بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

رییس کل بیمه مرکزی تغییرات مصوب شورای عالی بیمه در خصوص آیین‌نامه 90 را ابلاغ کرد /  آیا شرایط برای بازیگران صنعت بیمه دشوار خواهد شد؟

تارا پرهیزی / مجید بهزادپور روز گذشته طی نامه‌ای تغییرات مصوب شورای عالی بیمه در خصوص آیین‌نامه 90 را برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد.

در جلسه‌ای که در آخرین روز بهمن ماه امسال برگزار شد، اصلاح آیین‌نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه و مکمل آیین‌نامه مذکور از سوی رییس شورای عالی بیمه ابلاغ شده‌ بود. بر اساس این مصوبه، مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه، مواردی از قبیل ایجاد زمینه مقرراتی برای استفاده از ظرفیت مؤسسات آموزشی و حرفه‌ای، کانون‌های ارزیابی ذی‌صلاح در احراز صلاحیت حرفه‌ای، چابک‌سازی و ارتقای الزامات حرفه‌ای هیئت مدیره و مدیران عامل مؤسسات بیمه بوده است.

آیین‌نامه نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای کارکنان کلیدی و عملیاتی مؤسسات بیمه و مکمل آیین‌نامه 90.3 با هدف کاهش مداخلات غیرضروری نهاد ناظر و رفع ابهامات آیین نامه موجود در شورای عالی بیمه تصویب و به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است.


نقدهایی بر آیین‌نامه 90 بیمه


بیمه مرکزی همواره با دو رویکرد روبه‌رو بوده است؛ برخی می‌گویند دخالت نهاد ناظر در امور شرکت‌های بیمه زیاد است و برخی هم معتقدند نظارت باید سخت‌گیرانه‌تر باشد. مواجهه با این آیین‌نامه هم در همین طیف قابل ردیابی است. یکی از مواردی که به نظر می‌رسد در این آیین‌نامه مغفول مانده است، پیش‌بینی جایی برای خطای محاسباتی خود بیمه مرکزی است که اگر چنین بخشی در آیین‌نامه تعریف شود، می‌تواند انعطاف‌پذیری رگولاتوری در مواجهه با چالش‌های صنعت بیمه را بالا ببرد و نهایتاً برآیند عملکرد این صنعت را بهبود بخشد.

مورد چالش‌برانگیز دیگر این است که در تبصره 3 آیین‌نامه 90 آمده که معاونت نظارت بیمه مرکزی باید معیارهای بررسی خود را به تصویب هیئت عامل برساند. پرسش این است که آیا این معیارها بر اساس ضوابط و آیین‌نامه‌های بالادستی تعیین شده‌است یا صرفاً براساس نظرات اشخاص است که در این صورت با تغییر معاونت‌ها مدام مورد دگرگونی قرار می‌گیرد. در آیین‌نامه جدید، احتساب سنوات تجربه مدیریت بیمه‌ای 1/5 برابر تجربه حرفه‌ای در نظر گرفته‌ شده‌ است.


اصلاحات اعمال‌شده در آیین‌نامه کدام‌ها هستند؟


در ماده 9 این آیین‌نامه می‌بینیم که قانونی مبنی بر الزام موسسات بيمه به اعطای دسترسی اطلاعات و مستندات مربوط به تأييد صلاحيت حرفه‌ای كاركنان كليدی (به استثنای مديران ارشد) و كاركنان عملياتی خود به بیمه مرکزی وجود دارد. این در حالی است که در آیین‌نامه قبلی فقط به دسترسی اطلاعات کارکنان عملیاتی تأکید شده بود.

تعیین حداكثر سن 65 سال تمام برای مدیرعامل، قائم مقام و اعضاء هیئت مدیره با مستثنی نمودن سن 2 نفر از اعضای هیئت مدیره تا 70 سال سن، یکی دیگر از تغییراتی است که در این آیین‌نامه اعمال شده است. تعیین سقف سنی احتمالاً روند خروج قدیمی‌ترهای صنعت بیمه را تسهیل میکند تا امکان ورود تازه‌واردها به صنعت فراهم شود.

به‌موجب این اصلاحات، کلیه اعضای هیئت عامل مؤسسات بیمه باید سابقه و تجربه مدیریتی داشته باشند. این در حالی است که در آیین‌نامه قبلی، سابقه صرفاً برای معاونین فنی الزامی بود. همچنین بر اساس تغییرات جدید، انتصاب صرفاً مدیران ارشد قبل از صدور تأییدیه ممنوع اعلام شده است که در آیین‌نامه پیشین انتصاب کلیه کارکنان ممنوع بوده است.

این‌ها و مواردی در رابطه با الزام مؤسسات بیمه به اعلام مشخصات اشخاص جایگزین كاركنان كليدی و كاركنان عملياتی متخلف از قوانين و مقررات بيمه‌ای، اعطاء اختیار به بیمه مرکزی جهت اعمال گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای مؤسسات داخلی و بین‌المللی جهت جایگزینی بخشی از الزامات صلاحیت از قبیل سوابق تجربه‌ای و تأکید به بررسی صلاحیت اشخاص براساس دستورالعمل كمیته ارزیابی عملکرد كاركنان كلیدی و عملیاتی صنعت بیمه، تحولات و اصلاحاتی است که توسط رییس شورای عالی بیمه ابلاغ شده است.

1 نظر
  1. پوریا نجم آبادی می‌گوید

    باسلام واحترام
    باتوجه به تغییرات زیاد آیین نامه و دو متمم قبلی شایسه بود آیین نامه جدید با شماره جایگزین داده می شد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.