بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

مجید بهزادپور از برنامه‌های آینده نهاد ناظر بیمه می‌گوید / به دنبال کاهش تصدی‌گری بیمه مرکزی هستیم

این روزها بیمه مرکزی سرخط اخبار صنعت بیمه قرار دارد. شروع به کار پویش فناورانه نهاد ناظر با عنوان سه‌شنبه‌های نوآوری و تأکید بر ایجاد مرکز نوآوری صنعت بیمه با نظارت مستقیم نهاد ناظر از مواردی است که در این روزها مدیران ارشد بیمه مرکزی را به صحبت و گفت و گو در رابطه با برنامه‌های آینده واداشته است. به این بهانه مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی با حضور در شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ای خبری با عنوان «عملکرد بیمه مرکزی؛ از نظارت بر فعالیت‌های بیمه‌ای تا حفظ حقوق بیمه‌گزاران» به بیان همه چالش‌های پیش روی صنعت بیمه و راهکارهای ارائه شده از سوی نهاد ناظر پرداخت.

نقش بیمه در حوزه‌­های اقتصادی و به ویژه در کشورهای درحال توسعه بی­‌بدیل است اما چرا در کشور ما صنعت بیمه آن‌طور که باید و شاید نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند و هنوز آن توجه جدی (چه از منظر دولتی و چه از منظر فعالین بخش خصوصی در حوزۀ اقتصاد) به آن نشده است و به جایگاه مطلوب و مد نظر نرسیده؟

اگر اجازه بدهید من یک اصلاح کوچک انجام دهم. ببینید اصولاً صنعت بیمه صنعتی است که با توسعۀ اقتصادی عجین است. به این معنی که اکنون هم بیش از 90درصد پورتفو یا همان فروش سالیانه صنعت بیمه در سطح جهانی به کشورهای پیشرفته و توسعه‌­یافته اختصاص دارد و سهم کمی به کشورهای دیگر می‌رسد. بنابراین هرقدر توسعۀ اقتصادی بیشتر باشد، رشد و توجه به بیمه هم بیشتر خواهد بود.

قطعاً صنعت بیمه ما با جایگاه اصلی که باید به آن برسد بسیار فاصله دارد اما به دلایلی این اتفاق افتاده است: شناخت مردم از صنعت بیمه و مزایای آن یکی از دلایل اصلی است و هم­راستا با این شناخت، اعتمادی است که مردم به صنعت بیمه می­‌توانند­ داشته ­باشند. این­ها دو رکن اصلی صنعت بیمه هستند. من در یک برنامۀ دیگر هم عرض کردم که کسب‌­وکار ما فروش اطمینان و برطرف کردن نگرانی‌ها است. 

پس آیا می‌­توانیم بگوییم که مهم‌­ترین چالش صنعت بیمه در کشور ما موضوع اعتمادسازی است؟

بله من نگاهم همین است. دقیقاً موافقم و شاید از ابتدای ورودم به این بخش هم یکی از اصلی‌­ترین محورهای مورد نظر ما این بوده‌­است که چه کاری انجام دهیم تا اولاً مردم بیش­تر صنعت را بشناسند و اعتماد پیدا کنند. به‌­طور ویژه هم ما به سراغ بخش­هایی رفته­‌ایم که معمولاً باعث نارضایتی و نگرانی­‌های مردم بوده‌­اند.

مثلاً چه بخش‎‌هایی؟  

برای مثال پرداخت خسارت. همیشه در این حوزه است که مردم با گرفتاری بروکراتیک و تأخیر مواجه می‌­شوند. این بخشی است که ما باید بیش­تر به مردم توجه کنیم. هم باید فرآیندها را تسهیل کنیم و هم به نقطه‌­نظرات مردم توجه بیشتری داشته‌­باشیم. در حال حاضر ما در مبحث بیمۀ مرکزی و صنعت بیمۀ سال 1401، بخش عمده‌­ای از پروژه‌­ها و برنامه‌­ها را بر همین اساس تنظیم کرده‌­ایم؛ که چه کاری انجام دهیم که فرایندها ساده‌­تر شوند و بتوانیم در مواقعی که مردم دچار خسارت و مشکلی می‌­شوند، همان­‌طور که در ابتدای کار همراهشان بودیم بتوانیم در انتهای کار هم دستشان را بگیریم و به آن­ها کمک کنیم.  

یعنی همان موقع که پول را به­‌سادگی می‌­گیریم، در پرداخت هم با سادگی رفتار کنیم.

 دقیقاً این­جا اصلی­‌ترین نقطه است که مردم می­‌توانند به ما اعتماد کنند و بعد ما می‌توانیم فعالیتمان را توسعه دهیم. امروز در جهان بحث بیمۀ زندگی تقریباً بیش از 50درصد پورتفوی آن­ها را تشکیل می‌­دهد اما برای ما این رقم 16درصد است.

ما در کشورمان معمولاً دو تعریف داریم از مدل بیمه زندگی؛ یک نوع بیمۀ تأمین اجتماعی است که مستمری پرداخت می‌کنیم که در پایان یک مستمری به عنوان حقوق دریافت شود و یک بیمۀ عمر. معمولاً بیمه‌­هایی که مردم از بیمه‌­های تجاری خریداری می‌­کنند در کشور ما بیمۀ عمر است. در صورتی که در کشورهای دیگر لزوماً این­‌طور نیست. از یک همگنی توأمان برخوردار است که جا افتاده‌­است. آیا فکر نمی‌­کنید که بحث فرهنگی ما هم در این زمینه دچار مشکل است؟

حتماً همین­‌طور است. ببینید البته بین بیمه‌­های اجتماعی با  بیمه­‌های بازرگانی باید تفاوت قائل باشیم. موضوع بیمه‌­های اجتماعی، فرد و انسان است و مخاطراتی که ممکن است برای این فرد به وجود بیاید؛ مثل بیماری، پیری، از کار افتادگی و بیکاری. این موارد در قالب بیمۀ اجتماعی و به صورت اجباری در نظر گرفته می‌­شوند. در این مدل عمدۀ حق بیمه را کارفرما پرداخت می‌­کند.

بیمه­‌های بازرگانی اما عمدتاً اختیاری هستند. به این معنی که ما در بیش­تر رشته‌­های بیمه‌­ای خود به جز شخص ثالث که به موجب قانون اجباری شده، بقیۀ رشته­‌ها به‌­صورت اختصاصی است و حق بیمه را هم خود فرد پرداخت می‌­کند و به همین دلیل هم می­‌تواند در شرایط قرارداد اثر داشته‌ ­باشد.

این دو الزاماً مغایر با هم نیستند. به همین دلیل هم ما به بیمه­‌های درمانی، تکمیلی می‌­گوییم. به این معنی که بخشی از آن را بیمۀ پایه انجام می­‌دهد و در قالب بیمۀ اجتماعی قرار می‌­گیرد و موارد مازاد بر آن در بیمۀ بازرگانی انجام می­‌گیرد. در بیمۀ بازرگانی خواست، اختیار و ارادۀ فرد دخیل است و به میزانی که می­‌خواهد خدمات دریافت کند، حق بیمه هم پرداخت می‌­کند.

البته شما 9 ماه است که در بیمه مرکزی قبول مسئولیت کرده‌­اید و ما مشکلات انباشته­‌ای از گذشته داریم. اما خوب است که از اولویت­‌های بیمۀ مرکزی در دولت سیزدهم و مصادیقی که در برنامه‌­های شما در جهت اعتمادسازی وجود دارد برای ما توضیح دهید.

یکی از اتفاقات خوبی که در دولت سیزدهم افتاد، تنظیم یک سند ملی بود که مفصلاً به موضوع بیمه پرداخت؛ سندی که تحت عنوان سند تحول دولت مردمی از آن یاد می‌­شود. 22 تکلیف در این سند از طرف دولت برای ما تعیین شده ­‌است.

به­‌طور خلاصه چند جهت­‌گیری اصلی را دولت برای ما در نظر گرفته­‌ است: بیمه به سمت مردمی شدن برود، هوشمندسازی و تحول دیجیتال در حوزۀ بیمه (هم در فرآیندها و هم در ارائۀ محصولات) صورت بگیرد و این­که بتوانیم به نیازهای ابتدایی مردم توجه بیش­تری داشته ­باشیم و در تنظیم رشته‌­های خود قائل به اولویت­‌بندی باشیم.

در بحث تحول دیجیتال مباحث تسهیل فرایندها، سرعت در ارائۀ خدمات و کاهش تخلفات در میان است. بر اساس همین سند ما در سال 1401 حدود 20 پروژۀ اصلی را در بیمۀ مرکزی تعریف کرده‌­ایم. مثلاً در رابطه با بحث تصادفات بالای 20 میلیون تومان. به موجب قانون شخص ثالث در تصادفاتی که کروکی الزامی است. در یک همکاری با پلیس طرح کروکی‌آنلاین را اجرا کرده‌­ایم که بخش عمده‌­ای از این پروژه هم جلو رفته ­است. ما بخشی از تجهیزات را خریداری کرده‌­ایم که به کشور وارد می­‌شود و نرم‌­افزارش هم آماده‌ ­است.

یعنی اجرایی نشده و هنوز در مرحلۀ آماده‌­سازی زیرساخت است؟

بله، چون پروژۀ بزرگی است و قرار است در سطح کشور این پروژه پیاده شود. به‌محض این­که تصادف اتفاق می‌افتد، با تجهیزاتی که توسط بیمه در اختیار افسر راهنمایی و رانندگی قرار می­‌گیرد، مشخصات و کروکی وارد سیستم می‌­شود . یک نسخه برای پلیس، یک نسخه برای صنعت بیمه و یک نسخه هم برای قوۀ قضائیه فرستاده می­‌شود. این طرح شروع اتصال سامانه‌­های نهادهای درگیر در این مسئله است.

فرایند بررسی و پرداخت خسارت در کشور ما نسبت به سرعت زندگی در عصر ارتباطات طولانی است. اما خیلی لَخت به نظر می­‌رسد  و حالا با مواردی که اشاره کردید به نظر می‌­رسد که پاسخ این پرسش را پیشاپیش داده‌­اید.

مواردی که گفتم مربوط به تصادفاتی بود که 20 میلیون تومان به بالا بود که نیاز به کروکی هست اما در تصادفاتی که زیر 20 میلیون تومان معمولاً خسارت دارد، طبق قانون اگر طرفین با هم توافق کنند نیازی به کروکی نیست. برای این هم ما یک اپلیکیشن جداگانه تنظیم کرده‌­ایم.

طبق این اپلیکیشن افراد هنگامی که تصادف می­‌کنند، خودشان از صحنه عکس می‌­گیرند و آن را برای ارزیابان خسارت ما می‌فرستند. پس از ارزیابی، برآورد مبلغ روی سیستم قرار می­گیرد و اگر طرفین توافق داشتند، پس از تأیید دو طرف، بلافاصله شرکت بیمه‌­ای که باید خسارت را پرداخت کند مبلغ را به حساب شخص زیان‌­دیده واریز می­‌کند و این به معنی اختلاف زمانی زیادی است. برای مثال اگر در شرایط عادی بیش از چند هفته زمان لازم بود، با این اتفاق در کم­تر از دو تا سه ساعت پرداخت خسارت اتفاق می­افتد. به­صورت پایلوت و نمونه این طرح اجرا شده­است و انشاالله این را به صورت اجرایی به زودی می­بینیم.

تا چه زمانی؟

این­ موارد جزو پروژه‌­های 1401 ما هستند و قصد داریم حتماً امسال این‌­ها را به نتیجه برسانیم. حدود 10 پروژۀ آی‌­تی داریم که عمدتاً بر موضوعات مشابهی متمرکزند؛ آن­جاهایی که مردم بیش­ترین مشکلات را دارند و بناست تا گرهی از مشکلات مردم گشوده شود. در بحث درمان ما موضوعی داریم به اسم «هاب درمان» که در واقع محلی را تنظیم می­‌کنیم برای این­که همۀ اطلاعات مربوط به بیمه‌های درمان را هم برای خودمان جمع‌­آوری و نظارت کنیم و جلوی تخلفات را بگیریم و هم برای اتصال به سامانه­‌های بزرگ­تر درمان در سطح کشور از آن هاب می­‌خواهیم استفاده کنیم.  این هم یکی از پروژه‌­های بزرگمان است که در حال انجام هستیم.

این ذیل موضوع هوشمندسازی است؟

بله‌. ذیل بحث همان سیاست­های کلی است که دولت در این زمینه برای ما تنظیم کرده. یک پروژۀ بسیار بزرگ­تری که شاید از همۀ این­ها اساسی‌­تر است، بحث نظارت است که ما در حال تنظیم یک سامانۀ هوشمند هستیم برای مسئلۀ نظارت. یک زمانی بود که ما چهار شرکت بیمه‌­ای داشتیم  و یک بیمۀ مرکزی و الان به حدود 37 شرکت رسیده‌­ایم. یک زمانی تعداد نمایندگانی که در این شرکت­ها فعال بودند، 1800 نفر بود که الان این رقم به 100هزار نفر رسیده­است. تعداد زیادی کارگزار و ارزیابان خسارت (2000نفر)  در حال فعالیت هستند. در واقع خانوادۀ بیمه خیلی بزرگ شده‌ ­است و بالطبع اعمال نظارت بر این مجموعۀ بزرگ بدون استفاده از وسایل الکترونیک و فناوری روز امکان­پذیر نیست.

ما در حال کار روی این موضوع هستیم تا بتوانیم یک سامانۀ هوشمند نظارت را طراحی کنیم. البته کارهایی در گذشته انجام شده که بیش­تر در بحث الکترونیکی کردن عملیات ما بود؛ مثل ابر سامانۀ سنهاب . همین الان هم سنهاب یکی از بزرگ­ترین سامانه­‌های اطلاعاتی است که تقریباً تمام فرایندهای مربوط به صدور بیمه‌­ها و تا مرحلۀ آخر پرداخت خسارت توسط تک تک شرکت­های بیمه در سامانۀ بیمۀ مرکزی ثبت و ضبط می­‌شود و عملیات جلو می­‌رود اما این با چیزی که ما تحت عنوان هوشمندسازی می‌­گوییم فاصله دارد و این فاصله را با این سامانۀ جدید پر می­‌کنیم.

یکی دیگر از محورهایی که توسط دولت تنظیم شده‌­است، بحث کاهش تصدی بیمه مرکزی است. همان­طور که می‌­دانید بیمۀ مرکزی یک شرکت دولتی است و نمایندۀ دولت در صنعت بیمه است. یکی از جهت‌­گیری‌­های جدی در سند تحول هم درواقع به این سمت می‌­رود که ما بتوانیم تصدی­‌گری خود را کم کنیم. یک بخش تصدی­‌گری ما مربوط می­‌شود به عملیات بیمه­‌گری ما که بعضی جاها ما حضور داریم و در حال کاهش این تصدی­‌گری هستیم. مثل همان عملیات بیمۀ اتکایی ما.

بخش دیگر به نوع نظارت ما مربوط است که این نظارت تبدیل به دخالت نشود. اولین گام این را هم ما برداشتیم؛ بحث آیین‌­نامۀ 90 که یکی از آیین‌­نامه‌­های مهم صنعت بیمه است که در واقع ارزیابی صلاحیت مدیران و افراد کلیدی صنعت بیمه است که در گذشته توسط صنعت بیمه انجام می‌­شد. در گذشته حدود 16 پست را بررسی می‌­کردیم و با اصلاحی که اخیراً در آیین‌­نامۀ 90 اتفاق افتاد این رسید به 6 پست اصلی. این هم به نوعی کاهش تصدی تلقی می‌­شود که ما آیین‌نامه­‌های خود را به آن سمت می‌­بریم. 

در بحث مردمی شدن برای مثال در بحث درمان یکی از موضوعاتی است که بیشترین تماس را با مردم داریم. در حال حاضر رشتۀ درمان در صنعت بیمه یکی از رشته­‌های زیان­ده جدی ما است. به­‌خصوص در سال 1400، 23000 میلیارد تومان درآمد ما از فروش بیمه‌­های تکمیلی بوده‌ ­است و حدود 26000 میلیارد تومان خسارت ما بوده که پرداخت کرده‌ایم.

نیازهای اصلی مردم و انتظارات آن­ها هم در همین بخش وجود دارد. مردمی کردن یعنی ما سراغ موضوعی برویم که اصلی‌ترین مشکلات مردم است. در بحث تأمین اجتماعی از آن جهت که جامعۀ ما جامعه‌­ای است که به سمت پیری می­‌رود، در آینده این موضوع هزینه‌­های زیادی را برای دولت ایجاد خواهد کرد. اکنون حدود 13درصد از منابع مالی دولت صرف تأمین کسری حقوق­های بازنشستگی ما می­‌شود. آینده یک معضل جدی است. تنها جایی که به این بخش کمک می­‌کند بیمه‌­های بازرگانی هستند. برای مردمی‌­تر شدن بخش صنعت یعنی ما به سمتی برویم که اولویت­هایی را شامل شود که بیشترین مشکلات مردم  را حل می­‌کند.

 بحث دیگر بحث­های آموزشی است که پژوهشکدۀ صنعت بیمه دوره‌­ای را آماده کرده که با کشور مالزی همکاری می­‌کند که برای مدیران و کارشناسان کلیدی صنعت بیمه طراحی شده­ است. تعامل بین­‌المللی یک ضرورت جدی برای صنعت بیمه است و حتماً باید این آمادگی را به دست آوریم.

کار بسیار بزرگی که در دورۀ تحریم‌­ها اتفاق افتاد، پوشش کامل بیمه­‌ای بود که در مورد تمام نفتکش­ها، کشتی‌­هایی که حمل کالا می‌­کردند، تمام هواپیماهای ما که به کشور رفت‌­وآمد دارند، تمام حمل‌­ونقل زمینی که اتفاق می‌­افتد توسط صنعت بیمۀ خودمان پوشش داده می‌­شود و هیچ موردی نداشتیم که بدون پوشش بیمه‌­ای اتفاق بیفتد.

بحث راننده‌­محوری در بیمۀ شخص ثالث به کجا رسید؟

این یکی از تکالیفی است که در قانون شخص ثالث برای بیمۀ مرکزی از سال 95 در نظر گرفته شده ­بود. یکی از پروژه‌هایی که به نتیجه رساندیم، پروژۀ ارزیابی ریسک راننده است. فعلاً 5 ریسک اصلی را در این سامانه تعریف کرده­‌ایم. اما پیاده‌­سازی این سامانه دو کار جدی لازم دارد. یکی بحث فرهنگ­سازی است. یکی از کارهای بیمۀ مرکزی ایجاد سامانه بود که انجام شده و در حال حاضر سامانه آماده است. اما آگاهی مردم از ریسک‌­های این حوزه اهمیت زیادی دارد و باید مردم را نسبت به نگرش جدید به موضوع بیمه شخص ثالث آشنا و آگاه بکنیم و بخش کوچک مقررات و آیین نویسی هم باقی مانده که آن را هم باید انجام دهیم.

با توجه به این­که ما به حمایت از تولید و دانش­‌بنیان‌­ها نیاز داریم، بفرمایید که بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی چه خدمتی در این زمینه ارائه کرده و چه کمکی برای توسعۀ این فعالیت­‌ها می‌­تواند بکند؟

ما توافق­نامۀ خوبی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرده‌­ایم. در چند زمینه این بحث را بررسی کرده‌ایم. این­که ما چطور می‌­توانیم نوآوری را به صنعت بیمه بیاوریم. صنعت بیمه صنعتی است که در بحث فرایندها و ارائۀ خدمات نیاز به افکار نو دارد. بیمه مرکزی یک مرکز و رویداد نوآوری هم تعریف کرده‌­ است و به تمام جوانانی که در حوزۀ صنعت بیمه با استفاده از نوآوری می‌­توانند تسهیلگری کنند پس از ارائۀ ایده‌­هایشان، کمک می‌­کنیم تا ایده­‌های خود را اجرایی و عملیاتی کنند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.