بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

مجید مشعلچی، قائم‌مقام بیمه مرکزی در نشست خبری تأکید کرد / سوييچ لازم‌الاجرا و الزامی بالادستی است

امروز ساختمان شماره دو بیمه مرکزی میزبان شماری از خبرنگاران حوزه بیمه بود تا در اولین نشست خبری مجید مشعلچی، قائم مقام بیمه مرکزی و سخنگوی نهاد ناظر سوالات خود را در رابطه با موضوعات روز صنعت بیمه مطرح کنند.

در این نشست خبری موضوعاتی از قبیل مسئله حذف نسخه‌های کاغذی در بیمه‌های درمان و اقدامات بیمه مرکزی در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه و فرارهای مالیاتی و پولشویی در صنعت مطرح شد و البته موضوع سرنوشت سوییچ بیمه و اصلاح آیین‌نامه‌های وعده داده‌شده که سوال اصلی رسانه «بیمه دیجیتال» از قائم مقام بیمه مرکزی بود.

مشعلچی در پاسخ به سوال «بیمه دیجیتال» مبنی بر این که در نهایت ماجرای سوییچ بیمه به کجا انجامید، از تغییر نام سوییچ گفت و این که حساسیت روی اسم سوییچ باعث شده است تا رویکرد اصلی آن به فراموشی سپرده شود.

او در پاسخ به این سوال که در نهایت سوییچ بیمه بعد از کشاکش‌های بسیار در چه مرحله‌ای از اجراست، رسیدن به غایت نهایی در این موضوع را همچنان نیازمند رایزنی‌های بیشتر با فعالان اکوسیستم نوآوری دانست. او پاسخ بیمه دیجیتال را این طور داد:‌ «اول از همه اجازه دهید نام آن را سوییچ نگذاریم چون عده‌ای نسبت به نام سوییچ حساسیت دارند. آنها سوییچ را به عنوان یک مداخله می‌دانند. کارگزاران برخط سوییچ را نوعی مداخله بیمه مرکزی در عملیات می‌دانند. در مورد مصداقش هم می‌گویند که برای مثال شما در صدور مداخله انجام داده‌اید. ما باید آنها را با سازوکارها و فرآیندهای خود قانع کنیم که مداخله عملیاتی انجام نمی‌دهیم. این مهم‌ترین موضوعی است که باید طی جلسات دیگر برای شبکه کارگزاران برخط روشن کنیم و به آنها این اطمینان را بدهیم که مداخله عملیاتی نمی‌کنیم. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که آنها نیز به نظارت و اسباب نظارت ما احترام بگذارند.»

او در ادامه رصد کردن فرآیند صدور بیمه‌نامه را از وظایف نهاد ناظر دانست و گفت:‌‌ « ما باید بیمه‌نامه‌هایی را که صادر می‌شوند رصد کنیم. این‌که مبلغی که دریافت شده از کجا آمده و به کجا رفته باید تحت نظارت ما باشد. اکنون بر سر این موضوع توافق وجود دارد. در حال حاضر تصمیم گرفته‌ایم که نام سوییچ را تغییر دهیم و آن‌ها نیز نظارت ما را به رسمیت بشمارند.»

قائم مقام بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به حواشی پیش‌آمده در رابطه با مداخله عملیاتی اضافه کرد:‌ «در حال حاضر نهاد ناظر و مدیران آن اصرار دارند که مداخله عملیاتی به هیچ وجه صورت نگیرد اما نظارت باید به صورت تمام و کمال انجام شود. جاهایی در میکرو پروسس‌ها ما و در مورد جنبه‌ای از مداخله‌ها دچار اختلاف نظر هستیم که احتمالاً دخالت است و دوستان هم روی این نکات اصرار دارند که تکلیف این موضوع روشن شود.»

سخنگوی بیمه مرکزی در ادامه به بحث نظارت پرداخت و از لزوم به‌کارگیری ابزارهای فناورانه صحبت کرد. « موضوع بعدی این است که برای نظارت باید یک ابزار متمرکز مبتنی بر آی.تی اطلاعاتی که رصد می‌کنیم، داشته باشیم. کار راحتی نیست که بتوانیم فعالان صنعت  را از نگرانی دربیاوریم که به جای دخالت به دنبال تسهیلگری و نظارت هستیم. من معتقدم که ما باید این اطمینان را بدهیم که این اتفاق و دخالت در صدور و موارد مبتنی بر صدور شما نمی‌افتد و خللی ایجاد نمی‌شود.»

او در نهایت سوییچ را لازم‌الاجرا دانست و الزامی بالادستی:‌ «آن‌چه مسلم است این است که سوییچ باید اجرا شود چرا که اساساً الزام بالادستی ما است؛ به این معنی که رگولاتوری که نتواند به صورت برخط بر فرایندها نظارت داشته باشد، چگونه می‌تواند رگولاتوری انجام دهد؟ این موضوع الزام قانونی و فنی است و ما در سیاست‌گزاری مشکلی نداریم و چالش در روش اجرا و عملیاتی کردن است.»


سوییچ در انتظار نهایی شدن مصوبه هیئت دولت


بعد از صحبت‌های مجید مشعلچی در رابطه با الزام اجرای سوییچ بیمه با هر نامی متفاوت با آنچه تا امروز خوانده می‌شد، حسن رضا عباسیان فرد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی بیمه مرکزی نیز در پاسخ به سوال «بیمه دیجیتال» مبنی بر روند اصلاح آیین‌ناهه ۲/۹۲ به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های نهاد ناظر با گروه استارتاپ‌های فروش بیمه رسیدن به یک توافق نهایی را هدف مهم این روزها در مواجه با فعالان حوزه نوآوری دانست. او لزوم همگرایی دو طیف سنتی و استارتاپی را از اقداماتی دانست که امروز نهاد ناظر به آن توجه دارد.

عباسیان‌فر در باره علت تاخیر در اجرای سوییچ و وعده اصلاح آیین‌نامه‌های مربوطه توضیح داد:‌ «ما با این دو گروه جلساتی داشتیم و بر سر همین مسئله بحث‌های زیادی صورت گرفت و تقریباً توانستیم به یک وحدت نظر برسیم. دلیل این‌که نتیجه کار تا امروز بیان نشده این است که دولت مصوبه‌ای را در مورد سکوهای بیمه مطرح کرد و همزمان شد با پیش‌نویسی که ما تهیه کرده بودیم. به این سبب کار ما متوقف شد تا در ابتدا تکلیف آیین‌نامه مصوبه دولت مشخص شود و بعد این مورد که معلوم شد با تمرکز بر بحث سوییچ و ابهاماتی که در این بحث وجود دارد، بررسی کنیم. اگر موضوع مصوبه نهایی شود قطعا موضوع سوییچ را نیز نهایی می کنیم.»  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.