بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

رونق اکوسیستم اینشورتک در هنگ‌کنگ / از تاب رقابت تا تب خلاقیت

منطقه خلیج بزرگ روزبه‌روز فرصت‌های بیشتری در اختیار استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران می‌گذارد. در می ۲۰۲۰، بانک خلق چین و قانون‌گذاران این کشور از نقشه‌راه جدیدی رونمایی کردند که چهارچوبی برای ارائه خدمات مالی از جمله بیمه در منطقه خلیج بزرگ معرفی می‌کند. از آنجا که جمعیت ساکن در منطقه خلیج بزرگ از یکی از بالاترین سرانه‌های تولید ناخالص داخلی در چین برخوردار است و اطلاعات بیشتری درباره خدمات بیمه دارد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تقاضا برای بیمه در این منطقه روبه‌افزایش خواهد بود. چنین روندی باعث می‌شود شرکت‌های بیمه بیشتری در این منطقه حاضر شوند و به گسترش فعالیت‌های خود بپردازند. با افزایش تعداد رقیبان بین‌المللی در بازار این منطقه، ساکنان منطقه خلیج بزرگ گزینه‌های بیشتری برای انتخاب خواهند داشت. همزمان، تشدید رقابت میان بیمه‌گران به افزایش خدمات و امکانات دیجیتال دامن خواهد زد و راه‌حل‌های مشتری‌محور بیشتری ایجاد خواهد شد. بیمه‌گران برای به ‌دست ‌آوردن سهم خودشان از صنعت پررونق بیمه در چین، ناچارند از فناوری بهره بگیرند؛ چراکه استفاده از کانال‌های توزیع دیجیتال به عنصری حیاتی برای موفقیت بیمه‌گران و تضمین رشد و توسعه آنها تبدیل شده است.

بازارهای روبه‌رشد آسیایی برای فین‌تک‌ها و اینشورتک‌ها جذابیت دارد. در سال‌های اخیر، هنگ‌کنگ شاهد رشد خیره‌کننده صنعت فین‌تک و اینشورتک بوده است. بعد از سال ۲۰۱۹، بیش از 600 شرکت فین‌تکی، کسب‌وکار خود را در این شهر دایر کرده‌اند که ۵۳ درصدشان هنگ‌کنگ را پایگاه اصلی خود می‌دانند و ۵۱ درصدشان برای گسترش فعالیت در منطقه خلیج بزرگ برنامه‌ریزی کرده‌اند.

حضور سرمایه‌گذاران خصوصی و بین‌المللی نیز انرژی لازم برای تسریع رشد شرکت‌های کوچک را فراهم می‌کند. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، سرمایه‌گذاران خصوصی در مجموع ۱٫۵ میلیارد دلار در فین‌تک‌های فعال در هنگ‌کنگ سرمایه‌گذاری کردند. علاوه بر این، شرکت‌های فین‌تک از طریق عرضه اولیه سهام‌شان در بورس، توانسته‌اند بیش از ۱۰ میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کنند. در سال ۲۰۱۹، دولت هنگ‌کنگ نیز برای پرورش استعدادهای بومی در حوزه فناوری ۱٫۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد و ۶٫۱ میلیارد دلار نیز برای جذب استعدادهای خارجی در نظر گرفت. در بحبوحه همه‌گیری بیماری کرونا، دولت برای حمایت از جامعه فین‌تک در زمینه اشتغال و پرورش استعدادها، در قالب برنامه‌ای به نام «طرح ضداپیدمی فین‌تک برای پرورش استعدادها»، یارانه‌ای برای شرکت‌های فین‌تکی در نظر گرفته تا بتوانند افراد مستعد را استخدام کنند. این طرح در مجموع ۱۵٫۴ میلیون دلار بودجه داشت و هدف آن ایجاد هزار شغل در حوزه فین‌تک بود.

هنگ‌کنگ و سایر شهرهای منطقه خلیج بزرگ استعدادهای زیادی در فناوری و امور مالی را میزبانی می‌کنند. البته نظام آموزش محلی نقش پررنگی در این زمینه داشته است. در سال‌های اخیر، بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی این منطقه دوره‌های ویژه‌ای در زمینه فین‌تک راه‌اندازی کرده‌اند. این دوره‌ها در مقاطع‌ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌شوند و بعضی از آنها نیز ‌شکل آموزش آنلاین دارند. فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها به‌روزترین مهارت‌های مالی و فناوری را آموخته‌اند و شالوده‌ای مناسب برای توسعه بیشتر فین‌تک در آینده به‌شمار می‌آیند.

هنگ‌کنگ از نظر جغرافیایی نیز موقعیت ایده‌آلی در آسیا دارد. موقعیت جغرافیایی خاص این شهر فرصت‌های بی‌نظیری در اختیار کسب‌وکارهای این منطقه می‌گذارد. سبک زندگی پرجنب‌وجوش، منظره‌های زیبا، آسایش و جامعه چندملیتی هنگ‌کنگ، افراد زیادی را از گوشه‌وکنار جهان جذب این شهر می‌کند. جامعه تجاری چندملیتی هنگ‌کنگ نیز به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ اجازه می‌دهد در این شهر رونق بگیرند و پیشرفت کنند. هنگ‌کنگ تقریباً عاری از جرم و جنایت است و از این لحاظ یکی از امن‌ترین شهرهای جهان برای زندگی به‌شمار می‌آید.

هنگ‌کنگ را یکی از رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان می‌دانند. رتبه بالای هنگ‌کنگ در رقابت‌پذیری اقتصادی نشان‌دهنده تلاش مستمر این شهر جهت ایجاد محیطی مطلوب برای کسب‌وکار است. راه‌اندازی کسب‌وکار در هنگ‌کنگ آسان است، هرچند هزینه‌های زیادی دارد. یکی از جذابیت‌های ایجاد کسب‌وکار در این شهر این است که اتباع خارجی می‌توانند مدیر یا سهام‌دار اصلی شرکت‌های هنگ‌کنگی باشند و از نظر ملیت مدیران و سهام‌داران، هیچ محدودیتی وجود ندارد. اینوست هنگ‌کنگ نیز با ارائه انواع تسهیلگری‌های رایگان، به شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا در هنگ‌کنگ دفتر دایر کنند. این نهاد به متقاضیان کمک می‌کند تا حساب بانکی باز کنند، ویزای کاری بگیرند، مجوزهای شغلی دریافت کنند، برای کسب‌وکارشان محیط اداری مناسب بیابند و با مهم‌ترین فعالان حوزه اینشورتک آشنا شوند.


سرمایه‌هایی که نوآوری می‌آورند


«اینوست هنگ‌کنگ» بخشی از دولت محلی هنگ‌کنگ است که جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در هنگ‌کنگ را بر عهده دارد. این نهاد اطلاعات مورد نیاز شرکت‌ها و کارآفرینان چینی و خارجی را در اختیارشان می‌گذارد و با ارائه مشاوره و خدمات دیگر، به موفقیت آنها در هنگ‌کنگ کمک می‌کند. اینوست هنگ‌کنگ با شرکت‌های بزرگ و کوچک، از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا شرکت‌های چندملیتی، همکاری می‌کند و در مراحل مختلف از جمله برنامه‌ریزی، راه‌اندازی، تبلیغ و توسعه، از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

کارمندان اینوست هنگ‌کنگ در ۳۲ دفتر فعالیت می‌کنند. این دفاتر در مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بازارهای جهان استقرار دارند و با سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک در تماس‌اند و جهت تقویت و ارتقای جایگاه هنگ‌کنگ به‌عنوان بهترین مقصد سرمایه‌گذاری در آسیا تلاش می‌کنند. همه خدمات اینوست هنگ‌کنگ رایگان، اختصاصی و محرمانه است و بر مبنای اشتیاق، صداقت و حرفه‌ای‌گری ارائه می‌شود. این نهاد می‌کوشد بهترین خدمات را همراه با صمیمیت کاری و پاسخگویی ارائه دهد.

وقتی دولت هنگ‌کنگ تصمیم گرفت تمرکز خود بر فین‌تک و اینشورتک را افزایش دهد، اینوست هنگ‌کنگ تیم مخصوصی در حوزه فین‌تک ایجاد کرد که اعضای آن در هنگ‌کنگ، منطقه خلیج بزرگ، لندن و سان‌فرانسیسکو حضور دارند تا از طریق تعامل با شرکت‌های اینشورتک، هنگ‌کنگ را به‌عنوان بستری مناسب برای فین‌تک و اینشورتک معرفی کنند. این گروه با شبکه گسترده‌ای که در بخش خصوصی دارد، پل ارتباطی شرکت‌ها و بازار هنگ‌کنگ محسوب می‌شوند.


رگولاتوری که فقط نظارت دارد و حمایت


در هنگ‌کنگ، وظیفه مقررات‌گذاری در صنعت بیمه بر عهده «اینشورنس آتوریتی» است که توسعه و کاربرد فناوری در صنعت بیمه را از نزدیک زیر نظر دارد و به فعالان این بازار کمک می‌کند تا مسائل مربوط به مقررات صنعت بیمه را حل‌وفصل کنند. اینشورنس آتوریتی برنامه‌ای نیز به نام «فست‌ترک» دارد که هدف آن ایجاد کانالی اختصاصی برای درخواست‌های بیمه‌گرانی است که فقط فعالیت آنلاین دارند و به هیچ واسطه‌ای متکی نیستند. هدف اینشورنس آتوریتی از این کار این است که به ایجاد محصولاتی با ساختار ساده و اعتبار بالا در صنعت بیمه کمک کند. از دسامبر ۲۰۱۸ تا می ۲۰۲۰، اینشورنس آتوریتی چهار مجوز بیمه دیجیتال اعطا کرده است. علاوه بر این، اینشورنس آتوریتی در سپتامبر ۲۰۱۷، از یک سندباکس اینشورتک رونمایی کرد تا راه‌اندازی اپلیکیشن‌های جدید اینشورتک توسط بیمه‌گران مجاز و استفاده از این اپلیکیشن‌ها در فعالیت‌های تجاری را تسهیل کند.

در کنار اینشورنس آتوریتی، پارک دانش و فناوری هنگ‌کنگ نیز نقش عمده‌ای در تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای فین‌تک بر عهده دارد. این نهاد برنامه‌ای به نام «Incu-App» دارد که در قالب آن، از شرکت‌های نوپای فعال در حوزه نوآوری‌های کسب‌وکار، حمایت می‌کند و طیف کاملی از خدمات و امکانات اختصاصی در اختیارشان می‌گذارد؛ خدمات و امکاناتی که به این شرکت‌ها کمک می‌کند مرحله آغازین‌شان را پشت سر بگذارند و وارد مرحله بعدی شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.