بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

آمازون و علی‌بابا؛ بازیگران بزرگ و کلیدی صنعت بیمه دنیا / بیگ‌تک‌هایی که بیمه را خوب بلدند

حرکت مداوم به سمت دیجیتالی‌شدن، صنعت بیمه را در شرف تغییر الگوهای موجود قرار داده و پاندمی کرونا به این حرکت سرعت و شتاب قابل توجهی داده است.

سرعت نفوذ ابزارهای دیجیتال در زندگی و همین‌طور تغییر سبک زندگی باعث شده که انتظارات و نیاز مخاطبان در دریافت تجربه مفید از صنعت بیمه با تغییرات شگرفی همراه باشد. به‌دنبال این تغییرات مخاطب انتظار دارد که در زمان‌های مناسب، سرویس‌های مورد نظر، بدون هیچ‌گونه دردسر و سختی به‌صورت شخصی‌سازی‌شده در اختیارش قرار بگیرد و بتواند به‌راحتی و سرعت از آنها استفاده کند. این همان موضوع seamless بودن خدمات از جمله خدمات بیمه است؛ دریافت سریع و بی‌دردسر خدمات متناسب‌سازی‌شده در کوتاه‌ترین زمان.

رسیدن به موضوع seamless insurance و طراحی خدمات به‌‌صورت شخصی‌سازی‌شده، نیازمند شناخت دقیق مخاطب و تحلیل و پیش‌بینی رفتار مشتریان بر اساس کلان‌داده‌ها و طراحی خدمات و در دسترس قرار دادن آنها در زمان و مکان مناسب است. اینجاست که نقش بازیگران بزرگ فناورانه همچون آمازون و علی‌بابا بسیار پررنگ می‌شود.

هر کدام از این پلتفرم‌ها سیاست‌های متفاوتی در ورود به بازار خدمات بیمه و ارائه خدمات بیمه در پیش گرفته‌اند. پلتفرم آمازون، در ابتدا خدمات بیمه را برای بهبود متغیرهای کسب‌وکار ذی‌نفعان پلتفرم در نظر گرفت، به این معنا که با کاهش ریسک یا هزینه از طریق خدمات بیمه برای ذ‌ی‌نفعان، ارزش درک‌شده پلتفرم را نزد ذی‌نفعان خود افزایش داد.

برای مثال آمازون در کشور آمریکا، محصولات ارائه‌شده در پلتفرم خود را بر اساس ریسک مصرف دسته‌بندی کرده و فروشندگان همکار خود را تشویق کرده که برای ارائه محصولات خود در پلتفرم، بیمه مسئولیت با نرخ و شرایط ویژه را از شرکت‌های معتبر همکار با آمازون خریداری کنند تا بدین ترتیب ریسک ایجاد اختلاف میان پلتفرم و همین‌طور میان فروشندگان به حداقل برسد و رتبه NPS، از شکایت آمازون از فروشنده متأثر نشود.

همچنین آمازون در کشور هند با ارائه پوشش تعمیر و تعویض رایگان گوشی‌ها و تجهیزات به خریداران، ریسک استفاده از این تجهیزات پرتابل را برای خریدار به حداقل و قابلیت استفاده را برای آنها به حداکثر رسانده و حتی با ارائه مستقیم بیمه‌نامه به مخاطبان خود، خطوط کسب‌وکار جدید و خدمات جدیدی از بیمه را برای مخاطبان خود ایجاد کرده است.

در پلتفرم علی‌بابا نیز موضوع ارائه بیمه به‌صورت بسیار عمیق‌تری مورد توجه قرار گرفته است. علی‌بابا با مشارکت بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌گر چین و همین‌طور شرکت فناوری‌محور تنسنت بزرگ‌ترین شرکت بیمه آنلاین دنیا به نام ژونگ‌آن را ایجاد کرده است.

این شرکت به طراحی و ارائه مفهوم جدیدی از اکوسیستم‌های مالی و سلامتی پرداخته و با دسترسی و تحلیل داده‌های کاربران علی‌بابا و تجربیات موفق شرکت بیمه پینگ‌آن، تاکنون موفق شده که بیش از 400 میلیون کاربر را جذب و حتی خدمات خود را در قالب ماژول‌های مختلف به سایر شرکت‌های بیمه‌ای ارائه دهد.

در حقیقت ترکیب داده‌های هوشمند، دانش استفاده از داده‌ها و همین‌طور تخصص بیمه‌گری و ابزارهای فناورانه، مدل کسب‌وکاری بسیار موفقی برای این سه شرکت به ارمغان آورده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.