بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

در نشست سه‌شنبه‌های نوآوری بیمه مرکزی اپلیکیشن سپر معرفی شد / ایرانیان پوشش؛ ایستگاه نوآوری بیمه منهای فروش

در دوازدهمین نشست سه‌شنبه‌های نوآوری بیمه مرکزی، که آخرین نشست در سال 1401 هم بود، شرکت ایرانیان پوشش به معرفی محصول خود از جمله سامانه سناپ ( سامانه نوآوری ایرانیان پوشش) پرداخت. این معرفی در حضور مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی و دیگر اعضای هیئت عامل نهاد ناظر برگزار شد. در این فرصت معرفی ابراهیم ایران نژاد، مدیرعامل ایرانیان پوشش و احسان حق‌به‌جانب، مدیر زنجیره تامین سناپ درباره محصولات این شرکت و همه تسهیلاتی که برای صنعت بیمه فراهم آورده است، صحبت کردند و از واقعیت‌ها و مطلوب‌های حال حاضر صنعت گفتند.


نوآوری فقط در فروش بیمه نیست


پرداخت خسارت. مهم‌ترین نقطه زنجیره ارزش بیمه که همه اعتبار صنعت بیمه و اعتماد بیمه‌گزاران به آن در این لایه خلاصه می‌شود. با توجه به حساسیت موضوع خسارت بود که مجموعه ایرانیان پوشش دست به کار شد؛ آن هم درست در دوره‌ای که خلاقیت و نوآوری فقط در فروش خلاصه شده بود.

ابتدا ابراهیم ایران‌نژاد مدیرعامل ايرانيان پوشش ضمن تقدیر از رئیس کل و دیگر معاونین و مدیران بیمه مرکزی اظهار داشت که در سال دانش‌بنیان حمایت‌های ارزنده‌ای از سوی این نهاد همراه مجموعه بوده است و این مجموعه توانست با ایجاد بسترهای فنی که تا قبل از این وجود نداشت، پلتفرم‌های خود را به سامانه‌های بیمه گران متصل و سرویس‌دهی یکپارچه مطلوبی ارائه دهد.

احسان حق‌به‌جانب نیز از شرکت ایرانیان پوشش به عنوان اولین شرکتی که در تمام رشته‌های بیمه‌ای ارزیابی خسارت انجام می‌دهد، نام برد و توضیح داد: «شرکت ایرانیان پوشش در 13 آذر سال 1391 تأسیس شد و تا امروز 40 شعبه در سراسر کشور دارد که به صورت 24 ساعته به همه شرکت‌های بیمه خدمت‌رسانی می‌کند.» حق‌به‌جانب بر این نکته تأکید می‌کند که در این شرکت همه خدمات ارائه می‌شود به جز فروش و در واقع به نوعی ایرانیان پوشش، یک ایستگاه نوآوری بیمه منهای فروش است.

او معتقد است که پشتیبانی و ارزیابی خسارت از مباحثی است که در صنعت بیمه آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است چرا که شرکت‌های بیمه درصدد آن هستند که از پورتفوی خود گزارشی مطلوب عرضه کنند. احسان حق‌به‌جانب بر این باور است که رضایتمندی کاربران موضوعی است به مراتب مهم‌تر و ضروری‌تر.

حق‌به‌جانب در مورد جایگاه ارزیابان خسارت در صنعت بیمه می‌گوید: «امیدوارم به جایگاهی برسیم که بحث ارزیابان خسارت در صنعت بیمه تقویت شود و شرکت‌ها صرفاً کار مدیریتی و نظارتی انجام دهند و موضوع برآورد و ارزیابی خسارت را به طور کامل برون‌سپاری کنند تا شرکت‌های ارزیابی خسارت هم تقویت شوند.»

ابراهیم ایران‌نژاد؛ مدیر عامل شرکت ایرانیان پوشش

مدیر زنجیره تامین سناپ در ادامه صحبت‌های خود به اندیشکده بیمه به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ایرانیان پوشش اشاره می‌کند. او باور دارد که این مؤسسه یکی از مؤسسات پرطرفدار در این حوزه مشخص است؛ به این صورت که برای دریافت پروانه ارزیابی خسارت،کارگزاری و نمایندگی کاربران می‌توانند به اندیشکده بیمه مراجعه کنند.

او برای تصدیق صحبت‌های خود به آمار و ارقام رجوع می‌کند: «تنها در سال 1401، 952 نفر که تا پیش از این در صنعت بیمه حضور نداشتند، توسط اندیشکده بیمه که زیرمجموعه شرکت ایرانیان پوشش است، وارد این صنعت شده‌اند.» در واقع این مؤسسه در راستای توانمندسازی و توسعه توان حرفه‌ای کارشناسان فعال صنعت بیمه با به خدمت‌ گرفتن امکانات فناوری اطلاعات تلاش می‌کند از طریق برگزاری دوره‌های فنی بیمه‌ای، همایش‌ها، سمینارهای آموزشی و پژوهشی زیر نظر پژوهشکده بیمه و مورد تایید بیمه مرکزی و همچنین، با برگزاری جلسات هم‌اندیشی و گردهمایی‌ها نقش خود را در توانمند‌سازی خانواده صنعت بیمه ایفا کند.

اندیشکده بیمه درصدد است تا با ارائه آموزش‌ها و پژوهش‌های کاربردی به‌ویژه در حوزه ارزیابی خسارت، ارزیابی ریسک، مسائل حقوقی مرتبط با بیمه و تسهیم و به مشارکت گذاشتن دانش ضمنی بیمه‌ای به توسعه و ترویج بیمه و نهادینه شدن آن در بین مردم کمک کند و در ضمن با تدارک آموزش حرفه‌ای و کاربردی به متقاضیان، دانش‌پذیران را برای ورود مستقیم به بازار کار کشور آماده سازد.

یکی دیگر از زیرمجموعه‌های شرکت ایرانیان پوشش که احسان حق‌به‌جانب از آن نام برد، رسانه مراقب‌بیمه است. او تأکید می‌کند که در این رسانه تلاش بر این بوده است که از حواشی فاصله گرفته شود: «ما در این رسانه به دنبال آن هستیم که اگر کسی در صنعت بیمه اقدام مثبت و مؤثری انجام می‌دهد، او را تشویق کنیم. به ویژه در وضعیت حال حاضر که همه به تشویق و حمایت نیاز دارند تا بتوانند اتفاقات خوبی را برای صنعت بیمه و کشور رقم زنند.» 

احسان حق به جانب در ادامه توضیح می‌دهد که رادیو مراقب‌بیمه 5 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و حدود 4500 خبر اختصاصی صنعت بیمه در آن منتشر شده است.


دادگر بیمه؛ تسهیلگر خدمات حقوقی


در مراسم رونمایی از محصولات ایرانیان پوشش از پلتفرم دادگر بیمه نیز یاد شد. این پلتفرم، نهادی تخصصی و نوظهور در صنعت بیمه است که تمام تلاش خود را صرف ارائه خدمات حقوقی به بیمه‌گران و شرکت‌های بیمه‌ای کرده است. این خدمات به بیمه‌گران این امکان را می‌دهد تا ضمن برون‌سپاری تمام یا بخشی از امور تخصصی حقوقی، با امنیت و عزم راسخ‌تری به توسعه قلمرو فعالیت و رسالت بیمه‌ای خود بپردازند تا در نهایت موجب توسعه کمی و کیفی بیمه‌گران، ارتقاء جایگاه آنها در صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ در این صنعت شود.

حق‌به‌جانب در این باره توضیح می‌دهد: «براساس آماری که از این سیستم و از داشبورد مدیریتی بیمه ایران به دست آمده است، در سال 1400، به 15650 پرونده ماده ۵۰ بیمه شخص ثالث رسیدگی کرده‌ایم که به موجب این اقدامات، این شرکت بیمه‌ای 12 میلیارد تومان نفع برده است و در مقابل 1 میلیارد تومان به ما پرداخت شده است.» به گفته او مواردی از این قبیل کمک‌ها و تسهیلاتی است که به‌واسطه شرکت ایرانیان پوشش و زیرمجموعه‌های آن به شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود.


استفاده از فناوری پهپادها؛ روشی نو در ارزیابی خسارت


یکی دیگر از مواردی که احسان حق به جانب به عنوان زیرمجموعه شرکت ایرانیان پوشش معرفی کرد، سناپ (سامانه نوآوری ایرانیان پوشش) است. او با اشاره به این موضوع که 40 برنامه‌نویس در این سامانه فعالیت می‌کنند، توضیح می‌دهد که نرم‌افزارهایی هم برای خود شرکت ایرانیان پوشش و هم برای شرکت‌های بیمه به صورت اختصاصی تولید شده‌اند: «ما برای چندین شرکت بیمه پلتفرم‌هایی اختصاصی نوشته‌ایم که می‌توانند از آن‌ها به سادگی استفاده کنند. به این دلیل که ما لجستیک اولیه ارزیابی خسارت را دادیم، هنگامی که پلتفرم را طراحی می‌کنیم، ارتباط خیلی خوبی برقرار می‌شود و زمانی که می‌خواهیم ارزیابی را انجام دهیم این پلتفرم‌ها یکپارچه است.»

حق به جانب شرح می‌دهد که برای اولین بار در سال 1398 بعد از وقوع زلزله بود که این شرکت ارزیابی خسارت را به وسیله پهپاد انجام داد و توانست سرعت این کار را بسیار بالا ببرد.

او با اشاره به این موضوع که جهان ارزیابی با خسارت بسیار گسترده و متنوع است، می‌گوید: «ما هنوز در ابتدای مسیر هستیم و همچنان در حال تحقیق هستیم تا بتوانیم خروجی ویدیوها را هم به صورت زنده و هم به شکل آفلاین داشته باشیم. به این معنی که با استفاده از هوش مصنوعی در همان لحظه‌ای که پهپاد در حال پرواز در منطقه است، بتوانیم گزارش آن را داشته باشیم و به بیمه‌گر، صندوق بلایای طبیعی و دولت عرضه کنیم. در واقع ما می‌توانیم دستیار دولت و شرکت‌های بیمه در بلایای طبیعی باشیم.»

حق به جانب توضیح می‌دهد که این پهپادها 25کیلومتر برد دارند و تا فاصله 25 کیلومتر از مکانی که زلزله در آن رخ داده است، امکان مدیریت و در نهایت ارزیابی خسارت را فرا‌هم می‌کند و از آن‌جا که کیفیت تصویری که از این پهپادها به دست می‌آید بسیار خوب و شفاف است، می‌تواند چالش‌های بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار را کاهش دهد.

استفاده از پهپاد برای ارزیابی خسارت مزایایی دارد که باعث می‌شود این کار با سرعت و دقت بیشتری صورت گیرد. افزایش ایمنی تیم ارزیابان، ارزیابی مناطق آسیب‌دیده شدید، مناطق آلوده و صعب‌العبور از جمله این مزایا است.


پلتفرم سپر؛ بستر یکپارچه خدمات بیمه‌ای


برای جذابیت بیشتر ارائه خدمات در ایرانیان پوشش، تیم این شرکت تصمیم گرفت تا یک سلف‌سرویس ارائه خدمت به صنعت بیمه عرضه کند. نام این پلتفرم سپر است که در واقع تجمیع همه پلتفرم‌های این شرکت است و بستری یکپارچه برای ارائه خدمات.

حق‌به‌جانب بر این یاور است که امروز، مردم به دنبال تجربه کاربری هستند و هر پلتفرمی که تجربه کاربری بهتری به آن‌ها بدهد، بخت بیشتری با آن یار است. او تأکید می‌کند که بر اساس تجربه این سال‌ها و نیازی که تیم ایرانیان پوشش تشخیص داده است، این مجموعه تصمیم گرفت تا چنین خدماتی را به صورت یکپارچه ارائه دهد. او در این زمینه نمونه‌ای را مطرح می‌کند: «مشکلی که آموزش و پرورش داشت، محدودیت برخی از شرکت‌های بیمه برای تسهیل دسترسی به خدمات بیمه به فرهنگیان سراسر کشور بود. همین جابه‌جایی‌ها و هماهنگ شدن فرهنگیان با بیمه‌های جدید و نحوه دریافت سرویس از آن‌ها به یک چالش تبدیل شده بود. ما با همکاری وزارت آموزش و پرورش پلتفرمی تعریف کردیم که تأمین‌کننده آن در لحظه تغییر می‌کند. به این معنی که اگر امسال یک شرکت بیمه را مناسب می‌داند و سال بعد تشخیص می‌دهد که شرکتی دیگر برای این کار مناسب است بدون هزینه کردهای فنی و اطلاع رسانی به راحتی به یک سرویس دهنده دیگر سوئیچ می کند. ما یک سوپر اپلیکیشن با نام رفاپ طراحی کرده‌ایم که متعلق به آموزش و پرورش است و شرکت‌های بیمه می‌توانند از طریق آن به این وزارت خانه خدمات بدهند و به تبع آن رضایت هم بیمه‌گر و هم بیمه‌گزار افزایش پیدا خواهد کرد.»

احسان حق به جانب سرویس‌های دیگری که به وسیله شرکت ایرانیان پوشش به کاربران خدمات ارائه می‌دهند، معرفی می‌کند. سرویس ارزیابی در بیمه‌های درمانی، سرویس بازدید اولیه بیمه بدنه، سرویس امدادخودرو و سرویس آمبولانس، خدماتی هستند که در این نشست به آن‌ها پرداخته شد و می‌توان گفت که نقطه اشتراک همه آن‌ها ایجاد سهولت و سرعت در ارائه خدمات است که در نهایت باعث می‌شود کاربران تجربه مطلوبی از این سامانه پلتفرمی داشته باشند.

مدیر زنجیره تامین سناپ در انتها و در حضور ریاست بیمه مرکزی، به صنعت بیمه پیشنهاد داد تا از کارآفرینان این حوزه حمایت بیشتری داشته باشند: «امروز این نیاز وجود دارد که صنعت بیمه از کارآفرینان حمایت کند تا آن‌ها بتوانند موانعی که در مسیر ارائه خدمات و جلب رضایت کاربران وجود دارد را به بهترین شکل از میان بردارند. در وضعیتی که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال توسعه نیستند و حفظ وضعیت موجود را در دستور کار خود قرار داده‌اند، حمایت از کارآفرینانی که توسعه را دنبال می‌کنند، می‌تواند بسیار رهگشا باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.