بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

حمیدرضا پروازی، مدیر کسب‌وکارهای نوین تجارت‌نو معتقد است / صنعت بیمه به تفکر تحول‌خواه و تحرک تحول‌گرا نیاز دارد

حمیدرضا پروازی، مدیر کسب‌وکارهای نوین بیمه تجارت‌ نو فناوری را از صنعت بیمه کشور چندان دور نمی‌بیند. به عقیده او اگر بخواهیم منصفانه به روند ورود فناوری به صنعت بیمه کشور نگاه بیندازیم، باید به این نکته اذعان داشته باشیم که فناوری در بیمه وارد شده، ولی شاید کُندتر از سایر صنایع که البته این موضوع دلایل خاص خودش را دارد. او در این‌باره می‌گوید: «امروز نمی‌توانیم مدعی شویم که صنعت بیمه از اساس با فناوری بیگانه است. دو ضلع دیگر صنایع مالی مانند بورس و بانک، در رابطه با مسائل فناوری مقداری از بیمه جلوتر هستند که دلیل آن را می‌توانیم ارتباط این صنایع با دنیای بیرون بدانیم و مسائل دیگری که وجود دارد، ولی باید بگویم صنعت بیمه نیز در سه الی چهار سال گذشته گرایش مثبتی به سمت روندهای فناوری داشته است.»

به باور پروازی، به سبب حجم سرمایه کمتری که در صنعت بیمه در مقایسه با بورس و بانک وجود دارد، مجموعه‌هایی که توانایی‌های لازم به‌کارگیری فناوری را دارند، کمتر به این حوزه ورود کرده‌اند: «به هر حال جذابیت‌هایی با ورود یکسری از استارتاپ‌ها مانند استارتاپ‌های حوزه فروش یا ریسک یا بازدید آنلاین ظهور کرده‌اند و ورود مجموعه‌های فناوری به پیکره صنعت بیمه در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده است. درست است که این روند در مقایسه با صنایع دیگر کندتر است، اما نمی‌توان مدعی شد که هیچ اتفاقی در زمینه فناوری در صنعت نیفتاده است.»


بیمه فقط فروش نیست


به عقیده او تمرکز بر مسئله فروش یکی از نقاط ضعف اینشورتک‌هاست که باید مسیرهای جدیدی برای فعالیت آنها تعریف شود: «زمانی پیش از روی کار آمدن استارتاپ‌های بیمه‌ای نسبت به شبکه فروش سنتی صنعت بیمه انتقاد می‌شد مبنی بر اینکه ترکیب پرتفوی را رعایت نمی‌کنند و همه تمرکزشان را روی فروش بیمه شخص ثالث گذاشته‌‌اند که طبیعتاً به سبب اجباری‌بودن بازار عمده‌ای نیز دارد. این اتفاق امروز هم در رابطه با اگریگیتورها و فروشنده‌های آنلاین بیمه افتاده و همان مسئله دوباره تکرار شده است. امروز عمده‌ترین توجه این مجموعه‌ها به فروش بیمه شخص ثالث و بدنه است. مسئله این است که تا زمانی که استارتاپ‌های بیمه از بعد فروش روی سایر لایه‌ها تغییر مسیر ندهند، نمی‌توان به ظهور یک حرکت متحول‌کننده در صنعت بیمه امید داشت. البته امروز اتفاقاتی در حوزه تحلیل ریسک و پرداخت آنلاین خسارت و… افتاده است، ولی باید بگویم تا زمانی که رغبت صرفاً به فروش بیمه شخص ثالث (به سبب نقدینگی آن) وجود دارد، نمی‌توان انتظار یک تحول بزرگ و عجیب داشت و روند تحول در قالب فعالیت استارتاپ‌ها به کندی صورت می‌گیرد؛ مگر اینکه استارتاپ‌های بیمه توجه خود را از فروش بردارند و به دیگر لایه‌های زنجیره ارزش بیمه نیز توجه داشته باشند.

پروازی در رابطه با چالش‌های امروز دنیای کسب‌وکارهای نوپا در صنعت بیمه می‌گوید:‌ «نخستین موضوعی که به‌عنوان چالش‌های امروز اینشورتک‌ها مطرح می‌شود، مسئله شفاف‌نبودن قوانین است. در واقع تا امروز مسئله رگولاتوری در زمینه اینشورتک‌ها موضوعی بوده که کمتر به آن پرداخته شده و اخیراً به سبب تحرکاتی که از سوی استارتاپ‌های بیمه‌ای شاهد هستیم، نهاد ناظر برای رگولاتوری و قانون‌گذاری حرکت کرده است. اما مسئله این است که این قانون‌گذاری حتماً باید با نظر کارشناسان و بازیگران مختلف این عرصه صورت پذیرد که اگر این‌طور نباشد، موضوعاتی مثل سوئیچ مرکزی به وجود می‌آید که محل چالش بسیار و نیازمند اصلاحاتی خواهد بود تا بتواند به بهترین شکل اجرا شود. بنابراین چالش اول در حوزه فعالیت اینشورتک‌ها، رگولاتوری و مبهم‌بودن فضاهای فناورانه و نوآورانه‌ای است که در صنعت به وجود آمده است.»

حمیدرضا پروازی موضوع دوم در بحث چالش‌های امروز اینشورتک‌ها را به موضوع فرهنگ مرتبط می‌داند و می‌گوید: «درست است که امروز حضور افرادی که به هر حال با حوزه‌ نوآوری آشنا هستند، در صنعت بیمه باعث شده رونقی ایجاد شود، ولی به هر حال در برخی شرکت‌های بیمه، مدیرانی بر سر کار هستند که ممکن است نگاه‌های متفاوتی داشته باشند و دیدگاه چندان به‌روزی نداشته باشند و این توسعه در آنجا کمی کندتر اتفاق بیفتد.»

به عقیده او چالش فرهنگی و نبود نگاه تحول‌گرا و تحول‌خواه در پیکره صنعت بیمه را می‌توان یکی از مهم‌ترین موانع رشد و توسعه اقدامات نوآورانه در شرکت‌های بیمه دانست.


اصلاح قوانین؛ عامل رشد نوآوری در کشور


«به‌روزرسانی و توسعه قوانین در نهاد ناظر»؛ این عبارتی است که مدیر کسب‌وکارهای نوین تجارت نو از آن به‌عنوان مهم‌ترین محرک تحول در صنعت بیمه کشور نام می‌برد. او در این‌ باره توضیح می‌‎دهد:‌ «وقتی بستر تحول آماده باشد و تسهیلگری مناسبی برای آن شکل گرفته باشد، حتماً توسعه و تحرک در تمامی اکوسیستم را شاهد خواهیم بود. به همین سبب مسئله رگولاتوری و به‌روزرسانی موضوعاتی از جنس آیین‌نامه‌ها و قوانین می‌تواند بزرگ‌ترین محرک حرکات نوآورانه در کشور باشد.

رئیس کمیته توسعه کسب‌وکار دیجیتال سندیکای بیمه‌گران نگاه امیدوارانه‌ای به آینده و دورنمای فعالیت اینشورتک‌ها در کشور دارد. به عقیده او اینشورتک امروز در صنعت بیمه کشور جایگاه خودش را پیدا کرده و در آینده نیز این جایگاه تقویت خواهد شد. او در این‌باره توضیح می‌دهد:‌ «تنها دلیل حرکت کند اینشورتک‌ها در کشور در مقایسه با سایر صنایع، به سبب کم‌بودن حجم سرمایه و تراکنش‌های مالی و پرتفوی پایین صنعت بیمه است. بنابراین شاید استارتاپ‌های بیمه‌ای در مقایسه با استارتاپ‌های سایر صنایع با روند کندتری فعالیت کنند، اما به سبب نیازهای روز جامعه، اینشورتک جایگاه خودش را پیدا خواهد کرد.»

به عقیده او صنعت بیمه با همه ارکان و ابعاد زندگی مردم در ارتباط است و به سبب همین درهم‌آمیختگی و تغییر نیازها، قطعاً اینشورتک‌ها در آینده نقش مؤثری در صنعت بیمه کشور خواهند داشت.

منبع ماهنامه عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.