بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

محدودیت‌های اینترنتی بازاریابی دیجیتال بیمه را مختل کرده است/ همه سئوهای بربادرفته

فیلترینگ پلتفرم‌های ارتباطی و کندی اینترنت این روزها جان کسب و کارهای آنلاین بیمه‌ای را گرفته است. صنعت بیمه کشور که مدت‌هاست با شعار تحول دیجیتال کمر همت به تجهیز شبکه مویرگی نمایندگان بیمه  بسته بود و با صرف بودجه و وقت بسیار سعی داشت در برآوردن نیازهای به روز مشتریان امروزی خودش را با ابزارهای مدرن ارتباط با مشتری و … مجهز کند، امروز گرفتار در چالش خاموشی شده است. چالشی که شاید در ظاهر به سبب پایه‌های سنت‌زده بیمه کمتر کسی آن را معضل بزرگ صنعت خطاب کند چرا که تا امروز تاکید بر فروش چهره به چهره بود و بازاریابانی که مشتری خود را از موهبت نقل دهان به دهان و شیوه های کهنه و کارکشته بازاریابی داشتند.

اما همین شبکه فروش گسترده مدت‌هاست که شیوه های تازه ای از بازاریابی را به سبب تغییر گروه هدف مشتریان و نیازهای عمده آنها انتخاب کرده‌اند. بازاریابی دیجیتال که امروز قربانی بزرگ فیلترینگ‌های بعضا ادامه‌دار اینترنت در ایران و صیانت‌هایی است که به نظر می رسد تمامی نخواهند داشت.


شبکه اجتماعی مسدود و کاهش ارتباط با مشتری


فروش بیمه سخت است و پرچالش. برای همین است که در طی سال‌های گذشته شبکه فروش بیمه  در هر مدلی از کسب و کار به انواع و اقسام روش‌های بازاریابی متوسل شده است تا بتواند نظر مشتری سرسخت بیمه‌ای را به سوی خود جلب کند. مهم‌ترین کارکرد فضای دیجیتال برای شبکه فروش در این سال‌ها استفاده از قابیت‌های پلتفرم‌های ارتباطی و اجتماعی برای آموزش بیمه‌ای مخاطبین به کمک بازاریابی محتوایی بود.

مدتهاست که بازاریابان بیمه از تولید محتوای آموزشی برای جلب مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت‌های اختصاصی خود بهره می‌گیرند. از سوی دیگر رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای این عده همواره بازوی کارسازی برای ارتباط با مشتری بوده است. رفع دغدغه‌های مشتریان، پاسخگویی در لحظه و ارتباط آسان از امکاناتی بود که پلتفرم‌های ارتباطی تا امروز در اختیار نمایندگان بیمه قرار داده بود. رویکردهایی که امروز به سبب بسته شدن یکباره پلتفرم‌های ارتباطی و دسترسی سخت و گاه ناممکن به شبکه‌های اجتماعی حتی با استفاده از مسیرهای دور زدن محدودیت ها مانند وی پی ان و … بزرگ‌ترین منبع ارتباطی نمایندگان فروش با مشتریان را بسته است.


پایان همه رتبه‌هایی که ساخته شدند


سئو. پاشنه آشیل بازاریابی دیجیتال. راهی قدرتمند برای بالا آوردن رتبه سایت‌ها به وسیله هدف قرار دادن کلمات کلیدی. امکانی که فیلترینگ فضای مجازی در روزهای متوالی اعتراض‌ها از بازاریابان دیجیتال گرفت و به نظر می‌رسد با تصویب طرح صیانت در روزگاری نه چندان دور باید برای همیشه با آن خداحافظی کرد.

تا امروز شرکت‌های بیمه و کسب و کارهای فروش آنلاین بیمه هزینه‌های بسیاری روی بهینه‌سازی مطالب برای موتورهای جست و جو از جمله گوگل پرداخت کرده‌اند که خاموشی چندروزه اینترنت بین‌المللی نشان داد به راحتی همه پنبه ها می‌تواند رشته شود.

امروز بسیاری از کسب‌‌وکارها برای فعالیت‌های طراحی و توسعه محصول و بازاریابی دیجیتال از انبوهی از ابزارهای خارجی استفاده می‌‌کنند که قابل‌جایگزینی نیستند. این در حالی است که فیلتر شدن گوگل ادز به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی موتور جستجوی گوگل تقریبا همه رویاهای رونق بازاریابی دیجیتال در صنعت بیمه کشور و سایر صنایع را به باد داد.


وقتی جایگزین ملی در میان نیست


مسئله اینترنت در روزهای پرتنش گذشته به انسداد اینترنت بین‌المللی ختم می شد و سرویس‌های داخلی به روال گذشته مشغول به فعالیت بودند. با این اوصاف هر چند نباید اختلال زیادی در کسب و کارهای آنلاین بیمه‌ای می‌دیدیم ولی طبق برآورد آماری از میان ۵ اگریگیتور بیمه‌ای کشور چیزی حدود ۴۰ درصد کاهش ترافیک در درگاه‌های فروش آنلاین و کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش بیمه طی مدت دو هفته گذشته اتفاق افتاده است.

بزرگ ترین علت این اتفاق را باید از سمت جامعه بزرگ مشتریان واکاوی کرد. جمعیت زیادی که عادت دارند هر نیازی را به جستجو در اینترنت رفع کنند و شمار زیادی از آنها – غیر از نسل آشنا به کارکردهای اینترنت – تفاوت میان اینترنت ملی و بین‌المللی را به درستی نمی‌داند. برای مشتری بالا نبودن موتور جست و جوی گوگل یعنی قطعی اینترنت. توقع زیادی است اگر انتظار داشته باشیم که مشتری امروزی – چه جوان و چه میانسال –  آدرس دامنه سایت های موردنیازش را از بر باشد!

از سوی دیگر در دسترس نبودن موتورهای جست و جوی ملی حتی در حد کارکرد متوسط دلیل دیگری بر این کاهش ترافیک و فروش بیمه است. با وجود تاکید موافقان طرح صیانت در کشور هنوز نمی‌توان موردی از یک موتور جست و جوی ملی چابک مثال زد که بتواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. نیازی که قبل از اجرای هر صیانتی و پیش از فشردن دگمه خاموشی باید به آن فکر می‌شد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.