بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

رویداد نوآوردگاه پلنت با حضور فعالان حوزه نوآوری بیمه برگزار شد / فرصت پیوند نوآوران با پیکره صنعت بیمه

تارا پرهیزی / رویداد «نوآوردگاه پلنت» با حضور استارتاپ‌ها و فعالان صنعت بیمه در محل کارخانه نوآوری آزادی به میزبانی شبکه نوآفرینی پلنت برگزار شد. در این رویداد 5 استارتاپ توکو، بیمپک، یارا 724، سمکاب و توسعه کارا به معرفی محصولات و خدمات خود پرداختند و ایده‌های خود را مطرح کردند.

استارتاپ توکو در زمینه مشاوره و خرید آنلاین بیمه‌های زندگی، بیمپک در حوزه ارائه خدمات در زمینه توسعه کانال‌های فروش جدید و ارائه بیمه‌های مبتنی بر تقاضا، یارا 724 در زمینه برآورد خسارت اتومبیل به وسیله هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. استارتاپ توسعه کارا (کور بیمه‌ای) نرم‌افزار جامع بیمه‌گری در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد و سمکاب به عنوان سامانه‌ و بستری برای معرفی و دسترسی به کارشناسان و ارزیابان خسارت به فعالیت مشغول است.

در این رویداد که با حضور داورانی به نمایندگی شرکت‌های بیمه برگزار شد کارکردها و ساز و کار فعالیت هر یک از استارتاپ‌ها بررسی و پرسش‌هایی را در رابطه با فعالیت هر استارتاپ مطرح شد. علاوه بر بخش پرسش و پاسخ، انتقادات و پیشنهاداتی هم برای بهبود کیفیت کار این شرکت‌ها از سوی صاحب‌نظران در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفت.

آنچه می‌خوانید شرح کوتاهی است بر معرفی فعالیت هر کدام از استارتاپ‌های بیمه‌ای که در نوآوردگاه پلنت به عرضه محصول و خدمات خود پرداختند.


توکو؛ یک مشاور بیمه هوشمند


«توکو» یک دستیار و مشاور مجازی هوشمند است و این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند به صورت آنلاین برای خرید بیمه‌های زندگی استعلام بگیرند. این سامانه قابلیت این را دارد که با تجمیع محصولات شرکت‌های بیمه و با توجه به اطلاعات کاربر، محصول بیمه عمر مناسب او را پیشنهاد دهد. درواقع اطلاعات از کاربر گرفته می‌شود و به نماینده بیمه ارجاع داده می‌شود و در نهایت بیمه‌نامه به صورت اختصاصی برای هر کاربر صادر می‌شود.

وفادار، هم‌بنیان‌گذار توکو در رابطه با توکو و زمینه‌های فعالیت آن گفت: « یکی از معضلات مهم در سازمان فروش، بحث اعتماد شبکه فروش به نماینده یا کارگزار است. ما در فاز اول خود توانسته‌ایم شبکه چند لایه‌ای فروش را ایجاد کنیم و این مسئله را حل کنیم؛ چرا که صفر تا صد موضوع کاملاً به صورت آنلاین انجام می‌شود و محاسبات کارمزد و حتی حساب نماینده یا بازاریاب هم با یوزر و پسورد قابل رؤیت به صورت آنلاین است.»

هم‌بنیان‌گذاران توکو به این موضوع اشاره کردند که 16درصد بیمه‌های صادر شده سال 1400، بیمه‌های عمر هستند و هدف نهایی خود را به دو برابر رساندن این رقم تعریف کردند.


بیمپک؛ فروش بیمه در قالب کارت‌های بیمه


ایده بیمپک برای پاسخ به تقاضای لحظه‌ای کاربران شکل گرفته است: راهی جایگزین برای مراجعه به دفترهای بیمه. درواقع راه حلی که بنیان‌گزاران این استارتاپ ارائه داده‌اند، فروش بیمه‌نامه در قالب کارت‌های بیمه‌ای است. کانال‌های توزیع این کارت‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و حتی می‌توان در مکان‌های خاص مانند دامپزشکی‌ها کارت بیمه حیوانات خانگی را توزیع کرد. کلیه محصولات به درخواست شرکت‌های بیمه‌ای ارائه و بر اساس هویت بصری هر شرکت شخصی‌سازی می‌شوند. این استارتاپ مدعی است که امکان رهگیری لحظه‌ای کارت‌ها و پرداخت حق بیمه از طریق درگاه شرکت بیمه را فراهم کرده است.

اسماعیل‌زاده، هم‌بنیان‌گذار بیمپک مدل کسب‌وکار این استارتاپ را این‌طور توصیف می‌کند: «ما ارائه دهنده زیرساخت یا ابزار فروش در قالب کارت‌های بیمپک هستیم و صرفاً به عنوان مشاور به شرکت‌های بیمه و شبکه فروش کمک می‌کنیم. مدل درآمدی ما هم فروش این زیرساخت است.»

او بر این مسئله تأکید می‌کند که بیمپک به مبحث کارمزد وارد نمی‌شود و آسیبی به شبکه فروش نمی‌زند. او همچنین از  فروش 70هزار بیمه‌نامه در 6 ماه به عنوان دستاوردهای بیمپک یاد می‌کند.


یارا 724؛ هوش مصنوعی در خدمت لایه خسارت


سومین استارتاپ که به ارائه محصول خود پرداخت، یارا 724 بود که سامانه‌ای برای ارزیابی خسارت به صورت آنلاین است. این استارتاپ با استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابی خسارات خودرو، مدعی ارائه خدمات تماماً آنلاین برای خسارت‌های زیر 20 میلیون تومان است.

هانیه کارخانه، هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ معتقد است که برای جلوگیری از اتلاف وقت و کوتاه کردن فرایند تصادف، به فکر عملی کردن این ایده افتاده‌اند و هدف اصلی آنان دسترسی آنلاین به کارشناسان تصادف و پلیس‌ها، تشکیل پرونده به صورت دیجیتال، ارزیابی توسط ربات هوشمند، سفارش قطعه آسیب‌دیده به صورت آنلاین و حمایت روانی از ارزیاب خسارت در برخورد با مشتری است.

ایمان عقیلی؛ دیگر هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ در پاسخ به این پرسش که آیا در این سامانه ارزیابی توسط اپراتور هم وجود دارد یا خیر، گفت:« صنعت بیمه یک صنعت کارشناس محور است و عملاً نمی‌توان کارشناسان را به طور کاملا حذف کرد. با توجه به مشاوره‌هایی که از شرکت‌های بیمه و ارزیابان خسارت گرفتیم، هوش مصنوعی تقریباً کل فرایند را انجام می‌دهد اما تأیید نهایی برعهده کارشناس ارزیاب است که به عنوان یک سوپروایزر عمل می‌کند.»


توسعه کارا و تلاش برای تولید سامانه‌های جامع


ارائه چهارم رویداد نوآوردگاه پلنت، از سوی استارتاپ توسعه کارا انجام شد. فعالیت اصلی و حرفه‌ای این شرکت برپایه تولید سامانه‌های نرم‌افزاری بنیادی و اساسی صنایع مختلف است و تمرکز فعلی آن بر روی صنعت بیمه و صنعت مالی؛ با هدف خلق ارزش و ارائه راه حل های فناوری اطلاعات در جهت کمک به بهره‌وری و توانمندسازی هرچه بیشتر مشتریان و مدیران شرکتها و سازمانها.

به گفته علی شیرینی، مدیر عامل توسعه کارا این سامانه سابقه فعالیت ۱۰ ساله در کشورهای عراق و افغانستان دارد و مدت یک‌سال است که در ایران هم فعالیت می‌کند و تاکنون صدور ۴ میلیون بیمه‌نامه و ۶۰ میلیون فعالیت بیمه‌ای موفق به انجام رسانده است.

بنیان‌گذار این استارتاپ، مهم‌ترین چالش صنعت بیمه را همسو نبودن با بازرهای داخلی و بین‌المللی و لختی و انعطاف‌ناپذیری و باز ماندن از پتانسیل بازار می‌داند که این چالش می‌تواند برای بیمه مرکزی هم بسیار بااهمیت باشد. این استارتاپ با ارائه هسته بیمه‌گری کارآمد سعی در برطرف کردن این مسئله دارد. او از اتصال اکوسیستم بیمه‌ای کشور در بستر سازمانی می‌گوید و نیاز کنونی خود را سرمایه جهت نگهداری و توسعه ایده و کار این استارتاپ اعلام کردند.


سمکاب؛ رابط میان دو طیف سنتی و دیجیتال


آخرین استارتاپی که در این رویداد به ارائه محصول خود پرداخت، سمکاب (سامانه مشاوران، کارشناسان و ارزیابان بیمه) بود. ایده‌ای که سمکاب در پی عملیاتی کردن آن است، ایجاد و گسترش بسترهای لازم برای ارتباط میان دو دسته کارفرما و کارشناس و تغییر روش انتقال اطلاعات و اعلام نیاز از روش سنتی به روش های دیجیتالی و مدرن است.

به عقیده سالاری، هم‌بنیان‌گذار سمکاب، این استارتاپ فرصتی در مقابل بیمه‌گزار قرار می‌دهد تا بتواند انتخابی دقیق‌تر و دسترسی بهتری به ارزیابی خسارت داشته باشد. او با اشاره به این نکته که این حق قانونی بیمه‌گزار است که ارزیاب را خودش انتخاب کند، فرایند کار خود را توضیح می‌دهد: « ما یک بانک اطلاعاتی تهیه می‌کنیم تا براساس آن، بیمه‌گزار بتواند چیزی که مد نظرش است را دریافت کند. همچنین پروفایلی برای هر یک از بیمه‌گزاران و ارزیاب‌ها و کارشناسان ایجاد می‌کنیم، از شرکت‌های بیمه آبونمان دریافت می‌کنیم و در ازای آن، پروفایل ارزیاب‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.» طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سمکاب هم‌اکنون 130 پروفایل فعال از کل 2000 ارزیاب کل صنعت بیمه، در این سامانه حضور دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.