتفرمی مقیاس‌پذیر برای بیمه دیجیتال پدید آورده که می‌تواند از همه بیمه‌های عمومی و محصولات بیمه سلامت پشتیبانی کند. پلتفرم اختصاصی وان‌دگری اپلیکیشن موبایلی کاربرپسندی نیز دارد که رابط کاربری آن خرید و مدیریت بیمه‌نامه‌ها را تسهیل می‌کند. زیرساخت قدرتمند این اپلیکیشن نیز امکاناتی از جمله تحلیل پیشرفته و اتوماسیون فرایندهای مربوط به پردازش مطالبه، مدیریت بیمه‌نامه و خدمات مشتریان فراهم می‌آورد. طبق گزارش‌های موجود، وان‌دگری توانسته ۷۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند.


کرویس (The Carevoice)

چین


کرویس اکوسیستمی برای بیمه‌های درمانی است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. مقر اصلی این استارتاپ در شهر شانگهای چین قرار دارد و هدف آن کمک به شرکت‌های بیمه برای مواجهه با چهار مشکل اصلی، یعنی کیفیت پایین تعامل با مشتری، فقدان تمایز محصول، اتکا به کانال‌های فروش قدیمی و توانایی محدود برای توسعه زنجیره ارزش فناوری است.

این استارتاپ در قالب سیستم‌عاملی به نام کرویس‌اواس، به بیمه‌گران اجازه می‌دهد که به اکوسیستمی آنلاین برای بیمه سلامت دسترسی داشته باشند. این سیستم‌عامل راه‌حلی مناسب برای بیمه‌گرانی است که می‌خواهند هرچه سریع‌تر امکان تعامل با مشتریان‌شان در بستر اینترنت را داشته باشند، یا این تعامل را تقویت کنند. کرویس‌اواس به‌روزترین فناوری‌های مدیریت سلامت را ارائه می‌دهد و به بیمه‌گران اجازه می‌دهد تجربه دیجیتال رضایت‌بخشی در اختیار مشتریان خود بگذارند و این تجربه را بر مبنای ویژگی‌ها و نیازهای ساختار جمعیتی مشتریان تغییر بدهند. استارتاپ کرویس تاکنون توانسته ۱۳٫۱ میلیون دلار سرمایه جذب کند.


بوتای (Bowtie)

هنگ‌کنگ


بوتای که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده، شرکت بیمه آنلاینی در هنگ‌کنگ است. این پلتفرم آنلاین کارمزد دریافت نمی‌کند و مشتریان آن می‌توانند بدون واسطه‌گری نمایندگان، به طرح‌های بیمه درمانی دسترسی داشته باشند و مطالبات خود را ثبت کنند. بوتای شش محصول بیمه‌ای اصلی دارد؛ طرح بیمه درمانی داوطلبانه، بیمه حوادث، بیمه بیماری‌های وخیم، بیمه عمر، مبارزه با سرطان و بیمه پزشکی گروهی.

تا‌به‌امروز، بوتای بیش از ۴۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ پوشش بیمه سلامت فروخته و حدود ۵۰ میلیون دلار آمریکا تأمین مالی داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.