بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

بررسی جایگاه صنعت بیمه در فهرست برترین ‌شرکت‌های سال / از حذف بیمه ایران تا سقوط دسته‌جمعی به زیر رتبه 100

بیست‌و‌پنجمین فهرست رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران از سوی سازمان مدیریت صنعتی در حالی منتشر شد که شرکت‌های بیمه کشور با افت جایگاه قابل‌توجهی در مقایسه با دوره گذشته رو‌به‌رو شدند.

این رتبه‌بندی که مشابه با رتبه‌بندی معتبر Fortune500 فهرست شرکت‌های بزرگ و برتر ایران را در دوره‌های مالی یک‌ساله و در زمینه‌های متنوع منتشر می‌کند، روز گذشته در حالی به اعلام وضعیت مالی شرکت‌های برتر کشور در سال مالی 1400 پرداخت که شرکت‌های بیمه کشور دیگر چنان سال گذشته نتوانستند در میان 100 شرکت برتر این فهرست بلند‌بالا برای خود جایگاهی فراخور داشته باشند.

طبق گزارش منتشر شده مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور، بیمه پاسارگاد توانست با کسب رتبه 60 به عنوان سردسته شرکت‌های بیمه کشور جایگاهی در میان 100 شرکت برتر کشور برای خود داشته باشد و به عنوان شرکت برتر در گروه مؤسسات بیمه‌ای از نظر بهره‌وری و شاخص بازده فروش جایگاه صدرنشینی خود را در میان شرکت‌های بیمه خصوصی در این فهرست حفظ کند.

این شرکت بیمه خصوصی که عمده‌ترین زمینه فعالیت آن در زمینه بیمه عمر خلاصه می‌شود در سال مالی 1400 با 129135.7 میلیارد ریال فروش در مقایسه با 91495.1 میلیارد ریال فروش در سال قبل در میان شرکت‌های بیمه خصوصی و دولتی کشور جایگاه رتبه برتر را کسب کرد. بیمه پاسارگاد در حالی به صدرنشینی خود در میان شرکت‌های خصوصی ادامه می‌دهد که سال گذشته در دوره بیست و چهارم این رتبه بندی جایگاه 58 را داشت و سرگروه شرکت‌های بیمه خصوصی بود.

بعد از بیمه پاسارگاد، بیمه البرز با کسب رتبه 91 و بیمه کوثر با کسب رتبه 98 دیگر شرکت‌های بیمه کشور هستند که امسال توانستند خود را در میان 100 شرکت برتر کشور جای دهند.

در این میان آنچه بیش از هر موضوعی به چشم می‌خورد افت شدید جایگاه بیمه ایران در رتبه‌بندی جاری است. بیمه ایران که در دوره گذشته توانسته بود با 336700.5 میلیارد ریال فروش و با کسب رتبه 21 در میان شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی کشور جایگاه نخست را برای خود کسب کند امسال نه فقط در میان صد شرکت برتر نیست که در میان 400 تای بعدی نیز هیچ جایی ندارد!


بیمه و رتبه‌های بعدی


در گزارش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور 500 شرکت ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) طبقه‌بندی می‌شوند و بعد از آن بر اساس مجموع ۳۳ شاخص رتبه‌بندی دیگر با هم مقایسه می‌شوند. بهره‌وری کل، بهره وری کل عوامل، بهره‌وری نیروی انسانی و بهره‌وری سرمایه را از دیگر شاخص‌های این رتبه‌بندی می‌توان نام برد. این گزارش در 5 گروه مختلف صدتایی هر سال منتشر می‌شود که رقابت اصلی در رسیدن به جایگاه صد شرکت برتر است اما حضور در جایگاه‌های بعدی و در رتبه‌های بین 101 تا 500 نیز افتخاری برای شرکت‌های فعال در زمینه‌های مختلف اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

با این حساب اگرچه پرونده صنعت بیمه کشور با حضور سه شرکت بیمه در جایگاه اول تا 100 بسته شد اما نباید از حضور شرکت‌های بیمه دیگر در جایگاه‌های بعدی و در کنار 400 شرکت باقی‌مانده غافل شد. در گزارش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور در سال 1401 شرکت بیمه دی توانست به رتبه 105 برسد و بیمه پارسیان رتبه 108 فهرست را از آن خود کند. بیمه معلم نیز با کسب رتبه 114 و بیمه ملت با رتبه 137 و بیمه سرمد با رتبه 171 از دیگر شرکت‌های حاضر در فهرست 500 تایی‌های ایران در سال 1401 هستند. شرکت بیمه دی در دور گذشته موفق به کسب جایگاه 68 شده بود و بیمه کوثر نیز در رتبه 92 نشسته بود.


غایبین بزرگ بیمه در فهرست برترین‌ها


فهرست 500 شرکت برتر کشور که روز گذشته با حضور مقامات اقتصادی کشور و در سالن همایش‌های صدا و سیما اعلام شد، دارای چند غایب بزرگ از صنعت بیمه کشور بود. از بیمه ایران که در سال گذشته سردسته گروه مؤسسات بیمه‌ای بود و امسال نه تنها در 100 شرکت برتر جایی نداشت که حتی در میان فهرست 500 تایی‌ها هم نتوانست جایگاهی برای خود داشته باشد. غایب بعدی برترین‌های امسال شرکت بیمه آسیا بود. این شرکت در دوره گذشته با 117516 میلیارد ریال فروش به رتبه 50 رده‌بندی رسیده بود ولی امسال در گزارش رتبه‌بندی نتوانست به جایگاهی در میان 500 شرکت برتر کشور دست پیدا کند. بیمه دانا نیز با همین سناریو رو‌به‌روست. این شرکت بیمه خصوصی که در دوره گذشته در جایگاه 59 جدول نشسته بود امسال در فهرست غایبین بزرگ جا دارد. بیمه معلم نیز سال گذشته در رتبه 91 جای داشت و امسال از گردونه رقابت‌های به دور ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.