بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

علی الیاسی، جنرال‌پارتنر هلدینگ مکس از چالش‌های سال 1401 می‌گوید / فضای مناسبی برای گفت‌وگو و تعامل ساخته شود

اینشورتک‌ها سال ۱۴۰۱ را با چالش آغاز کردند. چالش پرسروصدایی که با نهاد تنظیم‌گر آغاز شد و تا امروز هم نمی‌توان آن را به طور کامل بسته‌شده تلقی کرد. آنچه کسب‌وکارهای آنلاین فعال در صنعت بیمه بر آن اصرار داشتند ایستادن بیمه مرکزی و سازمان‌های قانون‌گذار در سمت «نظارت تمام‌وکمال» با تأکید آ‌نها روی واژه «نظارت» بود. آنها مانند هر بازیگری خود را ملزم به پایبندی به قوانین می‌دانستند، اما بر این باور بوده و هستند که نظارت باید همگانی و غیرسلبی باشد و مانع از پیشبرد روال‌های کسب‌وکارها نشود. نمونه آشنای همگانی نبودن قوانین موجود را می‌توان در مجوز در نظر گرفتن تخفیف برای نمایندگان فروش بیمه و استارتاپ‌ها دانست. موضوع پرمناقشه‌ای که به باور کسب‌وکارها می‌تواند فضای رقابت را ناسالم و غیرشفاف کند. به هر روی ماجراهای اینشورتک‌ها و بیمه مرکزی در مسیر پرفرازونشیب خود در نهایت بازتولید یک رویکرد مثبت را در دو طرف به همراه داشت. رویکردی که با وجود ادامه‌دار بودن بسیاری از بحث‌ها و نبود هم‌نظری در برخی از مفاهیم، دست‌کم توانست گفت‌وگو و تعامل را بین دو طرف نهادینه کرده و آنها را با بازنگری در اصول‌شان آشتی داده است.

از سوی دیگر، مدت‌هاست فلسفه وجودی و فعالیت استارتاپ‌های اینشورتک، برای نمایندگان فروش بیمه که از بازیگران اصلی صنعت بیمه به شمار می‌آیند، چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد. بررسی نمونه‌های موفق اینشورتک در دنیا نشان می‌دهد از این زاویه، آنچه باعث توسعه شرکت‌های اینشورتک شده، قدرت آنها در توانمندسازی و افزایش کارایی نمایندگان فروش بیمه است. این رویکرد توانسته یک بازی دو سر برد را برای طرفین رقم بزند. به نظر می‌رسد آنچه ما در صنعت بیمه ایران با آن روبه‌رو هستیم، بیشتر مدیون نبود آگاهی و تعامل نادقیق بین دو طرف است. تجربه شکل‌گیری فضای گفت‌وگو با بیمه مرکزی، نشانه خوبی برای دو طرف است و در این مسیر این وظیفه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است که پیشقدم شوند و بتوانند در کنار نمایندگان در سراسر زنجیره ارزش بیمه به خلق ارزش بپردازند.

بحران سرمایه‌های انسانی هم در سال ۱۴۰۱ پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه بود. موضوعی که البته فقط مختص این صنعت نیست و مدت‌هاست در کشورمان گریبانگیر کسب‌وکارهای دیگر هم شده است. به مجموع این ماجراها شرایط سیاسی، اجتماعی ماه‌های اخیر را هم اضافه کنید؛ چالش می‌تواند نام دیگر سال ۱۴۰۱ برای شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.