بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

وزیر اقتصاد از استقبال نیم‌میلیون سهامدار از طرح بیمه سهام خبر داد / آیا سهام‌یار بورس را سبز می‌کند؟

وزیر اقتصاد از استقبال بیش از ۵۰۰هزار نفر از سهامداران خرد از طرح بیمه سهام خبر داد.

احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در اشاره به برنامه‌های دولت در حمایت از سازمان بورس کشور، مصوبه آبان‌ماه شورای عالی بورس در اجرای بیمه سهام را از اقدامات مؤثر در این زمینه نام برد و عنوان کرد که به سبب فضای امنی که بعد از مصوبه شورای عالی بورس در جهت حمایت از سرمایه سهامداران خرد ایجاد شد، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سهامداران خرد از طرح بیمه سهام استقبال کردند.

او با تأکید بر روند حمایت از سهامداران خرد اظهار امیدواری کرد که روند حمایتی از سرمایه مردم در برنامه بودجه ۱۴۰۲ و از آن مهم تر در لایحه برنامه توسعه هفتم به صورت پایدارتر و جدی‌تر دنبال شود.

وزیر اقتصاد در حالی از امید به سبز شدن بلوک های قرمزرنگ تابلوی بورس صحبت می‌کند که نوسان بازار سهام، میل و رغبت عمومی به سرمایه‌گذاری در بازار بورس را به پایین‌ترین درجات خود رسانده است. ابهام از آینده قیمتی سهام به‌خصوص برای اشخاص حقیقی که به سبب شرایط اقتصادی، گاه همه دارایی خود را وارد چرخه بازار تالار شیشه‌ای کرده‌ و نتیجه‌ای غیرمطلوب و برخلاف همه وعده‌ها گرفته بودند، بازار بورس کشور را با بحرانی جدی رو‌به‌رو کرده است و در این میان به گفته وزیر اقتصاد استقبال مردم از طرح «سهام ‌یار» می‌تواند امید به سبز شدن دوباره بورس باشد.


۱۰ فرمان برای سبز شدن بورس


در روزهای ابتدایی آبان ماه وزیر اقتصاد برای بررسی راهکارهای کوتاه‌مدت حمایت از بازار سرمایه برای اقدام فوری در سازمان بورس کشور دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده داد و شورای عالی بورس در این جلسه فوری  اقدام به ارائه بسته حمایتی جامع از بازار سرمایه کرد. بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه شامل ۱۰ بند مختلف بود که بند اول آن با عنوان بیمه‌کردن سهام، نظر مخاطب را به خود جلب کرد.

«بیمه ‌کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰میلیون تومان برای هر نفر – که حدود ۹۶درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند – از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد. سررسید اعمال این اوراق یک‌ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است و بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌کند اعمال و اجرایی خواهد شد.»

باید اذعان داشت آنچه در این بند از بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه به‌عنوان «بیمه سهام» یاد شده، رویکرد تازه‌ای نیست. در واقع آنچه دولت برای حمایت از بازار بورس به‌عنوان تضمین سرمایه مردم به کار گرفته، همان اوراق اختیار تبعی است که مدت‌هاست در اکثر نقاط دنیا با اندکی تفاوت با عنوان اوراق اختیار خرید یا فروش به کار گرفته می‌شوند. هدف اصلی از ارائه اوراق، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس و حفظ منافع سهامداران است. این اوراق از سوی شرکت عرضه‌کننده سهام به فروش می‌رسد و بر اساس آن شرکت متعهد می‌شود تعداد مشخصی از سهام شرکت را به قیمت مشخص و در تاریخ معین از دارنده اوراق فروش خریداری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.