بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

حمایت صریح رئیس انجمن صنفی کارگزاران از شبکه فروش در روز بیمه / شرف صنعت بیمه در گرو توجه به کارگزاران است

همایش روز بیمه و پنل‌های مختلف آن با عناوینی که هر یک عبارت «دانش‎‌بنیان» را به دنبال داشتند و بر روند استفاده از فناوری و نوآوری‌های نوین تأکید می‌کردند با سخنرانی افشین ایرجی، رئیس انجمن صنفی کارگزاران بیمه حال و هوای دیگری به خود گرفت. او از گروه بزرگی از اهالی صنعت بیمه سخن گفت که امروز بزرگ‌ترین بار صنعت بیمه کشور را به دوش دارند و این روزها به سبب مسائل و موضوعات مختلف با چالش‎‌های بزرگی روبه‌رو هستند: جامعه بزرگ کارگزاران بیمه.

افشین ایرجی در سخنرانی خود ضمن اشاره به پیشرفت‌های حوزه بیمه نسبت به وضعیت کارگزاران انتقاد کرد و رشد و توسعه بیمه را در گرو رشد و توسعه این بخش دانست.

او توضیح داد: «بر اساس سالنامه آماری ١۴٠٠ که در سایت بیمه مرکزی قرار داده شده بالغ بر 1100 کارگزاری فعال در صنعت بیمه وجود دارد و شبکه فروش شامل نمایندگان و کارگزاران بیش از ٨٠ درصد پرتفوی بیمه را در سال ١۴٠٠ به خود اختصاص می‌دهند و جمعیت کارگزاران حدود یک درصد از شبکه فروش است. آمار نشان می‌دهد یک کارگزاری ١٠ برابر یک نمایندگی عملکرد داشته است. این در حالی است که بخش زیادی از بیمه‌نامه هایی که توسط همکاران بنده صادر می‌شود به کد نمایندگی صادر می‌شود.»

به گفته ایرجی کارگزاران به عنوان خط مقدم صنعت بیمه در تولید حق بیمه فعالیت نفس‌گیر و شبانه‌روزی دارند اما متأسفانه هیج سهمی در قوانین مربوط به کسب‌وکار و معیشت‌شان ندارند.

او گفت: «اخیرا بنا بود که آیین‌نامه کارمزد اصلاح شود و ما پیشنهادی خود را ارسال کردیم که متأسفانه به نظر می‌آید پیشنهادهای ما اصلاً خوانده نشد. در حال حاضر پانزده ماه از آخرین باری که قرار بود قوانین کارمزد اصلاح شود گذشته است.»

طبق توضیحات ایرجی نتایج قوانینی که بر خلاف مواضع جامعه کارگزاران و بدون حضور آن‌ها تصویب شود فقط به ضرر کارگزاران نیست و کل صنعت بیمه آسیب می‌بیند.

رئیس انجمن صنفی کارگزاران بیمه در خصوص ضریب نفوذ بیمه نیز توضیح داد: «افزایش ضریب نفوذ بیمه از خواسته‌های کلان بیمه مرکزی است. اما ظرفیت فعلی ساختار بیمه نمی‌تواند ضریب نفوذ بیشتری را ایجاد کند و حصول به آن نیازمند تغییرات اساسی است.»

به گفته او امروزه بیمه‌گزاران از بیمه‌نامه‌ای که تهیه می‌کنند تجریه تلخی دارند و انگیزه‌ای برای تکرار آن ندارند. ما باید این تجریه تلخ را به تجربه‌ای شیرین تبدیل و انگیزه‌های بیمه‌گزاران را برای تهیه بیمه‌نامه افزایش دهیم.

ایرجی ادامه داد: «رقابت منفی بیمه‌گران و نبود یک مزیت رقابتی اثربخش شرایط باخت‌باختی را در صنعت بیمه به وجود آورده است که در آن هم بیمه‌گران ناراضی هستند و هم بیمه‌گزاران. یکی دیگر از نکات منفی صنعت بیمه نبود خدمات پس از فروش است. حتی آئین‌نامه‌ها نیز به گونه‌ای طراحی شده که همه چیز به نقطه فروش ختم می‌شود و این موضوع به طبع اثرات منفی زیادی بر تجربه مشتری در صنعت بیمه خواهد گذاشت و به این صورت نمی‌توان یک تجربه شیرین برای او خلق کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.