بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

چرا حضور نمایندگان اینشورتک در انتخابات انجمن فین‌تک مهم است؟ / تلاش برای مطالبه‌گری در چارچوب تعامل

هفته گذشته برای فعالان حوزه فناوری‌های مالی کشور روزگار حساسی به شمار می‌رفت. در دورانی که کسب‌و‌کارهای دیجیتال به سبب شرایط خاص کشور دورانی نه چندان خوشایند را تجربه می‌کنند قرار بر برگزاری مجمع دوم انجمن فین‌تک بود و از آن مهم‌تر انتخابات هیئت‌مدیره جدید.

14دی‌ماه 1401 ساعت هشت صبح شماری از نمایندگان شاخه‌های مختلف فین‌تک در ساختمان اتاق بازرگانی گرد هم جمع آمدند تا بتوانند برای دوره جدید فعالیت خود جایگزینی برای مصطفی نقی‌پورفر، مهدی شریعتمدار و سایر اعضایی که در دوره پیشین برای تقویت بنیان فین‌تک در صنایع مالی کشور تلاش کرده بودند، انتخاب کنند.

23 شرکت فعال در حوزه‌های رمزارز، لندتک، بانک‌تک و پی‌تک و… متقاضی شرکت در این انتخابات بودند و در نهایت ۷ نفر به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره و ۲ نفر دیگر نیز به عنوان اعضای علی‌البدل این دوره از انجمن فین‌تک انتخاب شدند، به این امید که در شرایطی که اقتصاد دیجیتال کشور دورانی بحرانی را تجربه می‌کند بتوانند نقطه تعاملی باشند برای حل چالش‌ها و بالا بردن ظرفیت‌ها.


حضور نمایندگان اینشورتک؛ اندک اما قابل بحث


محمدمهدی فاطمیان از زیبال، امیر راسخ از توسن البرز و محمدمهدی شریعتمدار از جیبیت نمایندگان صنعت پرداخت؛ مصطفی اکرمی از تجارت الکترونیک بهار، سعید قدوسی‌نژاد از فینوتک، نوید رجایی‌پور از فردابانک و رضا عامری از API CONSOLE نمایندگان صنعت بانک‌تک؛ وحید اعلمی آل‌ آقا از دیجی‌پی، محمدصادق آزادانی از اعتبارینو، علیرضا هوشمند از قسطا و محمدمهدی مومنی از ازکی‌وام نمایندگان حوزه لندتک در انتخابات این دوره از انجمن فین تک شرکت داشتند. علیرضا یعقوبی از رابکس، امین امینی از فینکس، وحید شامخی از نوبیتکس، بنیامین عباسی از بیت‌مکس، بردیا سید احمدنیا از والکس، محمدسعید احمدی از ققنوس، حامد میرزایی از بیتستان، زهیر سیفعلی از اکسیر، روح‌الله جهنده از رمزینکس و امیرحسین مردانی از بیت‌پین نیز نمایندگان حوزه رمز ارز بودند.

در این میان آنچه برای فعالان حوزه فناوری در بیمه اهمیت داشت حضور نمایندگانی از حوزه اینشورتک در این دوره از انتخابات فین‌تک کشور بود.

محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه بازار و شاهین شاهمیر، عضو هیئت مدیره آیتول نمایندگان حوزه اینشورتک در این دوره از انتخابات انجمن فین‌تک بودند که اگر چه نتوانستند در رقابت با نمایندگان حوزه‌های فناوری مالی دیگر خود را به پیکره اصلی هیئت مدیره انجمن فین‌تک برسانند ولی اعلام حضور آنها در مجمع و داوطلب شدن برای حضور در میان صنایعی که به نسبت جایگاهی تثبیت‌شده‌تر دارند، می‌تواند حامل پیام خاصی باشد؛ این که فعالان حوزه نوآوری و فناوری در صنعت بیمه که طی سال‌های گذشته چالش‌ها و موانع بسیاری برای بیان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود در مواجهه با پیکره سنتی بیمه داشتند حالا به جایگاهی رسیده‌اند که با شناخت ظرفیت‌های خود سعی در مطالبه‌گری برای خواسته‌ها و نیازهایشان در قالب ارگانی رسمی دارند.

رویکردی که تا پیش از این صرفاً در حرکت‌هایی مختصر و بعضاً هیجانی در شرایط خاص خلاصه شده بود و کمتر زمانی به‌رغم همه تلاش‌ها، به سبب عدم همگرایی بازیگران اصلی آن به واقعیت نزدیک شده بود.


یک صنف همگرا؛ نیاز امروز اینشورتک کشور


امروز در کشورهای توسعه‌یافته حجم زیادی از بار مطالبات صنایع مختلف را انجمن‌های خصوصی و سندیکاها به دوش می‌کشند. اجتماعی از ذی‌نفعان یک کسب‌وکار مشخص که مهم‌ترین وظیفه آنها ایجاد تعامل مؤثر بین دولت و صنعت است و حمایت از منافع صاحبان صنایع در شرایط مختلف.

تجمع فعالانی از جنس صنعت که حضور بالفعل در زمان تنظیم و تبیین قوانین کسب‌وکار، توسعه دانش فنی، ایجاد رونق و جلوگیری از رقابت‌های ناسالم و ویرانگر در صنعت، ایجاد تعامل هدف‌دار و مؤثر بین صنعت و سایر اکوسیستم‌ها مثل مراکز آموزشی، مراکز دولتی، امور بین‌المللی و صنایع در سایر کشورها و… را می‌توان از عمده وظایف آنها تعریف کرد.

در دنیای امروز به سبب توسعه فضای کسب‌وکار در بسترهای مختلف، آنچه بیش از هر موضوعی اهمیت دارد، نحوه تعامل دولت‌ها با بدنه صنایع و کسب‌وکارهای مختلف تولیدی و خدماتی است که در این میان حضور یک انجمن یا سندیکای مستقل مطالبه‌گر می‌تواند در تسهیل این روند ارتباط و مطالبه حقوق تأثیرگذار باشد؛ موضوعی که امروز در صنعت بیمه کشور به‌شدت فقدان آن احساس می‌شود، به‌خصوص در شرایطی خاص که بدنه دولت و نهاد ناظر با تصمیم‌گیری یک‌طرفه و ورود به لایه کسب‌وکار منافع اکوسیستم بیمه را هدف می‌گیرند.

در یک سال گذشته نیاز به بیان یکپارچه خواست‌ها و مطالبات و رساندن پیام واضح به نهاد ناظر، استارتاپ‌های بیمه‌ای را چنان در فشار قرار داد که در مدت‌زمان کوتاهی انجمن‌ها و تشکل‌های مختلف حامی فعالان عرصه نوآوری صنعت بیمه از هر طرف سر برآوردند و هر کدام با طرح موضوعات خاص بسته به نوع فعالیت خود به موضع‌گیری در این‌باره پرداختند. تجمیع‌کننده‌های فروش بیمه از یک سو و توسعه‌دهندگان اینشورتک از سوی دیگر.

حتی در این میان سازمان نصر تهران نیز پیشنهاد تشکیل کارگروه اینشورتک را مطرح کرد و اقداماتی در جهت انتخاب اعضا و … انجام شد اما در هیچ یک از این موارد دیگر تحرکی خاص در جهت فعالیت‌های صنفی دست نداد و صرفاً در زمان انتشار خبر پیاده‌سازی سوئیچ بیمه بود که مطالبه‌گری اینشورتک‌ها به مدد انجمن فین‌تک ایران توانست راه به جایی ببرد و همین رساندن صدا به نهادهای بالادستی شاید نقطه‌قوتی شد برای تشکیل کمیسیون بیمه در انجمن فین‌تک و حضور نمایندگانی از اینشورتک در این نهاد و اقداماتی اساسی که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده به سبب دغدغه‌مندی اهالی اینشورتک شاهد باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.