بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری مطرح کرد / دخالت نه اما نظارت هوشمند خواهیم داشت

تارا پرهیزی / در نشست خبری بیمه مرکزی که به مناسبت چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، مجید بهزادپور، رئیس‌کل بیمه مرکزی، از دستاوردهای بیمه مرکزی گفت و به پرسش‌های نمایندگانی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های فعال در حوزه بیمه پاسخ داد. در این نشست مباحثی در زمینه عملکرد نهاد ناظر در یک سال گذشته، پروژه‌های بیمه مرکزی، نظارت این نهاد بر شرکت‌های بیمه، تحول دیجیتال و نوآوری‌های این صنعت مطرح شد.

یکی از مسائلی که در این نشست خبری رئیس کل بیمه مرکزی مورد توجه قرار گرفت، مسئله نظارت بیمه مرکزی بود؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد به یکی از چالش‌های نهاد ناظر در مواجهه با شرکت‌های بیمه بدل شده است.

بهزادپور در توضیح این پرسش که چه تدبیری برای رفع این چالش پیش روی بیمه مرکزی اندیشیده شده است، گفت: «براساس آمار و ارقامی که به دست ما رسیده و براساس شاخص‌های مالی این شرکت‌ها و اوضاع آن طور که برخی می‌گویند سراسر منفی و تاریک نیست. ما در دوره پوست‌اندازی صنعت بیمه هستیم؛ از لحاظ تعداد شرکت‌ها و اساس‌نامه‌هایی که برای آن‌ها در نظر می‌گیریم. ما در ابتدای یک دوره گذار هستیم که اساساً نظمی نوین در صنعت بیمه در حال شکل‌گیری است. به نظر من با توجه به این ملاحظات که این اتفاقاتی تازه است و ما در حال تمرین یک دموکراسی شرکتی هستیم که تا پیش از این وجود نداشته است، مجموعاً در مقایسه با سایر حوزه‌ها، صنعت بیمه یکی از باثبات‌ترین بخش‌های کشور در شرایط فعلی و یکی از حوزه‌های قابل اتکا است.»

در این میان محمود حق‌وردیلو، مدیر کل نظارت مالی بیمه مرکزی در توضیح سازوکار و چگونگی این مواجهه و اقداماتی که برای بهبود وضعیت نظارت انجام شده است، به مسئله صورت‌های مالی و بحث کفایت مؤسسات بیمه در آیین نامه 58 اشاره کرد که طبق آن:« هم ذخایر مؤسسات بیمه کنترل می‌شوند و هم به طور ویژه کفایت ذخایر رشته شخص ثالث را مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در صورتی که این دو مورد یعنی مسئله کفایت و انطباق با شرایط آیین نامه 58 برقرار باشد، تا زاویه دید نظارتی بیمه مرکزی اعمال نشود، اجازه برگزاری مجمع داده نمی‌شود.»

حق‌وردیلو فرآیند عملکرد کمیته‌های تخصصی برای اعمال نظارت نهاد ناظر را توضیح می‌دهد و معتقد است که با وجود این‌که بیمه مرکزی در بحث نظارت با مدینه فاضله‌ای که مد نظر برخی از دوستان است فاصله دارد، اما در همان مسیر در حال حرکت است: «ما با بسیاری از کمیته‌های شرکت‌های بیمه و با همکاری بیمه مرکزی جلساتی داریم که در آن‌ها حسابرسی‌ انجام می‌شود. در ضمن یک کانون با همکاری و کمک بیمه مرکزی حدود یک سال است که تشکیل شده است و در بحث آموزش کمیته حسابرسی‌های داخلی که کمک زیادی به بیمه مرکزی و بازوی نظارتی آن می‌کنند.»

او در رابطه با دیجیتالی شدن صنعت بیمه و تحول ناگزیری که بر سپهر بیمه کشور گسترده شده است و با توجه به تعداد شرکت‌های بیمه که در حال افزایش هستند، از نظارت هوشمند به عنوان کلید حل مسئله یاد می‌کند: « در بحث ابزارها، ابزارهای ما به سمت آی.تی‌محور شدن و نظارت هوشمند می‌رود که بیمه مرکزی آن را سرلوحه خود قرار داده است. در برنامه ای که با حضور رئیس کل بیمه مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار شد هم دیدیم که موضوع هوشمندسازی نظارت مطرح شد و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است و امیدواریم که در آینده نزدیک به نتیجه برسیم.»

در ادامه رئیس بیمه مرکزی در رابطه با دغدغه و نارضایتی‌های احتمالی از سمت مردم آماری را مطرح می‌کند و بر اساس این مقایسه آماری توضیح می‌دهد که وضعیت صنعت بیمه در نسبت با دیگر حوزه‌ها بحرانی نیست: «به تازگی به من گفتند که شکایت مردم زیاد است و نگرانی از نارضایتی آن‌ها وجود دارد. وقتی تعداد شکایت‌ها را پرسیدم، تعداد 4000 شکایت در طول یک سال بود. در حال حاضر تعداد موارد خسارت پرداختی 56 میلیون در 10 ماه است و همانطور که می‌دانید معمولاً در هنگام گرفتن خسارت این شکایت‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین این رقم 4000 شکایت از 56 میلیون است. من نمی‌خواهم چیزی را توجیه یا تأیید کنم و به نظر من همان یک شکایت هم زیاد است اما اگر این ارقام را با بخش‌های دیگر مقایسه کنید، حجم شکایت‌های مردم را خواهید دید که خیلی زیاد است. چرا که من در دستگاه ناظر فعالیت کرده‌ام و می‌دانم که پرونده‌های شکایتی که دستگاه‌های نظارتی از حوزه‌های دیگر دارند، با صنعت بیمه قابل مقایسه نیست.»

مجید بهزادپور در نهایت مبحث نظارت و چالش‌های مربوط به آن را این‌طور جمع‌بندی می‌کند که دخالت کم‌تر می‌تواند راه حلی باشد برای بهبود کیفیت نظارتی که توسط بیمه مرکزی انجام می‌شود: «یکی از مسیر‌هایی که ما می‌توانیم نظارت بهتری داشته باشیم این است که دخالت خود را کم‌تر کنیم؛ چرا که مداخلات وقت ما را می‌گیرد. سیاست ما هم همین است که دخالت‌ها را کم کنیم تا بتوانیم نظارت هوشمند خود را برقرار کنیم تا در نهایت بتوانیم اعتماد و رضایت مردم و کاربران را جلب کنیم.»


بیمه و ثبات نسبی در مقایسه با سایر صنایع


بهزادپور معتقد است که صنعت بیمه در دوران گذار  و درصدد بازتعریف صنعت جدیدی است که هدف آن پی‌ریزی اقتصادی نوین با نظمی جدید است. او در نهایت با قطعیت اعلام می‌کند که صنعت بیمه یکی از باثبات‌ترین صنایع حال حاضر کشور است: «می‌خواهیم نقش‌هایی که تا امروز برای صنعت بیمه قائل بوده‌ایم را ارتقا و گسترش دهیم. در واقع بیمه نقطه اتکایی است که کشور می‌تواند با تکیه بر آن اقتصاد را ترمیم کند. بله در این دوره گذار اتفاقات جدی و مهمی در حال وقوع است؛ اما من مجموعاً صنعت  را باثبات و قابل اتکا می‌بینم. . نزدیک به 16-17 سال در این صنعت فعالیت می‌کنم و می‌توانم بگویم که یکی از دوره‌هایی که نسبت به همه دوره‌های دیگر ثبات و آرامش بر این صنعت حکمفرما است، همین دوره است. حاشیه‌هایی هم وجود دارد اما وضعیت بحرانی نیست البته باید کمک کنیم که همین مشکلات را هم برطرف کنیم و نظمی نوین برقرار کنیم که شایسته سالاری که دغدغه همه ما است، اتفاق بیفتد؛ ابزارهای این مسئله هم همان ابزارهایی است که در آیین‌نامه‌ها می‌بینیم و باید بر این آیین‌نامه‌ها نظارت جدی انجام دهیم.»


حاشیه‌های پروژه‌ سوییچ همچنان باقی است


رییس بیمه مرکزی از پروژه‌هایی در بحث تحول دیچیتال نام برد که بعضی از آن‌ها نیمه کاره رها شده بود و در این دوره 10 ماهه از نو بازنگری شد و ادامه پیدا کرد. ذیل نظارت و رسیدگی به درخواست مجوزها که از وظایف بیمه مرکزی است، پروژه‌هایی تعریف شده‌اند که بهزادپور از پروژه سوییچ هم در میان این پروژه‌ها نام می‌برد:« در حوزه وظایف خود بیمه مرکزی بحث نظارت و رسیدگی به درخواست مجوزها است که در تمام این زمینه‌ها پروژه‌هایی تعریف می‌شوند که قبلاً هم در مورد این پروژه‌ها صحبت کرده‌ام که در این جا به صورت تیتروار به آن‌ها اشاره می‌کنم. برخی از این پروژه‌ها از لحاظ عملیات طراحی سامانه به انتها رسیده و آماده رونمایی است که امیدواریم در دهه فجر این اتفاق بیفتد. پروژه‌هایی مثل کروکی آنلاین، کشف و ثبت تخلف، پروژه راننده‌محوری و بحث پروژه سوییچ که حاشیه‌های زیادی با خود به همراه داشت. خوشبختانه پروژه سوییچ آماده بهره‌برداری است و در حال حاضر برخی از شرکت‌ها از این پروژه بهره‌برداری هم کرده‌اند.» این در حالی است که پیش‌تر مجید مشعلچی از حذف عنوان سوییچ به دلیل حساسیت‌هایی که برمی‌انگیزد، خبر داده بود و حسن‌رضا عباسیان‌فر، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی بیمه مرکزی، هم از توقف موقت این پروژه تا مشخص شدن مصوبه هیئت دولت در مورد سکوهای برخط گفته بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.