بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

علی‌اکبر گلشنی‌، مدیر تحول دیجیتال بیمه دی مطرح کرد / آینده همه صنایع، دیجیتال است

علی‌اکبر گلشنی اصل، مدیر تحول دیجیتال بیمه دی یکی از مهم‌ترین دلایل نفوذ نه‌چندان موفق فناوری در مقایسه با سایر صنایع مالی دنیا را در تفاوت مدل کسب‌و‌کار این صنایع با صنعت بیمه می‌داند. به عقیده او در صنعت بیمه شرکت‌های بیمه‌گر به‌دنبال فروش خدمتی غیرملموس هستند و این نوع کسب‌وکار تفاوت زیادی با بانک و بورس دارد که مشتریان به‌صورت عادی و روزانه به نحوی نیازمند استفاده از خدمات آنها هستند. او در این‌باره می‌گوید:‌ «شرکت‌های بیمه‌گر بیشتر به‌دنبال سرمایه‌گذاری جهت جذب بیشتر پورتفوی، تقویت شبکه فروش خود و ارائه خدمات به مشتریان خود هستند و ریسک کمتری را جهت سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در حوزه فناوری می‌پذیرند. البته قوانین و الزاماتی که هنگام صدور بیمه‌نامه یا فرایند پرداخت خسارت آن وجود دارد نیز باعث شده کمتر شرکتی به‌دنبال نوآوری خاصی در این حوزه‌ها باشد. هرچند با سرعت نفوذ فناوری به اکثر صنایع، شیوع پاندمی کرونا و ورود اینشورتک و استارتاپ‌ها به این صنعت، تغییرات محسوسی را طی چند سال اخیر در صنعت بیمه کشور شاهد بوده‌ایم.»


فناوری، زیرساخت و شرایط خاصی می‌طلبد


مدیر تحول دیجیتال بیمه دی رگولاتور را یکی از موارد تأثیرگذار در روند نفوذ فناوری به صنعت بیمه می‌داند. او این موضوع را با بیان مثالی واضح بیان می‌کند:‌ «بگذارید درباره نقش رگولاتور مثالی بزنم. یکی از مفاهیم روز در صنعت فناوری، موضوع بیمه‌گری باز یا همان Open API در راستای توسعه اکوسیستم‌های کسب‌وکاری است. بعضی از شرکت‌های بیمه در سال‌های گذشته در این خصوص سرمایه‌گذاری کردند و توانستند API سامانه‌های بیمه‌گری خود را ایجاد و جهت بهره‌برداری، روی گیت‌وی‌های داخلی خود پیاده‌سازی کنند، ولی ناگهان با بخشنامه ممنوعیت امکان ارائه API به غیر از سوئیچ بیمه مرکزی مواجه شدند. سوئیچ هم هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده؛ بنابراین هنوز خروجی این تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها ملموس نیست.»

به عقیده او زمانی که از موضوعاتی چون بیمه‌گری باز صحبت می‌کنیم، باید هم زیرساخت، فناوری و شرایط پیاده‌سازی وجود داشته باشد و هم از جنبه کسب‌وکاری مانعی برای اجرای آن وجود نداشته باشد. گلشنی در این‌ باره اضافه می‌کند:‌ «گاهی اوقات تا زمانی که این موانع رفع نشوند، نمی‌توانیم در خصوص فناوری صحبت کنیم. البته در بسیاری موارد راه شرکت‌های بیمه‌گر برای ارائه خدمات نوآورانه بر بستر فناوری، هموار بوده و این خود بیمه‌گران بوده‌اند که تمایلی به سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از این بسترها نداشته‌اند.»

علی‌اکبر گلشنی‌ اصل

گلشنی با اشاره به نقش مهم اینشورتک‌ها در رونق صنعت بیمه معتقد است که استارتاپ‌های بیمه‌ای باید به‌دنبال ارائه محصولات متمایزی باشند. او در این‌باره می‌گوید:‌ «امروز شرکت‌های بیمه‌گر بیشتر به‌دنبال توسعه پورتفوی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان خود هستند، بنابراین ارائه محصولاتی با ایجاد راه‌حل‌های جذاب و متمایز جهت بهبود این مسیر برای بیمه‌گران، باید از اهداف اصلی استارتاپ‌ها باشد. شاید بتوان گفت تنها چند استارتاپ هستند که توانسته‌اند محصولات جذابی ارائه دهند و تمرکز اکثر آنها روی موضوع فروش اگریگیتوری بوده است.»

او با اشاره به قوانین نهاد ناظر و نحوه تعامل آن با استارتاپ‌های بیمه‌ای به چالش‌های آیین‌نامه ۲/۹۲ اشاره می‌کند و در رابطه با این چالش‌ها می‌گوید:‌ «امروز یکی از چالش‌های بزرگ صنعت بیمه برای استارتاپ‌ها قوانین نهاد ناظر است. اکثر استارتاپ‌ها –حال به هر نحوی با فروش بیمه‌نامه ارتباط داشته باشند- به دریافت مجوز کارگزاری برخط مطابق با آیین‌نامه ۲/۹۲ نیاز دارند و این مسیر رشد آنها را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است، البته نباید از کنار مشکلات درونی استارتاپ‌ها به‌سادگی گذشت. وجود تیمی قوی و قدرتمند می‌تواند در سرنوشت استارتاپ‌ها تأثیرگذار باشد. برای مثال در چند سال اخیر استارتاپ‌های خوبی به وجود آمدند که با توجه به اهدافی که تعیین کرده بودند، می‌توانستند در حوزه‌های مختلف کمک شایانی به صنعت بیمه کنند، ولی با توجه به شرایطی چون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های مالی و انسانی، ضعف تیم‌های مدیریتی یا از دست دادن اعضای تیم به دلایل مختلف، این فرصت را از دست دادند و حتی گاهی باعث بی‌اعتمادی بیمه‌گران به اینشورتک‌ها نیز شدند.»

به عقیده مدیر تحول دیجیتال بیمه دی، برای رفع این چالش‌ها در وهله اول نیاز است نهادهای بالادستی چون معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان یا شتاب‌دهنده‌ها، با شناسایی و زمینه‌سازی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی که دارای محصولات یا ایده‌های جذاب هستند، قدم بردارند.

به گفته گلشنی با توجه به تغییرات عمده‌ای که در سال‌های اخیر در کسب‌وکارها به وجود آمده، وقت آن رسیده تا برخی آیین‌نامه‌ها و قوانین نهاد ناظر نیز با در نظر گرفتن بازیگران و شرایط جدید، با رویکردی حمایتی از نوآوری و فناوری مورد بازنگری قرار گیرند تا به دور از چالش‌ها، شرایط ایجاد یک بازار رقابتی سالم برای تمامی ذی‌نفعان فراهم شود. او در این‌باره می‌گوید:‌ «در این میان شرکت‌های بیمه می‌توانند با رویکردی تحولی بیشتر به اینشورتک‌ها اعتماد کنند یا حتی با سرمایه‌گذاری و مشارکت، ضمن بهره‌مندی از مزایای محصول در کسب‌وکار آنها نیز شریک شوند.»


تحول دیجیتال؛ قوه حرکت اکوسیستم بیمه


علی‌اکبر گلشنی تحول دیجیتال را مهم‌ترین محرک برای تحول در صنعت بیمه کشور می‌داند که نیازمند تغییر نگرش‌ها و تبدیل روندهای سنتی به روندهای دیجیتال با ارائه راهکارهای خلاقانه در مسیر کسب‌وکار است.

به گفته او تمرکز روی فناوری‌های نوین، همچون تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌تواند در تحلیل اطلاعات مشتریان و ارائه خدمت بیمه‌ای متناسب با نیاز آنها مفید بوده و اقدامی تحولی برای صنعت بیمه و اینشورتک‌ها باشد. به عقیده گلشنی، آینده همه صنایع دیجیتالی است و صنعت بیمه کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود!

منبع عصر تراکنش
1 نظر
  1. یک اینشورتکی می‌گوید

    بسیار خوب به اغلب جوانب پرداخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.