بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

گزارش «بازار جهانی اینشورتک 2022» با حمایت هلدینگ مکس منتشر شد / فناوری دیگر یک انتخاب نیست!

شاید تا ده سال پیش استفاده از روش‌های تازه فناورانه در روند عملیاتی شرکت‌های مالی در میانه بازار پررقابت آنها نوعی مزیت به شمار می‌رفت اما امروز فناوری مزیت نیست، انتخاب هم نیست. یک اجبار است که دیر یا زود باید به آن تن داد. در این میان صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیمه که تا یک دهه گذشته به روالی سنتی و پابند به قوانین و قواعد خود فرایندهای بیمه گری را انجام می‌داد امروز وارد وادی تازه‌ای شده است.

ظهور فناوری‌های نوین روز صنعت بیمه را چنان در برگرفته است که به زودی استفاده از ابزارهای فناورانه در روند بیمه‌گری نه یک انتخاب برای شرکت‌ها که یک اجبار و الزام برای ادامه حیات در زیست بوم بیمه خواهد بود؛ موضوعی که مراکز تحقیقات مالی در سرتاسر دنیا در قالب گزارش‌های مفصل سعی دارند صنعت بیمه دنیا را با آن آشنا کنند. با این موضوع که اینشورتک هر چند آرام و نامحسوس اما گسترده و مداوم در حال رسوخ به صنعت بیمه سنتی است و موفقیت در گرو همراهی با آن است.

گزارش Drake Star Global Insurtech 2022 را می‌توان یکی از کامل‌ترین گزارش‌های منتشر‌شده در این راستا تلقی کرد که می‌تواند نقشه‌راهی منسجم برای فعالان حوزه اینشورتک در کشور باشد.

این گزارش که از سوی هلدینگ سرمایهگذاری مکس امروز در اختیار فعالان حوزه بیمه قرار گرفته است، در بخش‌های مختلف نمایی کلی از وضعیت اینشورتک در گستره جهانی برای علاقمندان به حوزه نوآوری و فناوری در بیمه ترسیم می‌کند.

هلدینگ مکس تلاش کرده در این گزارش با استفاده از داده‌های موسسه Drake Star فعالان اکوسیستم بیمه کشور را در جریان جدیدترین رویکردهای اینشورتک در دنیا، مدل‌های کسب‌و‌کاری نوین بیمه و جریان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده قرار دهد.


آگاه سازی؛ مأموریت امروز نوآوران


آگاه‌سازی. شاید بتوان این عبارت را بزرگ‌ترین دلیل انتشار این گزارش مفصل از روند اینشورتک‌های دنیا و قوانین رگولاتوری حاکم در کشور و دنیا دانست. به واقع امروز آنچه می‌تواند بیش از هر امری اکوسیستم بیمه کشور را در مسیر درست استفاده از همه قابلیت‌های فناوری قرار دهد آشنایی با روندی است که دنیای بیمه در گستره‌های مختلف جغرافیایی و با شرایط و اقتضای خاص رگولاتوری از سر گذرانده است.

این همان مأموریتی است که هلدینگ مکس با تهیه و تنظیم این گزارش از روند اینشورتک در دنیا سعی دارد در زیست‌بوم پیچیده بیمه کشور به دوش بکشد؛ آگاهی‌سازی از روندی که دیر یا زود روند بیمه‌گری ایران را نیز تحت تأثیر خود خواهد داشت.

گزارش 90 صفحه‌ای هلدینگ مکس در رابطه با روند اینشورتک در ایران و دنیا را می‌توان در دو بخش مختلف بررسی کرد. در فصل نخست این گزارش بازار اینشورتک در دنیا به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است. از سیر تحول اینشورتک‌ها از سال 2014 تا امروز گفته شده و انواع آنها. در این بخش از انواع مدل‌های کسب‌و‌کاری اینشورتکها، طیف‌های مختلف مشتریان، تأثیر اینشورتکها بر زنجیره ارزش بیمه و ارزش افزوده‌ای که اینشورتک برای صنعت بیمه به همراه دارد، صحبت شده است. در قسمتی دیگر از این گزارش به کاربردهای اینشورتک پرداخته است؛ نقشه‌راهی که می‌تواند برای همه بازیگران صنعت بیمه کشور کاربرد داشته باشد. در دو فصل بعدی نیز با نگاه به عملکرد اینشورتک‌ها در حوزه بازار سرمایه به عرضه‌های خصوصی در بازار اینشورتک و ارزش‌گذاری آنها در بازار عمومی سهام اشاره شده است.


رگولاتوری منطعف؛ نیاز امروز زیست‌بوم نوآوری


بخش دوم گزارش مکس به مسئله رگولاتوری در صنعت بیمه اشاره دارد؛ چالشی که شاید این روزها به نوعی بزرگ‌ترین چالش استارتاپ‌های بیمه‌ای کشور تلقی شود. قوانین دیرپا با کمترین میزان انعطاف در برابر رویکردهای تازه فناوری که نیازمند تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های جدید است و نیم‌نگاهی از سوی نهاد ناظر برای تسهیل روند بیمه‌گری دیجیتال.

مکس در این بخش به موضوع خاص و نیازمندی بزرگ اینشورتک‌های کشور اشاره کرده است: «سندباکس»؛ جعبه آزمونی که می‌تواند در تعدیل و به روزرسانی قوانین راهکاری مفید برای رگولاتور باشد و امکانی بزرگ برای پویایی و چابکی بیشتر در قانون‌گذاری.

گروه ارتباطات هلدینگ مکس در این گزارش به موضوع خاصی نیز اشاره دارد، به نیاز اینشورتک‌ها به رگولاتوری خاص. مکس اصرار دارد که رگولاتوری در دنیای اینشورتک‌ها امری ضروری و غیر قابل انکار است ولی با شرایط خاص و توجه به تفاوت‌های مدل‌های کسب‌و‌کاری.

واقعیت این است که امروز نمی‌توان به صرف نوپا بودن موضوع اینشورتک فضای فعالیت آنها را بی‌نیاز از رگولاتوری تلقی کرد چرا که بهبود تجربه مشتری زمانی برآورده خواهد شد که استانداردهای حفاظت از حقوق مصرف‌کننده و حریم خصوصی نیز تأمین شده باشد ولیکن رگولاتوری برای اینشورتک‌ها نیازمندی‌های خاص خودش را دارد و نمی‌توان با قواعد و ضوابط یک دست برای کهنه‌کاران صنعت بیمه و بازیگران نوپای آن به یک شکل قاعده تعریف کرد.

هلدینگ مکس در این گزارش با اشاره به جزئیات دقیق رگولاتوری در کشورهای هندوستان، سنگاپور، سوئد و هنگ‌کنگ به مقایسه روند تنظیم‌گری در این کشورها در مقایسه با صنعت بیمه ایران پرداخته است.

در بخش انتهایی گزارش مکس چهره‌های آشنای اکوسیستم نوآوری بیمه و بازیگرانی از صنعت که به تحول دیجیتال و نوآوری باور دارند به چشم می‌خورد. تیم لطیف، مدیرعامل هلدینگ مکس؛ حامد ولی‌پوری، مدیرعامل ازکی؛ محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه بازار؛ بهاره شریفیون، مدیر عامل بیمه‌دات‌کام؛ پویا چاقویی، مدیرعامل استرایبری؛ محمد آقابابایی، مدیرعامل اینشورمتیکس؛ یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون از چهره‌های شاخص تحول دیجیتال و نوآوری در صنعت بیمه هستند که هر یک از زاویه دید خاصی به بیان چالش‌ها و نیازمندی‌های امروز صنعت بیمه پرداخته‌اند.

گزارش «بازار جهانی صنعت اینشورتک 2022» با حمایت هلدینگ مکس و در قالب 90 صفحه در دی ماه 1401 منتشر شد. این گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.