بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

با حضور رئیس کل بیمه مرکزی و جمعی از مدیران ارشد صنعت بیمه انجام شد / رونمایی از پولت؛ اولین اپلیکیشن ارزیابی خسارت ویدیویی در کشور

طبقه بیستم برج بلند بیمه مرکزی روز گذشته میهما‌ن‌های خاص خودش را داشت. جمع مدیران ارشد از دایره‌های مختلف نهاد ناظر به همراه مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی و مجید مشعلچی، قائم مقام بیمه مرکزی جمع شده بودند تا در اولین جلسه پویش فناورانه بیمه مرکزی با عنوان سه‌شنبه‌های نوآوری از محصول تازه‌ای در صنعت بیمه رونمایی کنند؛ اپلیکیشن «پولت» که به گفته مدیران همراه بیمه خلیج فارس، اولین اپلیکیشن ویدیویی پرداخت خسارت صنعت بیمه کشور است.


پولت؛ راهکار سریع رفع نیاز مشتری


تا امروز هر آنچه در باره استارتاپ های بیمه‌ای مطرح بوده است در لایه فروش بود و خرید و مقایسه آنلاین بیمه، اما در این میان لایه خسارت -که به گفته بسیاری از کارشناسان از مهم‌ترین لایه‌های زنجیره ارزش بیمه است- موضوع تازه‌ای است که شرکت دانش‌بنیان همراه بیمه خلیج فارس به آن توجه داشته است.

در این راستا میرعباس نمازی، مدیرعامل شرکت همراه بیمه خلیج فارس صحبت‌هایش را با تکیه بر اهمیت مسئله خسارت در زنجیره ارزش بیمه و چالش‌های آن در صنعت بیمه آغاز کرد. به گفته او مشکل ارزیابی خسارت در جامعه، مدت‌هاست که به وضوح دیده می‌شود و نیاز مشتری به داشتن راهکاری مناسب و در خور برای رسیدن ساده به مطالبات از دغدغه های امروز صنعت بیمه است.

او در این باره برای مدیران ارشد بیمه مرکزی توضیح داد: «یکی از مشکلات ما این بود که روش‌ها‌یمان همچنان سنتی بودند و نیاز به فناوری جدیدی داشتیم. بهترین راهکار این بود که از نسل جوان در کنار خودمان استفاده کنیم. مهم‌ترین کار این است که نوعی همگرایی میان نسل جوان بدون تجربه بیمه‌گری در کنار نسل باتجربه بدون ابزارهای فناورانه به وجود بیاوریم. به نظر من قرار دادن تجربیات نسل باتجربه بیمه در کنار ایده‌های نسل جوان می تواند بسیار کارساز باشد.»

عباس نمازی درباره شرکت همراه بیمه خلیج فارس و مأموریتی که به دوش دارد نیز صحبت کرد: «ما در سال ۹۸ وارد حوزهٔ ارزیابی خسارت شدیم و با استفاده از نسل جدید توانستیم گام‌های خوبی برداریم. برای ما چیزی که اهمیت داشت مسئله زمان بود. وقت در زندگی ما موضوع باارزشی است و برای همین در همراه بیمه خلیج فارس بر این باور بودیم که تا هرجایی که بتوانیم این اتلاف وقت را از بین ببریم و سرعت را وارد کنیم، برندهٔ بازار هستیم. حالا هنوز صنعت بیمه روش سنتی خودش را دنبال می‌کند. شعب بیمه اعلام خسارت می‌کنند و کارشناس بیمه می‌آید و این روند کندی که به خصوص در شهرهای کلان ما وجود دارد، خیلی وقت‌ها باعث نارضایتی و اعتراض می‌شود. ما آمدیم و از روش آنلاین استفاده کردیم و توانستیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.»

به عقیده نمازی امروز حضور شرکت های دانش‌بنیانی نظیر همراه بیمه خلیج فارس در لایه‌هایی غیر از فروش می‌تواند در توسعه و رونق صنعت بیمه و ایجاد رضایت مشتریان از بیمه‌گری نقش به‌سزایی داشته باشد؛ چرا که خسارت یکی از مهم‌ترین نقاط تماس مشتری با شرکت های بیمه است و تسهیل این روند می تواند بسیار مهم باشد.


فناوری را با بیمه همراه کرده‌ایم


همراه بیمه خلیج‌فارس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت بیمه است که امروز با تمرکز بر ارزیابی و پرداخت خسارت به صورت برخط سعی دارد عرصه جدیدی از به کارگیری فناوری را به بیمه‌گران نشان دهد.

در این راستا سید مهدی صادقی، خالق و مدیر تیم فنی همراه بیمه خلیج فارس در جمع مدیران ارشد بیمه مرکزی به بیان جزئیات محصول تازه این شرکت پرداخت؛ پولت، اولین اپلیکیشن کارشناسی ویدیویی کشور که با تمرکز بر لایه پرداخت خسارت در بیمه های خودرو سعی دارد نیاز مشتریان امروز صنعت بیمه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآورده کند.

مدیر فنی همراه بیمه خلیج فارس درباره ایده طراحی و اجرای این اپلیکیشن گفت: «خاطرم هست که ۴ سال پیش که مجوز ارزیابی خسارت را می‌گرفتیم، برنامهٔ ما این بود که کاری بنیادی انجام دهیم و یکی از زیرساخت‌هایش همان مجوز ارزیابی خسارت بود. بعد از یک سال ما اولین سامانهٔ پرداخت خسارت آنلاین خودمان را در صنعت بیمه طراحی کردیم و حتی همان موقع پنلی را در اختیار مدیریت نظارت و عملکرد ارزیابی خسارت قرار دادیم. طرح مورد ارزیابی قرار گرفت و پیشنهاد ما تأیید شد. همان موقع این نوید را دادیم که هربار سراغ بیمهٔ مرکزی برویم ماژول جدیدی را معرفی خواهیم کرد.»

او در باره برنامه‌های همراه بیمه خلیج فارس تا رسیدن به اپلیکیشن پولت این طور توضیح داد: «قدم بعدی در نمایشگاه بانک و بورس و بیمه بود که در این نمایشگاه هم حضور خوبی داشتیم و بسیار دلگرم شدیم. ماژول قدیمی و جدیدمان را در نمایشگاه نشان و توضیح دادیم که این ماژول جدید از طریق هوش مصنوعی خسارت‌های وارد به خودرو را بررسی می‌کنیم. بعد از نمایشگاه کار را با سرعت انجام دادیم و حالا موسسهٔ ارزیابی خسارت بیمه‌ای همراه بیمهٔ خلیج فارس پلتفرم «پولت» را برای ارائه به صنعت بیمه دارد.»

مهدی صادقی، مدیر تیم فنی اپلیکیشن پولت

به گفته صادقی «پولت» اولین سامانهٔ ارزیابی خسارت ویدئویی است که با توجه به قوانین و مقررات جاری آیین‌نامه و دستورالعمل‌های صنعت بیمه بستری شفاف، امن و سهل را در اختیار صنعت بیمه قرار خواهد داد.

او در این باره گفت: «ما معتقدیم که یکی از اصلی‌ترین پارامترهای عدم نفوذ صنعت بیمه در جامعهٔ ما، عدم دریافت خدمات مطلوب است. عوامل شرکت بیمه زحمت می‌کشند و عملیات قبل از صدور و حین صدور را تسهیل می‌کنند، اما متأسفانه برای گارانتی این خدمات به سختی کاری انجام می‌شود. در ابتدای کار ما مجبور بودیم توضیح بدهیم که پلتفرم فروش بیمه نیستیم، ما می‌خواهیم  پول بدهیم، خدمات بدهیم و مردم را به خرید بیمه ترغیب کنیم. شخص می‌گوید شما برای پرداخت خسارت بیمهٔ ثالث سه روز یا یک هفته زمان صرف می‌کنید، برای پرداخت بیمهٔ عمر یا زندگی آن هم بعد از ۱۵ سال چگونه عمل می‌کنید. ما می‌خواهیم این بخش خدمات را تسهیل کنیم و تجربهٔ مشتری مطلوب به وجود بیاوریم. ما نیروهای مجرب و آموزش دیده داریم که از طریق زیرساخت وب در شبکه هستند و کاملاً مجوز ارزیابی خسارت را دارند.»

صادقی در جمع رئیس بیمه مرکزی و سایر مدیران ارشد بخش‌های مختلف نهاد ناظر اپلیکیشن پولت را با جزئیات دقیق معرفی کرد؛ با مثال عینی و در لحظه برای یکی از مدیران؛ یک سفر مشتری خاص که در پیش روی مدیران بیمه مرکزی رقم خورد.

او در باره مزیت‌های پولت در برابر سایر اپلیکیشن‌ها و سامانه های پرداخت خسارت گفت: «یکی از باگ‌های سیستم‌ها این است که پاسخگوی تلفن‌ها اوپراتورهایی هستند که اطلاعات فنی ندارند. ولی ما کار فنی انجام می‌دهیم. شما با هر شرکت بیمه‌ای که تماس بگیرید، اوپراتورهای معمولی به شما پاسخ می‌دهند. اما در سیستم ارزیابی خسارت، که در آن کار تخصصی انجام می‌شود، متخصص جواب تلفن شما را می‌دهد. مورد بعدی این است که ارزیابی خسارت به صورت آنی اتفاق می‌افتد. مورد دیگر تجربهٔ مشتری است. ما حتی نمی‌گوییم شما که تصادف کردید با شمارهٔ چهار رقمی تماس بگیرید و ما جواب تلفن‌تان را بدهیم. خودمان با شما تماس می‌گیریم. نکتهٔ دیگر این است که ما به این محکومیم که می‌خواهیم خسارت ندهیم. حالا شما تصور کنید که کسی با شما تماس می‌گیرد و می‌گوید که می‌خواهد به شما خسارت بدهد. همان اول این تصور را از ذهن شخص پاک می‌کنیم. از لحاظ فنی ما وارد فضاهایی شده‌ایم که در صنعت بیمه به آن‌ها توجه نشده است. تکنولوژی باید با تجربه عجین شود، و ما در صنعت بیمه نمی‌توانیم تجربهٔ افراد را نادیده بگیریم. شروع کار به این نحو است که فرد اعلام خسارت می‌کند و برای ارزیابی با او تماس گرفته می‌شود و سپس پیامک تشکیل پرونده و خوشامدگویی و لینک تصاویر فرستاده می‌شود. همهٔ این اتفاقات در کمتر از یک دقیقه رخ می‌دهد.»

مدیر فنی همراه بیمه خلیج فارس از استقبال شرکت های بیمه از اپلیکیشن پولت گفت و از تجربه مشتریانی که در دو سال و نیم گذشته با آنها همراه بوده اند. «پولت قرار است اپلیکیشنی در اختیار کلیهٔ مردم باشد. وقتی شخصی در اپلیکیشن اعلام خسارت انجام دهد، دو حالت رخ  می‌دهد. یک اینکه بیمهٔ فرد طرف قرارداد ماست، که آن‌وقت به او پیام می‌دهیم که خدمات پرداخت خسارت‌تان توسط شرکت بیمهٔ شما به صورت رایگان می‌باشد. پس با هر پتانسیلی که داریم همهٔ خدمات را به این شخص می‌دهیم.»

طبق گفته‌های صادقی امروز پولت 296  کارشناس در سطح کشور دارد که با این پلتفرم آموزش کامل دیده اند و در لحظه آماده ارائه مشاوره و همراهی با مشتریان هستند. همراه بیمهٔ خلیج فارس امروز با ۱۵ شرکت بیمه‌گر نیز همکاری دارد.


هوش مصنوعی؛ برگ برنده پولت


پولت از فناوری نوینی بهره مند است که امروز تمامی صنایع مالی دنیا به خصوص صنعت بیمه به شدت در تسهیل روند بیمه گری به آن نیاز دارند: هوش مصنوعی.

 صادقی در توضیج جزئیات استفاده از این فناوری تازه در سامانه کارشناسی ویدیویی پولت گفت: «در بخش ویدئویی برای ارزیابی خسارت ما از شخص درخواست می‌کنیم که برای سهولت کار و مواردی که به نمایندگی و شعب بیمه فاصله دارند به عنوان میهمان شخص ارزیاب خسارت و کارشناس اضافه‌ کنیم. ویدئو زنده است و خیلی دقیق بررسی انجام می‌گیرد. در چنین شرایطی فرد در هر جا که باشد و با شبکهٔ جهانی در ارتباط باشد، می‌تواند به راحتی از خدمات استفاده کند. فرد مدارک را به صورت آنلاین نشان می‌دهد و مستندات آن ثبت می‌شود و کارشناس همه ارزیابی خود را انجام می‌دهد. همهٔ این کارها خیلی سریع انجام می‌گیرد بدون اینکه وقت شما بیهوده تلف شود. این فیلم ضبط می‌شود و بعد از مدتی داده‌های بزرگی توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و این داده‌های بزرگ آموزش داده می‌شود و به مرور زمان شکل فعالیت نیروی انسانی در این حوزه تغییر می‌کند.»

مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی در مراسم رونمایی از پولت

مراسم رونمایی از اپلیکیشن پولت با صحبت‌های مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با اهمیت استفاده از فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی در بستر صنعت بیمه به پایان رسید. بهزادپور ضمن تشکر از اقدام ارزنده شرکت همراه بیمه خلیج فارس اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد بلوغ استفاده از ابزارهای دیجیتال در صنعت بیمه باشیم.

شرکت همراه بیمه خلیج فارس امروز دارای بیش از مجموع 67 هزار کاربر است که بالغ بر 260 کارشناس در لحظه آماده مشاوره به این شمار مشتری هستند. این شرکت از نخستین مجموعه‌هایی که بود که در صنعت بیمه کشور با عنوان دانش‌بنیان آغاز به فعالیت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.