بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

سامانه جامع بیمه‌گری چیست و چه مزایایی دارد؟

بهنام بیدار، مالک محصول واحد راهکارهای بیمه‌گری داتین / سامانه جامع بیمه‌گری، سامانه‌ای است که در آن مجموعه‌ای از فرایندها و عملیات صنعت بیمه شامل صدور انواع بیمه‌نامه و قرادادهای اتکایی، دریافت حق بیمه، اعلام حادثه و پرونده خسارت، دفترداری فرایندهای بیمه‌ای، مدیریت اعضای شبکه فروش، امور مالی بیمه‌نامه‌ها و خسارت و… برنامه‌ریزی، مدیریت، اجرا و پشتیبانی می‌شود. در واقع سیستم متمرکز بیمه‌گری، راهکاری جامع است که پردازش تمامی فرایندهای اصلی بیمه‌ای را با استفاده از فناوری اطلاعات مدیریت می‌کند. این سامانه دارای لایه‌ها، موتورها، زیرسیستم‌ها و ماژول‌های مختلف است که در مرکز داده شرکت بیمه نصب شده و از طریق بسترهای ارتباطی، کاربران شرکت‌های بیمه برای انجام عملیات بیمه‌گری به آن دسترسی دارند.


مزایای داشتن سیستم بیمه‌گری متمرکز


  1. یکپارچه‌سازی اطلاعات و کاهش ثبت اطلاعات تکراری اعم از صدور قرادادها و اطلاعات مشتریان: با استقرار یک سیستم جامع متمرکز بیمه با توجه به اینکه بخش‌های مختلف سازمان از یک پایگاه داده به صورت یکپارچه استفاده می‌کنند هیچ شکاف و گسستگی بین داده‌ها به وجود نمی‌آید. همچنین اطلاعات به صورت تکراری و زائد نیز ثبت نمی‌شوند.
  2. نظارت متمرکز و جامع روی فرایندهای کسب‌وکار به طوری که فعالیت‌های اصلی بیمه‌ای نظیر روند، میزان فروش و خسارت به صورت متمرکز قابل رصد است.
  3. اخذ گزارش‌های عملکردی، تحلیلی و مدیریتی به صورت جامع
  4. اعمال یکپارچه‌سازی سیاست‌های شرکت‌های بیمه در عملیات کسب‌وکاری
  5. اعمال سلسله مراتب ساختار سازمانی در اعضای شبکه فروش به طوری که قابلیت رتبه‌بندی و تفکیک اختیارات کاربران و واحدهای مختلف بیمه در دسترس قرار می‌گیرد.
  6. افزایش سرعت ارائه خدمات به مشتریان
  7. پیاده‌سازی الگوی مشخص کشف تقلب
  8. نظارت متمرکز بر رفتار کاربران با استفاده از ابزارهایی همچون سطوح دسترسی و مجوزهای اعطایی
  9. مدیریت متمرکز مالی
  10. ارتقای سطح امنیت داده‌ها به طوری که نگهداری، پشتیبان‌گیری و جلوگیری از افشای اطلاعات در سیستم متمرکز بیمه‌ای به مراتب نسبت به سیستم‌های غیرمتمرکز و جزیره‌‌ای بیشتر است.
  11. کاهش هزینه‌ها و بهبود عملیات به گونه‌ای که علاوه بر تسریع در انجام عملیات بیمه‌گری، کلیه اطلاعات در یک مرکز تجمیع‌شده و پردازش روی کامپیوتر کاربران شرکت به حداقل رسانده می‌شود.

اجزای سامانه جامع بیمه‌گری


  1. بخش مدیریت عملیات
  2. بخش داده‌ها و یکپارچگی سامانه
  3. بخش مشترکات
  4. بخش فرایند‌های کسب‌وکار
  5. بخش تعامل با عوامل فروش و ارائه محصولات
  6. موتور قوانین و قواعد کسب‌وکار
  7. بخش مدیریت سرویس‌ها و تعامل با سایر سامانه‌ها

ماژول‌های سامانه جامع بیمه‌گری


  1. صدور و الحاقیه انواع محصولات بیمه‌ای به صورت انفرادی و گروهی
  2. اعلام حادثه و ثبت پرونده خسارت انواع رشته‌های بیمه‌ای
  3. ثبت بازدید اولیه و ارزیابی خسارت
  4. مدیریت اعضای شبکه فروش و امور نمایندگان
  5. دفترداری
  6. کارمزد
  7. دریافت و وصول مطالبات به صورت انفرادی و گروهی
  8. پرداخت‌های انفرادی و گروهی مربوط به امور نمایندگان، زیان‌دیده‌ها و مشتریان
  9. اتکایی و صورت‌حساب‌های بیمه مرکزی
  10. تبادل برخط اطلاعات با سامانه‌های نهاد ناظر

انواع سامانه متمرکز بیمه


در یک نوع تقسیم‌بندی، سامانه‌های متمرکز بیمه‌گری را به دو نوع سامانه تحت وب یا تحت ویندوز می‌توان تقسیم کرد. سامانه‌های بیمه‌گری تحت وب بر بستر اینترنت قابل اجرا بوده و به کاربران امکان می‌دهد از طریق رابط مرورگر وب با یک سرور از راه دور ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر به دلیل گسترش اینترنت و استفاده از آن، سامانه‌های تحت وب بیمه‌گری در دنیا رایج شده‌اند. از ویژگی‌های سامانه‌های بیمه‌گری تحت وب می‌توان به امنیت و قابلیت اطمینان‌پذیری، پایگاه داده اشتراکی، کارایی به نسبت بالاتر و تکنولوژی بهتر اشاره کرد. در این گونه سامانه‌ها با به‌روزشدن نسخه نرم‌افزار روی سرور، نسخه ارائه‌شده به تمامی مشتریان نیز به‌روز می‌شود و نیازی به به‌روزرسانی نرم‌افزار به ازای هر کاربر نیست.

سامانه‌های تحت ویندوز بیمه‌گری نیز همانند سایر سامانه‌های تحت ویندوز قابل اجرا روی یک سیستم عامل بوده و برای اجرا نیاز به نصب دارند و با توجه به شرایط نصب و سازگاری آنها با ویندوزهای مختلف انتخاب می‌شوند. این نوع سامانه‌ها فقط روی سیستمی که روی آن نصب شده قابل دسترس هستند.


سامانه متمرکز بیمه‌گری در ایران و دنیا


سامانه‌های متمرکز بیمه‌گری در دنیا به ویژگی محصول سازنده (Product Generator) معروف هستند، به طوری که می‌توان روی آن انواع محصولات بیمه‌ای تعریف و در فرایند کسب‌وکار استفاده کرد؛ در حالی که  در حال حاضر عمده‌ این سامانه‌ها در ایران با توجه به شرایط کسب‌وکار و مقررات بیمه‌ای این ویژگی را ندارند. همچنین سامانه‌های بیمه‌گری مدرن در دنیا تحت وب بوده و دارای ماژول‌های دفترداری هستند در حالی که در حال حاضر در ایران برخی از سامانه‌های متمرکز بیمه دارای ماژول دفترداری نبوده و همچنین تحت ویندوز با تکنولوژی قدیمی هستند.

در مجموع باید عنوان کرد که کارکرد و اهمیت سامانه‌های Core که در صنعت مالی از جمله بیمه و بانک در کل دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند از نام‌گذاری آن مشخص است. اگرچه کلمه Core در معنای لغوی به معنای هسته است و از این منظر نیز به واسطه نقطه تمرکز و قلب فعالیت‌های سازمان قابل تفسیر است اما کلمه Core ضمن القای این معنا، در واقع مخفف عبارت Centralized Online Real-time Exchange است. تبادلات بی‌درنگ، آنلاین و متمرکز، ویژگی‌هایی است که ضمن پوشش فعالیت‌های شرکت بیمه بایستی در سامانه‌های Core برآورده شود تا کلیه تعاملات و تبادلات اطلاعاتی داخلی و خارجی شرکت بیمه از این مسیر مدیریت ‌شود. قطعا ترندها و فناوری‌های نوظهوری از قبیل بیمه‌گری باز (Open Insurance) و زنجیره‌بلوک (Block Chain) تأثیراتی در نحوه سرویس‌دهی آتی سامانه‌های Core بیمه خواهند داشت و اهمیت لایه سرویس این سیستم روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.