بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

سعید دولتی، قائم مقام مدیرعامل شرکت آیتول به نقد از فعالیت استارتاپ‌های فروش بیمه پاسخ می‌دهد / برای تصاحب سهم کسی نیامده‌ایم

تا پیش از ورود فناوری به صنعت بیمه، رقابت در بازار آن چندان معنایی نداشت. محصولات مشابه با کمترین میزان اختلاف قیمت و کارایی عرضه می‌شدند و شرکت‌های بیمه روالی مشابه با هم را طی می‌کردند. با ظهور فناوری‌های روز، دنیای آرام بیمه‌گران کم‌کم تحت تأثیر هیجان شناخت رفتار مشتری و ارائه محصولاتی متناسب با نیاز مشتری نیز به میان آمد. حالا داده‌ورزی یکی از رویکردهای مهم بیمه‌گری در ایران است، اما با چالش‌های خاص خود.

سعید دولتی، قائم‌مقام مدیرعامل آیتول نیز بر اهمیت استفاده از داده و روند به‌کارگیری آن در صنعت بیمه اصرار دارد، اما با نقد شرایط کنونی صنعت بیمه موقعیت استفاده از داده‌ها در این صنعت را چندان مناسب ارزیابی نمی‌کند.

به عقیده دولتی در سازوکار امروز صنعت بیمه کشور نمی‌توان به‌صورت فعالانه به موضوع استفاده از تحلیل کاربردی داده در صنعت امید بست. او در این‌باره با توضیح شرایط فعلی صنعت بیمه می‌گوید:‌ «طبیعتاً یکی از بخش‌هایی که به‌شدت از داده و تحلیل اثرپذیر است، قیمت‌گذاری در صنعت بیمه است، اما در بیمه‌هایی که ما در صنعت خودرو درگیر آن هستیم و به‌طور کلی در موضوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، ماجرا خیلی جالب می‌شود. در بیمه شخص ثالث که بیمه‌ای اجباری است و شرکت‌های بیمه، عملاً تأثیر خاصی در روند قیمت‌گذاری آن ندارند، با دامنه تفاوت قیمتی بسیار کمی بین شرکت‌های بیمه مواجه هستیم؛ یعنی هیچ شرکت بیمه‌ای نمی‌تواند با استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده، از قیمت به‌عنوان اهرمی برای فروش استفاده کند. البته سخت‌گیری دولت در قیمت‌گذاری بیمه بدنه، اندکی کمرنگ‌تر بوده و شما اثرش را در اختلاف قیمت بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف مشاهده می‌کنید.»

او در جواب این سؤال که آیا داده‌ورزی امروز مزیت رقابتی شرکت‌ها محسوب می‌شود، پاسخ داد:‌ «به نظر من در حوزه بیمه‌هایی که زیر نظر رگولاتوری هستند، نمی‌توانیم ادعا کنیم که داده‌ورزی مزیت رقابتی محسوب می‌شود. وقتی شما حتی توانایی تعیین کارمزد فروش خود را ندارید، یا حتی برای فروش بهتر نمی‌توانید به مشتری تخفیف بدهید، این یعنی در استفاده از داده دست‌تان بسته است. اصلی‌ترین ابزار ما در آیتول، داده است؛ البته نه داده‌ای که با صنعت بیمه مرتبط باشد. ما از «کراس‌سلینگ» استفاده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم از داده در این مورد بهره ببریم. متأسفانه فعالیت در صنعت بیمه به‌شدت سخت و همراه با محدودیت‌های فراوان است.»

به گفته دولتی امروز موضوع رگولاتوری اصلی‌ترین چالش برای استفاده از داده‌کاوی در صنعت بیمه است: «وقتی شما زمین بازی‌تان توسط دولت محدود شده باشد، اثربخشی چندان بزرگی نخواهید داشت. البته سؤالی که برای خودم پیش می‌آید این است که اگر بیمه شخص ثالث اجباری نبود، آیا باز هم پوشش ۸۷درصدی داشت یا همانند بیمه بدنه زیر ۲۰ درصد باقی می‌ماند؟»


مهم تأثیرگذاری در اکوسیستم است


سعید دولتی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آیتول ارائه خدمات یکپارچه به مشتریان را از مهم‌ترین رویکردهای آیتول در این سال‌ها می‌داند؛ همان بهانه‌ای که باعث شد این شرکت وارد صنعت بیمه شود. او هدف از ورود آیتول به صنعت بیمه را تلاش برای تأثیرگذاری بر صنعت خدمات خودرویی می‌داند، نه صرفاً ورود به صنعت بیمه.

 دولتی در این‌باره می‌گوید:‌ «به‌صورت کلی کسب‌وکارهای آنلاین، برای ارائه سرویس بیمه به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند؛ دسته اول کسب‌وکارهایی هستند که تمرکز اصلی آنها روی محصول بیمه است و در راستای ارائه کامل خدمات بیمه‌ای فعالیت می‌کنند. دسته دوم صرفاً نگاه درآمدی به این صنعت دارند و شاید سایر خدماتی که ارائه می‌دهند، هیچ ربطی به صنعت بیمه نداشته باشد، اما دسته سوم که آیتول هم در این دسته قرار دارد، با هدف «تکمیل زنجیره ارزش» خود اقدام به ارائه سرویس می‌کند. آیتول، سامانه جامع خدمات خودرویی است و بر این مبنا برای تبدیل‌شدن به کسب‌وکاری که بتواند تمام نیازهای کاربرانش در زمینه خودرو را پوشش دهد، اقدام به ارائه سرویس بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه کرده است. هدف اصلی ما، تلاش برای بازیگر بودن در صنعت خدمات خودرویی است، نه صرفاً صنعت بیمه.»


قرار نیست سهم کسی کم شود


صنعت بیمه با همه ادعاهایی که در رابطه با همگام‌بودن در مسیر فناوری‌های روز دارد، باز همچنان گرفتار مقاومت‌های بسیاری در رویکرد به تازه‌های روز است. در این میان می‌توان بسیاری از مقاومت‌ها را به ذات ریسک‌ناپذیر صنعت بیمه نسبت داد.

سعید دولتی در این‌باره توضیح کاملی دارد:‌ «وقتی اتفاقاتی که در صنعت بیمه رخ می‌دهد به‌نوعی خارج از اراده شرکت‌های بیمه باشد و برای هر فعالیت جدیدی که قرار است انجام گیرد، شرکت درگیر مسیر پرپیچ‌وخم قانونی شود و از طرفی ورود فناوری‌های نوین به این بازار به معنی کوچک‌شدن سفره فعالان قدیمی‌تر باشد، طبیعتاً شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری با چالش‌های غیرمعقولی مواجه می‌شوند. وقتی نگاه‌تان به بازار بیمه شبیه به یک «کیک» با اندازه ثابت باشد، اضافه‌شدن فرد یا بازیگر جدیدی به این بازار، به این منزله خواهد بود که سهم شما از این کیک کمتر خواهد شد. فناوری نوین زمانی سازنده خواهد بود که بازارهای جدیدی نیز برای شما ایجاد کند. در حال حاضر، نگاه به فناوری نو در بیمه به این معنی است که می‌خواهیم بازار سنتی را با فناوری نوین، مدرن کنیم و بیمه را با مدلی دیگر بفروشیم.»

سعید دولتی با تأیید فاصله بین صنعت بیمه و فناوری‌های روز توضیح می‌دهد که مبحث تأمین کننده در حوزه بیمه در مقایسه با مؤسساتی مانند بورس و بانک تفاوت‌های اساسی دارد. او به منظور ملموس‌تر شدن سازوکاری که به موجب آن این فاصله به وجود آمده و علت مقاومت صنعت بیمه در برابر فناوری است، مثالی می‌آورد: « در حال حاضر حدود هشتاد هزار نماینده بیمه وجود دارد که به عنوان شغل اصلی خود فعالیت دارند. بنابراین، وقتی در مورد صنعتی صحبت می‌کنیم که رفتن به سمت فناوری به معنی کم شدن سهم آ‌نها‌ در این میدان خواهد بود، با یک چالش فرهنگی، سیاسی و معیشتی برای عده‌ای مواجه هستیم. البته ما از کوچک شدن سفره کسی صحبت نمی‌کنیم بلکه از ارائه خدمات راحت‌تر حرف می‌زنیم. در همین لحظه که ما در مورد بیمه دیجیتال در حال گفت‌وگو هستیم، صدور بیمه‌های ما هم توسط همین نماینده‌ها اتفاق می‌افتد. پس قرار بر حذف کسی نیست. اما همیشه به این سبب مقاومت نسبت به ورود فناوری وجود دارد.»

او این حق را برای شرکت‌های بیمه قائل است که محتاطانه عمل کنند و این احتیاط را ناشی از دغدغه و نگرانی‌ای می‌داند که به‌واسطه فرم جدید ارائه خدمات به کاربران شکل گرفته‌است: « اگر بخواهیم از بیرون به موضوع نگاه کنیم، انگار این ترس وجود دارد که سایت‌هایی در حال انجام کارهایی هستند که باعث شده بیمه‌گزاران، از نماینده‌ها بیمه نخرند و بیمه‌گرها به نوعی از این فرایند کنار گذاشته شوند ولی باید یک بار برای همیشه به این موضوع اصرار داشته باشیم که فروش بیمه به شکل آنلاین به معنای تصاحب سهم کسی نیست.»

به عقیده او با پلتفرمی شدن صنعت بیمه می‌توان به نقطه‌ای رسید که رضایت کاربر، نماینده بیمه و فروشندگان آنلاین تأمین‌شده باشد؛ درواقع اگر هرکسی در حوزه تخصص خود فعالیت کند، تجربه رضایت کاربر و نمایندگان بیمه شکل می‌گیرد و بر همین اساس در مسیر دولت الکترونیک و دیجیتال کردن همه چیز گام برداشته‌ایم.

او جایگاه آیتول در برابر نمایندگان را شرح و چگونگی این تقابل ساختاری را توضیح می‌دهد و در ادامه اشاره می‌کند که با چه رویکردی می‌توان این تقابل را تعدیل کرد.

«امروز تعدادی شرکت بیمه وجود دارد که این شرکت‌ها بیمه تأمین می‌کنند و تعدادی شرکت در قالب نمایندگی به این شرکت‌های بیمه متصل هستند که کار صدور را انجام می‌دهند. از سوی دیگر فرآیندها و فعل‌وانفعالاتی وجود دارد که به فروش بیمه کمک می‌کنند؛ بنابراین ما با سه رویکرد روبه‌رو هستیم: نهادی که تأمین مالی بیمه را انجام می‌دهد، نماینده‌هایی که کار صدور را انجام می‌دهند و فعل‌وانفعالاتی که کار فروش را انجام می‌دهند. اگر همه این‌ها را در یک مفهوم جمع کنیم و آن را فرآیند بیمه بنامیم، طبیعتاً در این وضعیت طبیعی است که سایت‌های فروش بیمه را در مقابل نماینده‌ها تعبیر کنیم اما داستان این است که با تفکیک هر کدام از سه مورد می‌توان باعث شود که کل سیستم بازدهی بهتری داشته باشد.»

 او وضعیت مطلوبی را ترسیم می‌کند که در آن شرکت‌های فروش آنلاین بیمه با نمایندگان در تقابل نیستند و خود را در رقابت با یکدیگر نمی‌بینند چرا که تفکیک صورت گرفته و هر بخش در حوزه خود دست به عمل می‌زنند.

او در این باره این طور توضیح می‌دهد:‌ « می‌توان در مورد یک فرهنگ سازمانی کلی یعنی فرهنگ نماینده‌ها و شرکت‌های بیمه  صحبت کرد. طبق مفهومی که توضیح دادم باید این لایه‌ها تفکیک شوند. دنیایی را تصور کنید که در سایتی مانند سایت آیتول بخشی وجود دارد که مشخص می‌کند که شخصی از بیمه x می‌خواهد خرید کند و همان بیمه مشخص، بیمه‌نامه را برای او صادر می‌کند. اما همه کارهای فروش او را من به عنوان یک درگاه انجام می‌دهم و بعد آن را برای همان بیمه x  می‌فرستم تا آن را صادر کند یا حضوری آن را دریافت کند و یا برایش ارسال شود. اگر به این صورت تفکیک شود یک مدل کسب‌وکاری بسیار جذاب هم برای ما و هم برای نماینده بیمه شکل می‌گیرد. به این صورت نماینده بیمه می‌تواند هزینه‌های خود را کاهش دهد و مسئولیت فروش را به ما بسپارد و ما کار فروش را انجام بدهیم و او کار صدور را.»


رگولاتور نظارت کند


دولتی از چالش‌های کسب‌وکارهای نوین بیمه‌ای در یک سال گذشته نیز می‌گوید؛ از موانع کوچک و بزرگی که بر سر راه بازیگران نوآوری بیمه قرار گرفته، البته رگولاتور در میان حرف‌های او نقش پررنگی دارد. او معتقد است که رگولاتور باید صرفاً به وظیفه نظارتی خود توجه داشته باشد، نه مداخله در امور کسب‌وکار شرکت‌ها. او در این‌باره توضیح می‌دهد:‌ «به نظرم رگولاتوری از نقش نظارتی خود خارج شده و هم‌اکنون نقش مداخله‌گر را ایفا می‌کند و این اصلی‌ترین چالش این نهاد است. اگر نظارت رگولاتوری در لایه تعیین قواعد بازی باشد، اثرگذاری مطلوب‌تری در صنعت خواهد داشت.»

قائم‌مقام مدیرعامل آیتول با اشاره به مسئله سوئیچ معتقد است مادامی که رگولاتور به لایه کسب‌وکار ورود نکند، نظارت هوشمند از سمت نهاد ناظر پذیرفتنی است و امری لازم و ضروری است، اما اجرای سوئیچ به شکلی که بیمه مرکزی به آن اصرار داشت، نه‌تنها تأمین‌کننده نظارت لازم بر اکوسیستم نیست، بلکه چالش‌برانگیز نیز خواهد بود.

دولتی این بار نیز با مثالی ساده موضوع را توضیح می‌دهد: «ما کاملاً موافق نقش نظارتی در صنعت بیمه هستیم، اما طرح سوئیچ بیمه، کارکرد نظارتی نداشت. اجازه دهید با یک مثال این نگاه را شرح دهم. ما نظارت را شبیه به دوربین‌های طرح ترافیک یا کنترل سرعت یا دوربین‌های چراغ راهنمایی می‌بینیم که همواره عبور و مرور را بررسی کرده و با رانندگان خاطی برخورد می‌کنند؛ البته به خاطر خراب‌شدن یک دوربین در یک آزادراه، آزادراه بسته نمی‌شود. در مورد سوئیچ و مدلی که قرار بود پیاده شود، اصلاً این نقش متصور نبود و هرگونه اختلالی در کارکرد این سامانه به معنی آن بود که مسیر فروش بیمه مسدود می‌شد. ما حتی برای اینکه سیستم استانداردی را مثلاً برای بخش حسابداری داخلی با ارائه گزارش‌های منظم اجرا کنیم، یا برای پیاده‌سازی هر مدلی که می‌توان برای نظارت -به معنی عملکردی نظارت- متصور بود، آمادگی داشتیم. در واقع ما نه‌تنها مخالف رویکرد نظارتی در بیمه نبوده و نیستیم، بلکه از آن استقبال نیز می‌کنیم.»

دولتی از نقش کم‌رنگ بیمه مرکزی در لایه حمایتی می‌گوید و پلتفرمی شدن را یکی از مواردی می‌داند که می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند. به عقیده او امروز نهاد ناظر نقش تسهیلگری خود را در رابطه با نفوذ فناوری در صنعت بیمه فراموش کرده ‌است.

سعید دولتی موضع آیتول را در رابطه با مبحث سوئیچ توضیح می‌دهد و بر این باور است که نظارتی که از سمت رگولاتور به‌طور کلی اعمال می‌شود، ضروری است اما این نکتۀ ظریف وجود دارد که این نظارت باید در لایۀ نظارت باقی بماند: « یعنی اگر آیتول کاری را بر خلاف قوانین رگولاتوری انجام می‌دهد، این انتظار را دارد که با استناد به قانون تذکر جدی هم بگیرد و بالتبع اگر در لایۀ قانون حرکت نکنیم، سیستم پایدار نخواهد بود. اما این نظارت در برخی موارد تبدیل به دخالت می‌شود.»

او از تسهیلاتی می‌گوید که می‌تواند هم منفعت کاربر و هم شرکت‌هایی مثل آیتول را تأمین کند اما با محدودیت‌هایی که از سمت نهاد ناظر اعمال می‌شود، عملاً امکان‌پذیر نیست.

دولتی از جای خالی بستری صحبت می‌کند که در آن بستر امکان رشد و توسعه کمرنگ است: «فرض کنید به دفتر نمایندگی یک بیمه مراجعه می‌کنید تا بیمه بخرید. یک کارمزد صدور و یک کارمزد فروش وجود دارد؛ این کارمزد متعلق به شما است و شما برای این‌که فروش خود را افزایش دهید، از سهم خود درصدی را به مشتری تخفیف می‌دهید. اکنون این امکان بدون هیچ دلیلی برای ما بسته است. به این معنی که لایه‌ای که انتظار می‌رود لایه نظارت باشد، تبدیل به دخالت شده ‌است و در حوزه فروش محصول هم نمی‌توانیم از سود خود کم کنیم و به کاربر تخفیف دهیم. نرخ‌شکنی زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخفیف عرف ۳ تا ۴ درصدی یکباره به ۱۰ درصد برسد. این موضوعی است که باید  در لایه نظارت بررسی شود. اما هنگامی که ما از سهم خودمان تخفیف را اعمال می‌کنم، هم مشتری از این تخفیف استفاده کند و هم ما در تعداد بالا نفعی ببریم ولی در همین لایه هم ما دچار محدودیت هستیم.»


تخلف نداریم، حتی یک درصد!


امروز فعالیت استارتاپ‌های بیمه‌ای مشخصاً بر پایه داده‌کاوی و داده‌سنجی استوار است و یکی از چالش‌های اساسی با نهاد رگولاتور هم در همین زمینه است. دولتی این چالش را به دلیل به اشتراک نرسیدن بر سر مفاهیم ساده می‌داند و معتقد است مفاهیمی مانند استفاده از دیتا و باندل کردن که در ادبیات اغلب کسب و کارهای معتبر جهان جریان دارد، در ایران و در ارتباط با نهاد ناظر به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شده ‌است.

او در این باره می‌گوید:‌« ما سرویس‌هایی داریم که عملاً خیلی برای ما سودآور نیستند و به‌عنوان lead generation از آنها استفاده می‌کنیم. مانند سرویس‌های آزادراهی و خلافی و سرویس‌های مربوط به بدهی. موازی با این سرویس‌ها، خدمات دیگری هم ارائه می‌شود. مثلا به کاربران پیشنهاد داده می‌شود که پیش از پایان تاریخ بیمه‌نامه، آن را از طریق سایت آیتول تمدید کنند. این مفهومی جاافتاده و مشخص است اما ما بر سر همین موضوع هم با چالش‌هایی مواجه شدیم؛ این‌که شما از اطلاعات مردم استفاده می‌کنید و مشخص نیست این اطلاعات را چگونه به‌دست آورده‌اید. به نظرم در این باره به نوعی گرفتار مغلطه شده‌‎ایم.»

قائم مقام مدیرعامل شرکت آیتول نقدهایی با مضمون استفاده این شرکت از داده‌های دیگران و نامشخص بودن منبع داده‌ها را با قطعیت مردود می‌داند. دولتی یکی از چالش‌های مهم را در این زمینه اثبات این موضوع برمی‌شمرد که داده‌های آیتول، داده‌های مشتریان واقعی خود این شرکت است و  توضیح می‌دهد که در یک فرایند منطقی، شرکت‌ها اطلاعات خود را با رقبای خود به اشتراک نمی‌گذارند:

«اساساً این تصور که آیتول می‌تواند از جای دیگری دیتا بگیرد، تصوری عجیب است. ما این اطلاعات را به‌واسطه سایر سرویس‌هایی که ارائه می‌دهیم، به دست آورده‌ایم. برای مثال شما می‌خواهید عوارض آزادراهی پرداخت کنید، از طریق آیتول این کار را انجام می‌دهید. برای پرداخت عوارض آزادراهی شما باید وارد سیستم شوید و پلاک خود را وارد کنید تا ببینید عوارض شما چقدر است. خب این اطلاعاتی است که از این طریق به دست ما رسیده. من با صراحت می‌گویم که تمام اطلاعاتی که آیتول از آن استفاده می‌کند، 100درصد و نه حتی 99.9 درصد، از دیتاهای کاربران خودش است.»

دولتی در پاسخ به این نقد که عدم دسترسی یکسان به اطلاعات موجب شده تا استارتاپ‌های فروش در مقایسه با شبکه سنتی بتوانند سریع‌تر در ارائه خدمات نقش‌آفرینی کنند، نوک پیکان نقد را متوجه بیمه مرکزی و رویکردی که به شیوه‌های نوین در ارائه خدمات اتخاذ کرده می‌گیرد و یکی از عوامل مهم در ایجاد چنین چالش‌هایی را تبعیض ساختاری موجود بین بخش دولتی و بخش خصوصی برمی‌شمرد: « همین نقد را می‌توان به تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های تلفنی وارد کرد ولی مسئله فقط رسیدن به درک اهمیت داده در روزگار کنونی است. ما داریم از یک تحول دیجیتال و دولت الکترونیک صحبت می‌کنیم. با همان استدلال اکنون بسیاری از سرویس‌هایی که دفاتر پیشخوان یا پلیس+10 ارائه می‌دهند، در سایت‌هایی که توسط دولت ایجاد شده، به‌راحتی در دسترس افراد قرار دارد. آیا اگر یکی از این سایت‌ها توسط بیمه مرکزی راه‌اندازی می‌شد و چنین امکانی را خود بیمه مرکزی فراهم می‌کرد، باز هم این نقد وجود داشت؟ خیر نداشت! به این دلیل که مشابه آن در بیمه خدمات اجرا می‌شود. در بقیه خدمات ذیل چتر تحول دیجیتال و دولت الکترونیک به طور 100درصد حمایت می‌شود اما مسئله جدی ما این است که بخش خصوصی هستیم. این خدمات به این دلیل که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود با چنین چالش‌هایی مواجه است.»


فردای ما روشن است


در نهایت دنیای دیجیتال چشم‌اندازی است که دولتی برای آینده پیش‌بینی می‌کند و معتقد است که این رویکرد همان آینده‌ای ناگزیری است که خواه ناخواه همه حوزه‌ها را به سمت خود می‌کشد. «بیمه هم برای آن‌که از این فضا عقب نماند، باید نگاه سنتی به بازار خود را تغییر دهد. که البته یک سری تحولات و تحرکات در این فضا در حال وقوع است؛ مثل ارتباط شرکت‌های بیمه با یکدیگر و با بیمه مرکزی که به صورت شفاف و با سرویس‌های API صورت می‌گیرد. اگر بخواهم پنج سال آینده را تصویر کنم، چاره‌ای جز حرکت رو به جلو نداریم و بیمه هم از این قاعده مستثنی نیست.»

او با وجود همه ممانعت‌ها و محدودیت‌هایی که در مسیر کسب‌وکارهای نوآور بیمه قرار دارد، آینده‌ای روشن برای فعالیت اینشورتک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت بیمه متصور است. به عقیده او در نهایت اینشورتک‌ها به جانمایی درستی که مستحق آن هستند، می‌رسند. دولتی می‌گوید:‌ «این مسیری است که حتماً طی خواهد شد. مقاومت‌ها هم فقط می‌تواند سرعتش را کُند یا تُند کند؛ همان‌طور که در سایر صنایع این مسیر آغاز شده است. تفاوت در جایی که امروز صنایع مختلف در آن ایستاده‌اند، مربوط به حمایت یا مقاومت در بدنه سنتی آن صنایع است. امیدوارم این درک در حوزه بیمه به حدی برسد که صنعت بیمه از صنایع پیشرو در عرصه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد تا بتوانیم سرعت پیشرفت بیشتری را در صنعت بیمه کشور تجربه کنیم.»

به عقیده قائم مقام مدیر عامل آیتول در این چشم‌انداز راهی وجود ندارد به جز مسیری که به دیجیتال شدن همه عرصه‌ها منتهی می‌شود و اگر صنعت بیمه نتواند مسیر خود را برای رسیدن به تحولات دیجیتال هموار کند، محکوم به حذف خواهد بود.

منبع ماهنامه بیمه دیجیتال
1 نظر
  1. علی می‌گوید

    ده روز پیش با شماره پیگیری (اينترنت 12639683 – پرداخت الکترونیک سامان – شماره مرجع 021782522358 شماره پيگيري 834043_سند ) از این شرکت آیتول بیمه شخص ثالث خرید کردم پولشم به صورت آنلاین واریز کردم اما متاسفانه بعد از سه روز متوجه شدم هنوز بیمه شخص ثالثی که خرید کردم هنوز صادر نشده و حتی تا الان که حدودا ده روز میگذره !!!!

    بعد از سه روز تا حالا هرچی پیگیری کردم تماس گرفتم هیچکس پاسخگو نیست ! تمام برنامه هاو سفرهای من رو بهم ریختند ! بیمه ای که قرار بود برام صادر بشود صادر که نشد و باعث خسارت به من شد بعد از کلی تماس و پشت خط موندن و بی احترامی که از کارمندان و اپراتورهای این شرکت دیدم ! تازه بعد از ده روز قرار شد پولم را بهم برگردونند . و خبری از صدور بیمه شخص ثالث و خریدی که مبلغ فاکتورش را پرداخت کردم نیست !!!

    البته به خاطر عدم مسئولیت پذیری ورفتار غیر حرفه ای و خسارتی که این شرکت آیتول به من وارد کرده شکایت کردم و پیگیر شکایتم هستم اما خواستم به شما بگم از شرکت های مطمین و آدمهای مسئولیت پذیر خرید کنید قبل از اینکه به شما و اعتماد شما خسارت وارد شود .

    اگر توین ده روز اتفاقی برای من میافتاد و تصادف میکردم کی بود جواب بده ؟! همین الانش جواب نمیدهند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.