بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

خدمات ابری چه مزیتی برای شرکت‌های بیمه خواهد داشت؟‌ / بازوی نیروافزای کسب‌وکار

رشد استفاده از خدمات و ابزارهای دیجیتال به رشد تعامل‌های دیجیتال و داده‌های حاصل از آن انجامیده است. کل این فرایند نیز فناوری دیجیتال را به قابلیت رقابتی بسیار مهمی برای شرکت‌های بیمه تبدیل کرده است. در چنین بستری، خدمات پردازش ابری فرصتی بی‌نظیر برای تحول دیجیتال فراهم آورده است. بسیاری از بیمه‌گران برجسته نیز با استفاده از این فرصت، تلاش می‌کنند خدماتی بهتر، سریع‌تر و کارآمدتر به مشتریان‌شان ارائه کنند.

هم‌اکنون بیمه‌گران مانند بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در صنایع دیگر، تحول دیجیتال را جدی‌تر گرفته‌اند و انتظار دارند که طی پنج سال آینده، بخش بیشتری از پردازش‌هایشان به فضای ابری همگانی منتقل شود. به همین دلیل است که تحلیلگران «مکینزی اند کامپنی» تخمین زده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، بخش خدمات ابری سالانه ۳۲درصد رشد داشته باشد.

با این حال، مهم‌ترین نکته‌ای که درباره‌ خدمات ابری باید بدانیم این است که این خدمات روشی بهینه‌تر برای اجرای عملیات آی‌تی نیست، بلکه نقش نیروافزایی را دارد که برای کسب‌وکار ارزش ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که رهبران کسب‌وکارها باید درک درستی از ارزش مورد بحث داشته باشند و بدانند که برای به‌دست‌آوردن چنین ارزشی، به چه اقدام‌هایی نیاز است. بیمه‌گرانی که استفاده‌ مؤثری از پردازش و خدمات ابری دارند، می‌توانند قابلیت‌های مطلوبی همچون ارائه‌ تجربه‌ی مشتری همه‌کاناله، توسعه‌ی مجموعه‌ای متنوع از خدمات یکپارچه و ارائه‌ی راه‌حل با سرعت بی‌سابقه به دست بیاورند.

مدیران واحدهای تجاری از ظرافت‌ها و جزئیات کسب‌وکارشان آگاهی دارند و می‌توانند مسئولیت ایجاد تغییر را به عهده بگیرند. بنابراین، این گروه از مدیران می‌توانند رهبری انتقال فرایندها به محیط ابری را در دست بگیرند و به بقیه‌ی مدیران کمک کنند تا اهداف بلندپروازانه‌تری تعیین کنند و به دنبال مدل‌های سازمانی‌ای باشند که امکان بهره‌برداری کامل از خدمات ابری را برای کسب‌وکارشان فراهم آورد.


ارزش خدمات ابری برای کسب‌وکارها


بسیاری از بیمه‌گران هنوز هم پتانسیل‌های خدمات ابری را بسیار دست‌پایین می‌گیرند. مطالعات نشان داده است که تأثیر استفاده از خدمات ابری بر درآمد شرکت‌های بیمه‌ای تا سال ۲۰۳۰، در حدود ۷۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد بود. ارزش خدمات ابری دو منبع جداگانه، یعنی نوسازی فناوری و نوآوری، دارد.

با نوسازی فناوری، استفاده از خدمات ابری در کانون توجه قرار می‌گیرد و هزینه‌ها و ریسک‌های عملیات آی‌تی و فرایندهای اصلی شرکت کاهش می‌یابد. دقت داشته باشید که هدایت سیر نوسازی فناوری عمدتاً به عهده‌ی تیم‌های فناوری اطلاعات است. بخش نوآوری نیز از خدمات ابری برای ایجاد و تثبیت جریان‌های درآمدی جدید بهره می‌گیرد. برای نمونه، می‌توان با استفاده از ابزارهای تحلیلی پیشرفته، اینترنت اشیا و اتوماسیون، محصولات جدید توسعه داد و این محصولات را با سرعت بیشتر روانه‌ی بازار کرد.

مانند بسیاری از صنایع دیگر، ارزش نوسازی فناوری در مقایسه با ارزش نوآوری‌هایی که خدمات ابری تسهیل‌شان می‌کند، کم‌اهمیت به نظر می‌آید. شرکت‌های بیمه با درک صحیح سلسله‌مراتب ارزش، می‌توانند از اهداف ساده فراتر بروند و از پتانسیل‌های کامل فناوری‌های ابری بهره‌مند شوند. به بیان ساده‌تر، وقتی از خدمات ابری در جهت نوسازی فناوری استفاده می‌کنیم، کارمان به‌سرعت ثمر می‌دهد، ولی ارزش واقعی زمانی ایجاد می‌شود که از خدمات ابری در جهت نوآوری بهره بگیریم، هرچند ممکن است مدتی طول بکشد تا کارمان به ثمر بنشیند.


مزیت‌های خدمات ابری برای بیمه‌گران


  • عرضه‌ سریع‌تر به بازار: با استفاده از خدمات ابری می‌توان قابلیت‌ها، امکانات و محصولات جدید را سریع‌تر به بازار عرضه کرد. این مزیت برای پیش‌گامان صنعت بسیار مفید است، یعنی شرکت‌هایی که می‌توانند سریع‌تر از شرکت‌های سنتی در برابر تغییرات بازار واکنش نشان بدهند. برای نمونه، یکی از شرکت‌های بیمه که در حوزه‌ی بیمه‌ی اموال فعالیت بین‌المللی دارد، پلتفرمی ابری برای مدیریت بیمه‌نامه‌هایش ایجاد کرد و توانست ظرف سه ماه، بیمه‌های تخصصی تازه‌ای روانه‌ی بازار کند.
  • کاهش هزینه‌های خدمات‌رسانی: فناوری‌ها و ابزارهای ابری امکان استفاده‌ی بهتر از دارایی‌ها و پیاده‌سازی مدل‌های عملیاتی انعطاف‌پذیرتر را فراهم می‌کنند. این فناوری‌ها سودآوریِ عملیات جاری را تقویت می‌کند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد که از فرصت‌هایی بهره ببرند که سابق بر این صرفه‌ی اقتصادی نداشته‌اند. برای نمونه، یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری برای نگهداری سوابق، پلتفرمی بومی ابری توسعه داد و موفق شد با تکیه بر آن، کارایی، مقیاس‌پذیری، پایداری و اتوماسیون خود را بهبود ببخشد. هم‌اکنون معماری این شرکت کاملاً بومی ابری است و توانسته هزینه‌ی محاسبات را ۳۰درصد کمتر کند و بار کاری را تا بیست برابر افزایش بدهد.
  • مزیت مقیاس: مرکزداده‌های ابری، برخلاف مرکزداده‌های داخلی، این امکان را دارند که در صورت نیاز، بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شوند. فناوری‌های ابری قدرت محاسباتی لازم برای تحلیل و استفاده از داده‌های فوق‌العاده بزرگ، مانند چند ده میلیون نقطه‌داده‌ی مربوط به ادعای خسارت، را فراهم می‌آورد. برای نمونه، یک شرکت مدیریت ثروت برای بهبود نرخ سرمایه‌گذاری مجدد و افزایش ارزش طول‌عمر مشتریان خود، از داده‌ها و الگوریتم‌های ابری کم می‌گیرد. این شرکت بر مبنای رویدادهای مهم زندگی مشتریانش، نظیر انفصال از خدمت و بازنشستگی، به آن‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری ارائه می‌کند.
  • دسترسی به قابلیت‌های پیشرفته به کمک خدمات ابری: قابلیت‌های پیشرفته‌ی ابری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که به دیدگاه‌هایی دست پیدا کنند که در گذشته، نیازمند منابع فراوانی بودند. برای نمونه، می‌شود برای افزایش سرعت تشخیص ادعاهای تقلبی، از خدمات یادگیری ماشینی کمک گرفت.

در حال حاضر، ابزارهای ابری پیشرفته‌ای توسعه داده‌اند که شرکت‌ها را قادر می‌کند دسترسی آسان‌تری به اطلاعات مقرراتی داشته باشند و سازگاری وانطباق‌پذیری خود را با هزینه‌ی پایین‌تری حفظ کنند. برای نمونه، یک شرکت خدمات مالی تمام خدماتش را به فضای ابری منتقل کرده است تا بتواند از مجموعه‌ای از ابزارهای بومی ابری استفاده کند. با این جابه‌جایی، این شرکت توانسته است به مشتریانی کوچک‌تر از مشتریان معمول خود نیز خدمات‌رسانی کند. به این دلیل که این شرکت توانسته است هزینه‌ی تماس با مشتریانش را تا حد زیادی پایین بیاورد. زیرا نمایندگان شرکت با تکیه بر فناوری‌هایی از قبیل پاسخ‌گوی صوتی هوشمند، چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و درگاه‌های خودخدمت، توانسته‌اند بهره‌وری بسیار بالاتری داشته باشند.


خدمات ابری و قابلیت‌های خاص آن


شرکت‌های بیمه‌ای دوازده قابلیت ابری مهم را برای کسب‌وکار خودشان مفید ارزیابی می‌کنند:

۱. یادگیری ماشینی: بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای افزایش اثربخشی صدور بیمه‌نامه

۲. پردازش زبان طبیعی: بهبود خدمات مشتریان از طریق طراحی و توسعه‌ی دستیارهای صوتی و متنی هوشمند

۳. قابلیت‌های پیشرفته در مرکزتماس: افزایش یا کاهش ظرفیت مرکزتماس بنا به نیاز

۴. اینترنت اشیا: بهره‌گیری از شبکه‌ی دستگاه‌هایی که به حسگر و نرم‌افزار مجهزند برای بهبود صدور بیمه‌نامه و مدیریت ریسک‌ها و ادعاهای خسارت

۵. چت‌بات‌های هوشمند: ارتقای سرعت و شفافیت خدمات پاسخ‌گویی به مشتریان با بهره‌گیری از چت‌بات‌ها، دستیارهای صوتی هوشمند و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی

۶. بلاکچین: افزایش سرعت و امنیت تراکنش‌ها به کمک دفترکل‌های دیجیتال توزیع‌شده

۷. خدمات مربوط به موقعیت مکانی: بهبود صدور بیمه‌نامه و مدیریت ریسک‌ها و ادعاها

۸. مدیریت هویت و دسترسی: تسهیل ارتباط بی‌وقفه بین نمایندگان، کارگزاران و مشتریان

۹. قابلیت‌های پردازشی مقیاس‌پذیر: انعطاف‌پذیری در تنظیم قدرت محاسباتی در پاسخ به نیاز فعلی

۱۰. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی: آموزش نمایندگان، مدیران فروش و افراد دیگر با استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

۱۱. تحلیل بهتر و دقیق‌تر داده‌ها: کمک به نمایندگان فروش و خدمات‌دهندگان برای تصمیم‌گیری درباره‌ی اقدام بعدی

۱۲. ادغام بدون اشکال در اکوسیستم: افزایش اثربخشی در طول زنجیره‌ی ارزشِ خدمات بیرونی از طریق ارائه‌ی داده، تشخیص تقلب و سامانه‌ی پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.