بیمه تعاون بار دیگر رتبه BBB موسسه اعتبارسنجی برهان را کسب کرد / از تنوع قراردادی تا کارایی عملیاتی
شرکت بیمه تعاون با توجه به مأموریت سازمان مبنی بر پیشرفت سازمانی و بهبود مستمر فعالیتهای خود با شرکت در اعتبارسنجی موسسه برهان موفق به کسب رتبه اعتباری BBB شد.
به گزارش روابط عمومی بیمه تعاون، این شرکت در اعتبارسنجی مؤسسه برهان موفق به تمدید رتبه اعتباری BBB خود شد. ارزیابی این مؤسسه در محورهایی نظیر «جایگاه رقابتی؛ مدیریت ریسک؛ عوامل تعدیل گر» با زیرشاخههای متعدد صورت پذیرفته است. در این گزارش 65صفحهای که به تازگی از سوی این موسسه منتشر شد بیمه تعاون توا که در ادامه بخشی از گزارش 65 صفحه ای این موسسه خواهد آمد:
تنوع قراردادی و درآمدی
بررسی ساختار ترکیب درآمدی بیمه تعاون از لحاظ حق بیمه تولیدی در سال 1400، حاکی از آن است که تمرکز شرکت بر رشته های شخص ثالث و مازاد (35 درصد)، درمان (23 درصد) و زندگی (13 درصد) بوده و این رشته ها 71 درصد از کل حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده اند.
گفتنی است با توجه به آخرین سالنامه منتشر شده بیمه مرکزی مربوط به سال 1400، بیمه تعاون 537 هزار و 875 عدد بیمه نامه صادر کرده است.
رضایت مشتریان
بیمه تعاون برای ارزیابی رضایت مشتریان خود از استانداردها و فرآیند مشخصی استفاده کرده و برای رضایت سنجی مشتریان طبق استاندارد ایزو 10004 و برای رسیدگی به شکایات طبق استاندارد ایزو 10002 عمل میکند.
بر اساس فرآیند تعریفشده در بیمه تعاون، رضایتسنجی از مشتریان 2 روز پس از صدور بیمهنامه از طریق تماس تلفنی انجام میشود و با طرح سوالات از پیش تعیینشده، میزان رضایت مشتریان از ارائه خدمات شرکت، دریافت و ثبت خواهد شد.
بنابر اظهارات مدیران شرکت، از زمان تعیین خسارت و ثبت پرونده در حدود 24 الی 48 ساعت کاری زمان میبرد تا خسارت افراد پرداخت شود. بر این اساس، حداقل 10 روز کاری پس از پرداخت خسارت، نظرسنجی صورت گرفته و میزان رضایت مشتریان از دریافت خسارت، ثبت می شود.
مشتریان شرکت میتوانند از طریق روشهای مختلف نظیر پرتال ثبت شکایت در وبسایت شرکت، تماس تلفنی، سامانه سنهاب بیمه مرکزی، فکس، ایمیل و شبکه های اجتماعی بیمه تعاون به ثبت شکایت های خود بپردازند.
همچنین گزارش نتایج و عملکرد شرکت در خصوص سنجش رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایتها به صورت ماهانه تهیه شده و به واحدهای فنی اعلام میشود.
بر اساس گزارش های نظرسنجی مشتریان در سال 1400 میزان رضایت بیمهشدگان بر اساس شاخصهایی نظیر سرعت صدور بیمهنامه، اطلاعات ارائهشده و نحوه برخورد کارشناسان، بیش از 90 درصد بوده است و به طور کلی عمکلرد شرکت در افزایش سطح رضایت و وفاداری مشتریان در سطح مطلوبی ارزیابی میشود.
تنوع جغرافیایی
بیمه مرکزی به صورت سالانه و با توجه به سرمایه شرکتهای بیمه، سقف تعداد شعبه شرکت بیمه را تعیین میکند. بر این اساس علاوه بر دفتر مرکزی و وبسایت خدمات آنلاین، بیمه تعاون دارای 32 شعبه و 892 نمایندگی، 902 کارگزاری، 114 نمایندگی عمر و 10 باجه بوده و در 28 استان کشور فعالیت دارد.
هدف این شرکت برای تعداد نمایندگیها در سال 1401، جذب 2 هزار نمایندگی بوده که تاکنون بالغ بر یک هزار نفر از این تعداد جذب شده اند.
کارایی عملیاتی
کارایی عملیاتی شرکت بیمه تعاون با معیار ترکیب هزینهها سنجیده میشود که بر این اساس در بازه 1396 الی 1400، هزینه های عمومی، اداری و فروش و هزینه های کارمزد و کارمزد منافع، بیشترین سهم از هزینههای جاری شرکت را به خود اختصاص دادهاند و سهم آنها در سال 1400 به ترتیب 33 و 30 درصد بوده است.
روند هزینه کارمزد و کارمزد منافع نیز در بازه 5 ساله 1396 الی 1400 به جز در سال 1397 صعودی بوده و هزینه کارمزد کارگزاران در حدود 60 درصد از آن را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است سهم هزینه کارمزد و کارمزد منافع از نقد حاصل از عملیات در سال 1400 در حدود 59 درصد بوده و اساساً این مبالغ بر اساس آئیننامه شماره 83 شورای عالی بیمه تعیین می شود.
کفایت سرمایه و توانگری
طی سال های 1396 الی 1400، میانگین نسبت اهرم عملیاتی در حدود 1.26 بوده که بیانگر آن است که شرکت به ازای هر یک ریال حقوق صاحبان سهام، به طور متوسط 1.26 ریال درآمد خالص در سال ایجاد کرده است.
از دیگر سو با بررسی روند سودآوری در سال 1396 الی 1400، میانگین موزون 3.6 واحدی حاصل شده که بیانگر آن است که وضعیت شرکت از لحاظ کیفیت سودآوری در سطح مناسبی ارزیابی میشود.
بیمهگری
در ارزیابی بیمهگری شرکت، به بررسی روند و سطح نسبت ناخالص خسارات، نسبت خالص خسارات، نسبت ترکیبی کل و نسبت واگذاری در بازه زمانی 1396 الی 1400 پرداخته شده که به طور کلی وضعیت شرکت از لحاظ بیمهگری بالاتر از متوسط ارزیابی میشود.
بر اساس آخرین گزارش منتشرشده توسط بیمه مرکزی، ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه تعاون افزایش یافته و به 1440 میلیارد ریال رسیده است.
در سال 1400 حق بیمه اتکایی واگذاری 67 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و عمده فعالیتهای اتکایی شرکت به رشتههای بیمهای آتشسوزی، باربری، کشتی، مهندسی و نفت و انرژی مربوط میشود.
مدیریت و ساختار سازمانی
در سال 1400 با هدف اطمینان از کسب دانش مورد نیاز توسط کارکنان و شبکه فروش، 69 دوره آموزشی فنی – کاربردی به میزان 1794 ساعت برای کارکنان خود در سراسر کشور برگزار کرده است.
از سال 1397 به بعد، در ماه های بهمن و اسفند هر سال، میزان رضایت کارکنان بر اساس شاخص هایی نظیر شرایط کار، حقوق و مزایا، ارتقاء همکاران، سرپرست و ویژگی شغل با تکمیل فرم های مخصوص توسط کارکنان و به صورت آنلاین مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در سال های 1399 و 1400، سطح رضایت شغلی افراد در حدود 70 درصد بوده است. در خصوص ارزیابی عملکرد کارکنان، این امر با پیادهسازی سیستم ارزیابی در تمامی سطوح، واحدهای سازمانی و به صورت فردی و گروهی در جزئیترین موارد مانند میزان پاسخگویی به تماس تلفنی مشتریان انجام شده است که این سیستم در ایجاد انگیزه منابع انسانی در راستای تلاش برای دستیابی به اهداف شرکت، تأثیر به سزایی داشته است.
نتیجه ۵ سال تلاش
طبق گزارش موسسه اعتبارسنجی برهان، رتبهبندی اعتباری شرکت بیمه تعاون (سهامی عام)، بر اساس وضعیت کسبوکار، وضعیت مالی شرکت و همچنین ریسک صنعتی که شرکت در آن فعالیت میکند، انجام شده است. برهان ریسک اعتباری بلندمدت را تا آنجا که قابل شناسایی و پیشبینی است، مورد ارزیابی قرار میدهد. در این میان بالاترین رتبه اعتباری بلندمدت AAA و پایینترین آن D یا نکول است. همچنین در طیف رتبهبندی اعتباری، رتبههای BBB و بالاتر در «سطح سرمایهگذاری» طبقهبندی میشوند.
اختصاص رتبه اعتباری شرکت بیمه تعاون با در نظر گرفتن دادههای تاریخی حداقل ۵ سال گذشته شرکت و صنعت انجام گرفته است.