بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

ابراهیم ایران‌نژاد، مدیرعامل شرکت ارزیابی خسارت شرکت ایرانیان‌پوشش / مدیران بیمه قابلیت شرکت‌های دانش‌بنیان را باور کنند

چالش‌های پیش رو در سال 1401 برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه ارزیابی خسارت بیمه فعالیت داشتند در مقایسه با سایر شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف شاید به نسبت سخت‌تر باشد. اگر از زمان تأسیس شرکت ایرانیان پوشش در سال 1391 تا امروز را بخواهم بررسی کنم، به حتم جواب ساده‌تر خواهد بود و در یک کلام باید می‌گفتم در این دوره 10ساله هیچ حمایتی در زمینه فناوری و نوآوری نداشتیم. شرکت‌های بیمه، شرکت فناوران و سنهاب بیمه مرکزی هیچ کدام به سهولت امروز در دسترس نبودند. اصلاً API در کار نبود که بتوانیم با این مراکز ارتباط داشته باشیم ولی اتفاقی که در سال 1401 تجربه کردیم به نظر من بسیار سازنده و راهگشا بود. ما برای اولین بار وب‌سرویس را از طریق سنهاب بیمه مرکزی گرفتیم و روند رسیدگی به خسارت و ارزیابی با دستیابی به این وب‌سرویس‌ها بسیار راحت‌تر از گذشته و بی‌نیاز از ورود اطلاعات پیچیده گذشته شد. شاید یک وب‌سرویس ساده از نظر شما اهمیت چندانی نداشته باشد ولی در عمل سرعت رسیدگی و پرداخت خسارت را بالا برده و رضایت بیمه‌شدگان را به همراه خواهد داشت. در واقع آنچه ما در سال 1401 به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ارزیابی خسارت در پیش رو داشتیم تجربه بسیار خوبی در مقایسه با یک دهه فعالیت گذشته‌مان بود. حتی در سطوح دیگر می‌توانم بگویم که حذف فرآیندهای کاغذی در روند رسیدگی به خسارت‌ها بر اهمیت مسئولیت اجتماعی اکوسیستم بیمه تأکید داشت؛ چراکه با حذف روند بروکراسی کاغذی مسئله حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از قطع درختان را نیز شاهد هستیم.

اما آنچه امروز برای ما در لایه پرداخت خسارت اهمیت دارد مسئله حمایت بیمه مرکزی و تأکید بر شرکت‌های بیمه به استفاده از روندی تسهیلگرانه است که ما به دنبال آن هستیم.

در واقع استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه در حوزه‌هایی فراتر از فقط فروش بیمه و بلکه در نقطه‌ای که مردم بیشتر درگیر چالش با بیمه‌گران هستند، برای هم‌افزایی بیشتر، مهم‌ترین خواسته‌ای است که در سال 1402 به دنبال آن هستیم.

امروز به رغم فعالیت 100 هزار نماینده فروش بیمه، تعداد ارزیابان خسارت بیمه بسیار کم است. شاید حدود یک درصد. این در حالی است که با استفاده از روند تحول دیجیتال و مسیری که شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت خسارت از طریق اپلیکیشن‌ها و سایر محصولات و خدمات در پیش گرفته‌اند در یک همکاری مؤثر با بیمه مرکزی می‌توان روند پرداخت خسارت را به عنوان مهم‌ترین لایه‌ای که در تماس مستقیم با مشتری است و مهم‌ترین لایه اعتمادساز بیمه با سهولت بیشتری به انجام رساند. چه ایرادی دارد که به اندازه 100 هزار نماینده بیمه بتوانیم از طریق پیمودن مسیر نوآوری و تحول دیجیتال 100 هزار نقطه آنلاین پرداخت خسارت داشته باشیم. همان رویکردی که امروز در صنعت بانکداری کشور نیز شاهد هستیم. همه بانک‌های کشور امروز اپلیکیشن‌های خاص خود را دارند ولی در عین حال سرویس‌های دیگری نظیر سوپراپلیکشین‌های خدماتی به‌عنوان تسهیلگر نظام پرداخت فعالیت دارند. به این ترتیب مهم‌ترین رویکردی که در سال 1402 انتظار داریم تغییر نگرش مدیران بیمه برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه به جای تمرکز بر خدمات و محصولات داخلی خود است؛ ایجاد فضایی برای هم‌افزایی و تعامل در یک اکوسیستم نوآوری باز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.