بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

تأملی بر سیاست‌های بیمه مرکزی در موضوع نوآوری / هوشمند اما ضابطه‌مند

صنعت بیمه این روزها شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کند.  هفته دولت بهانه خوبی شد برای رونمایی از هر آنچه که بیمه مرکزی در دوره یک‌ساله حضور احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و برنامه‌های او برای تحول دیجیتال در صعنت بیمه ترتیب داده است و هر تدبیری که در دوران کوتاه شش ماهه ریاست مجید بهزادپور، رئیس کل این نهاد اندیشیده شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی که تا امروز کمتر زمانی در رسانه‌های جمعی حاضر شده بود در یک هفته گذشته به دفعات مختلف پای پرسش‌های خبرنگاران نشست و از برنامه‌ها و دورنمای صنعت بیمه گفت.

صحبت‌های مجید بهزادپور در بیان عملکرد نهاد ناظر در دوران یک‌ساله دولت سیزدهم با هر توضیحی در قالب یک کلیدواژه اساسی پیش رفت. کما این که پیش از این نیز به مراتب از او در هر بار تببین برنامه‌های بیمه مرکزی این گونه شنیده بودیم. او یک کلیدواژه اساسی و قابل تأمل دارد: «نوآوری در بیمه»

رویکردی که تا امروز شاید کمتر مسئولی در نهاد ناظر تا این حد به آن تأکید کرده و در میان کلام خود به اصرار پرداخته باشد.  اما نوآوری در بیمه برای رئیس شورالی عالی بیمه صرفاً در زمینه فروش بیمه خلاصه نمی‌شود. ضرورت نوآوری در ارائه محصولات، هوشمندسازی خدمات و بیمه‌گری مبتنی بر تنوع ریسک‌ها از مسائلی است که در دوران ریاست او در بیمه مرکزی باید انتظار داشت.

با همین نگاه بود که مسئله نظارت هوشمند در دوران ریاست او بیشتر از هر زمانی به چشم آمد  و در اکوسیستم بیمه با چالش‌های فراوانی رو به رو شد. سوئیچ بیمه با هدف نظارت بر کسب و کارهای بیمه‌ای وارد کار شد و همهمه بزرگی راه انداخت ولی در نهایت با تدبیر مجید بهزادپور در شنیدن دغدغه‌ها و نگرانی‌های هر دوطیف نمایندگان فروش و فعالان عرصه نوآوری در بیمه به سرانجام خاص خود رسید: سوئیچ لازم‌الاجرا اعلام شد و هدف غایی بیمه مرکزی برای نظارت بیشتر بر روند بیمه‌گری روز.


هدف: توسعه دانش بنیان صنعت بیمه


آنچه امروز نهاد ناظر را اجرای سوئیچ بیمه برانگیخته است – روندی که در دوران ریاست غلامرضا سلیمانی کلید خورد و در دوران ریاست مجید بهزادپور به عمل درآمد – مسئله وجود تخلفات در صنعت بیمه کشور است.

مدیران ارشد بیمه مرکزی سوئیچ بیمه را فصل ختام برای تخلفاتی می‌دانند که تا امروز به اسم رسوب حق بیمه‌ها یا تخفیف‌های غیرفنی در پیکره صنعت بیمه وارد شده بودند. استناد مدیران نهاد ناظر در بحث تخلف «قانون» است که سرفصل هر حرکتی به شمار می‌رود و خلاف آن بی‌قانونی محسوب می‌شود.

نکته‌ای که بیمه مرکزی در نظارت هوشمند به آن اصرار دارد یک قانون جاری در پیکره صنعت بیمه است که باید در باره آن به یک نکته اشاره داشت. آیا این قانون قابلیت اصلاح و انعطاف مطابق نیازها و شرایط روز و تغییر مدل کسب و کارها را دارد؟ سابقه تاریخی نشان می‌دهد که بیمه مرکزی در رابطه با اصلاح قوانین آن‌قدر ‌هم که باید چنان رگولاتورهای دیگر در سایر صنایع مالی صلب و  بسته عمل نمی‌کند. چنانچه تا امروز نیز به دفعات شاهد تغییر آیین‌نامه‌ها و اصلاح آنها بوده‌ایم.

 در این راستا ارائه پیشنهاد از سوی ذی‌نفعان و تشکیل کارگروه با حمایت بیمه مرکزی برای حل و فصل چالش‌ها و پیش بردن مسیر انجام اصلاحات می‌تواند رویکرد مناسبی باشد که از قضا در موضع‌گیری امروز رئیس کل بیمه مرکزی نیز شاهد آن هستیم.

مجید بهزادپور چه در زمان جلسه با کسب و کارهای آنلاین بیمه‌ای و چه نشست‌ها و برنامه‌های هفته دولت از انجام اصلاحات در ساختارهای آیین‌نامه‌ای صحبت کرده است و ایجاد فضا برای گفتگو را یکی از موضوعاتی می‌داند که باید در نقشه‌راه آینده نهاد ناظر به آن توجه شود.

با این اوصاف اجرای سوئیچ با نگاه اصلاح آیین‌نامه‌ها را باید تدبیر مناسب تلقی کرد که می‌تواند بحران چالش‌های هر باره آن را به پایان برساند.  

باید به این نکته توجه داشت که بیمه مرکزی قطعاً از تمامی اطراف و ذی‌نفعان صنعت بیمه بیشتر دغدغه‌مند رویکردهای نوآوری و … است و به طبع وقتی حتی در  نام‌گذاری محور برنامه‌های روز بیمه در سال جاری عنوان «توسعه دانش بنیان در صنعت بیمه» انتخاب می‌شود به این معناست که نهاد ناظر به اهمیت نوآوری و جریان سرمایه‌ها و تأثیر آن در رونق صنعت بیمه کشور باور دارد.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.