بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

رئیس کل بیمه مرکزی در بیان برنامه‎‌های آینده این نهاد مطرح کرد / رشد و توسعه صنعت بیمه فقط با نوآوری امکان‌پذیر است

نزدیک به شش ماه از روی کار آمدن مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی می‌گذرد اما کمتر زمانی او را در پاسخ به سوالات رسانه ها دیده‌ایم. مرد آرام و بی‌حاشیه صنعت بیمه امروز در نهایت به مناسبت هفته دولت در برنامه زنده صبح شبکه سه صدا و سیما حاضر شد و از برنامه‌های آینده بیمه مرکزی گفت و از همه تصمیمات بزرگی که در این نیم سال گذشته در ساختمان عریض و طویل بیمه مرکزی گرفته شده است و در همین روزها باید منتظر نتیجه هر یک باشیم.

از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم، مردمی‌سازی دولت بود. باتوجه به این مسئله، بیمه مرکزی و صنعت بیمه چه اقداماتی را در دست اجرا دارند؟

ما برای اولین بار یک سند بالادستی داریم به نام سند تحول که توسط دولت ابلاغ شد و در این سند به طور مشخص به یک سری اهداف در حوزه صنعت بیمه پرداخته شده است. تبیین اهداف مشخص در این حوزه، شاید برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد و از جمله اهدافی تبیینی این سند، بحث مردمی کردن و دیجیتال کردن صنعت بیمه، کاهش تصدی بیمه مرکزی و موارد دیگر مطرح هستند.

در بحث مردمی کردن، در حوزه بیمه بازرگانی که در واقع بیشترین پورتفو را دارد، یکی بحث درمان مورد توجه است و یکی بحث بیمه شخص ثالث که بیشترین بخش حوزه فعالیت ما هستند. طبیعتاً در این حوزه باید بیشترین خدمات به مردم ارائه شود. برنامه‌های مشخصی را از ابتدای سال مشخص کردیم تا بتوانیم بیمه را به سمت مردمی کردن پیش ببریم. یکی از آن موارد که هفته پیش هم اولین پروژه‌مان به نتیجه رسید، این بود که ما چگونه می‌توانیم بیمه‌های تکمیلی را در سطح جامعه توسعه بدهیم. یک سری مشاغل هستند که از لحاظ کارگاهی تعدادشان کم است ولی حجم جمعیت خیلی بزرگ است. اولین پروژه را با کمک سازمان نظام پزشکی در خصوص خادمان سلامت هفته پیش افتتاح کردیم. افرادی هستند که در آزمایشگاه‌ها یا داروخانه‌ها کار می‌کنند و مقرراتی قبلاً حاکم بود که مانع پوشش بیمه تکمیلی این افراد می‌شد. اکنون این مقررات اصلاح شده‌اند و این اولین تجربه ما در خصوص کارکنان این بخش‌ها با کمک سازمان نظام‌پزشکی بود که بیش از 500 هزار نفر را پوشش می‌دهد. ما این را می‌خواهیم به سایر مشاغل نیز تسری دهیم. این‌ها جمعیت زیادی دارند، اما از لحاظ کارگاهی تعدادشان کم است. این اقدام بزرگی است که ما پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 5 میلیون نفر را پوشش دهد که به ‌علاوه خانوارهای آن‌ها عدد بزرگی را شامل می‌شود.

اما پرداخت خسارت  که من فکر می‌کنم این بخش مهم‌ترین اصل و خواسته مردم است. اینکه ما بتوانیم راحت، سریع و با پیچیدگی‌های اداری کم‌تر خسارت را به مردم پرداخت کنیم. این مسئله در تمام رشته‌های بیمه‌ای ما چه در مورد بیمه‌های شخص ثالث چه در موارد دیگر در دستور کار قرار گرفته است و حدود 15 پروژه‌ مشخص را در 1401 برای این موضوع تعریف کردیم. برخی از این پروژه‌ها در هفته دولت رونمایی می‌کنیم و برخی دیگر را تا پایان سال به نتیجه می‌رسانیم که ماحصل همه آن‌ها آسان‌سازی بیمه کردن، گرفتن خسارت و تماس با بخش بیمه است.

یکی از چالش‌های اخیر صنعت بیمه که در افکار عمومی و سطح جامعه نیز بازتاب داشته، استارتاپ‌های بیمه‌ای یا ارتباط صنعت بیمه با حوزه فناوری است. سیاست‌های بیمه مرکزی در این خصوص چه هستند و چه اقداماتی باید انجام شود؟

از اهداف و برنامه‌های ما استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت بیمه است. در این خصوص فردا برنامه‌ای داریم که با معاونت علمی و فناوری تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌کنیم تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت این نهاد هم در بخش بیمه استفاده کنیم. رشد و توسعه صنعت بیمه جز با نوآوری امکان‌پذیر نیست. این آینده صنعت بیمه است. از طرفی همکاران من در کارگزاری‌ها و نمایندگی‌ها اصلی‌ترین بخشی هستند که ماموریت اصلی صنعت بیمه که فروش است را انجام می‌دهند. بیش از هفتاد درصد فروش بیمه توسط این همکاران که به طور مستقیم با مردم در تماس هستند، صورت می‌گیرد. اصلی‌ترین ماموریت ما این است که بتوانیم حداکثر استفاده را از فناوری بکنیم، به علاوه اینکه از اصلی‌ترین بخش فعال‌ در صنعت بیمه هم غافل نشویم و وضعیت معیشت و فرآیند کاری این افراد را در نظر بگیریم. ما با تماس‌هایی که بین هر دو بخش برقرار کردیم، آیین‌نامه‌هایی را تنظیم کردیم تا بتوانیم جمع درستی از این هر دو محور اصلی این صنعت شکل بدهیم تا نتیجه آن دوباره همان خدمت‌رسانی بهتر به مردم بشود.

متاسفانه در بیمه‌های مختلف هم شاهد تقلب و هم تخلف هستیم. این نگرانی وجود دارد که این‌ها منجر به ورشکستگی بیمه شوند. برای مبارزه با موارد آیا سامانه‌ای طراحی شده است؟

یکی از کارهای خوبی که امسال انجام شد بحث طراحی سامانه تقلب و تخلف است که ما انشالله هفته دولت این سامانه را افتتاح می‌کنیم. هم شناسایی افراد و شرکت‌هایی که پر ریسک هستند و بعد هم مبارزه هوشمند با تقلباتی که در گذشته امکان آن برای ما پیش بینی شده است.

این نکته را عرض کنم که صنعت بیمه از صنایعی است که پیچیدگی دارد هم این که در حوزه مالی فعالیت می‌کنیم و پیچیدگی‌های متعددی دارد. به خاطر اینکه در رشته های متعددی ما فعالیت می کنیم از رشته های درمان و پزشکی بگیریم تا بحث شخص ثالث و سایر موارد، این بر پیچیدگی حوزه ما اضافه می کند. مقابله با تخلف و تقلب در این صنعت پیچیدگی خودش را دارد ولی با تجربه خوبی که همکاران ما دارند سامانه مناسبی را طراحی کرده و انشالله در هفته دولت رونمایی خواهد شد

شاخص‌های بیمه ای بین ایران و سایر دنیا فاصله زیادی دارد و شاید مردم کمتر از خدمات بیمه ای در ایران استفاده کنند. برای افزایش استفاده از خدمات بیمه‌ای راهکار یا برنامه‌ای دارید و آیا به آن امیدوار هستید؟

مهم‌ترین چالش ما شناخت مردم از خدمات بیمه ای و اعتماد به صنعت بیمه است. این دو مهمترین چالش های ما هستند. در گذشته هم یکسری کارها شروع شده بود و ما هم در دستور کار داریم تا به نقشه‌راهی برسیم که چگونه این دو هدف را بتوانیم برآورده کنیم.

البته من اعتقاد ندارم خیلی از شاخص‌های جهانی در صنعت بیمه عقب هستیم. اولاً از لحاظ تجربه همکاران من در صنعت بیمه در منطقه غرب آسیا و آسیا یکی از مجرب‌ترین حوزه‌های فعالیت حرفه‌ای هستند. ما تجربه خیلی خوب و نیروی انسانی با تجربه خوبی در این زمینه داریم.

از لحاظ شاخصی هم خیلی عقب نیستیم. در منطقه ما شاخصی به نام ضریب نفوذ داریم. این ضریب در منطقه 1.9 است و ما بر اساس برآورد موسسات بین‌المللی الان 2.4 هستیم و خیلی پایین‌تر نیستیم. اما نسبت به متوسط جهان خوب طبیعتاً عقب هستیم. در برنامه ششم هم پیش‌بینی شده بود که ما این شاخص را به حدود ۷ برسانیم. گرچه شاید هدف هدف بزرگی بود ولی بالاخره جهت‌گیری را برای ما تدوین می کرد و به نظر می‌رسد جای کار خیلی دارد و می‌توان رشته‌های جدیدی را تعریف کنیم.

 به هر حال اصلی‌ترین هدف صنعت بیمه آرامش دادن به حوزه‌های مختلف در رشته‌ها و مشاغل مختلف مردم است. ما در واقع ریسک و خطرات را بیمه می‌کنیم و آرامش را به مردم می دهیم. برنامه‌های آموزشی داریم و در کتاب های درسی بخشی را در آنجا پیش‌بینی می‌کنیم و بعد در دوره‌های درسی بالاتر فرهنگ‌سازی می کنیم.

صنعت بیمه علاوه بر خدمات به آحاد مردم، نقشی که در بحث تامین منابع مالی در کشور می‌توانند ایفا کند نقش بسیار بزرگی است. کمکی که بیمه به توسعه اقتصادی می‌کند یک نقش بسیار بارز است که ما الان هم این نقش را داریم ولی قطعاً باید تقویت شود. ما در خیلی از بخش‌ها می‌توانیم به طور مستقیم کمک حال دولت در جهت اجرای کلان برنامه‌های اقتصادی‌ باشیم و من به نظرم ظرفیتی که همچنان می‌توانیم استفاده کنیم تا به این نقطه برسیم هنوز خیلی جای کار دارد.

امسال سال دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است. صنعت بیمه چقدر خودش را مخاطب این شعار می‌داند و در این راستا چه کارهایی را انجام داده است؟

به نظر من آینده صنعت بیمه ما راهی جز این مسیر ندارد و ما باید از اتفاقاتی که در حوزه دانش بنیان می‌افتد بهره‌گیری کنیم. در همین پروژه‌هایی که برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده‌ایم محور خیلی از پروژه‌ها استفاده از دانش‌بنیان‌ها است. الان یک پروژه که انشالله در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد بحث تصادفات زیر ۲۰ میلیون تومان است که نیاز به کروکی ندارد.

دو بخش داریم تصادفاتی که نیاز به کروکی دارد و با پلیس هماهنگ کرده‌ایم از طریق سامانه «کروکی آنلاین» که به امید خدا به زودی رونمایی می شود کاری مستقیمی است که با پلیس راهنمایی رانندگی داریم و برای تصادفاتی که زیر ۲۰ میلیون تومان است نیاز به کروکی ندارد یک سامانه را طراحی کرده‌ایم که خود مردم بتوانند با ارسال اطلاعاتی که در تصادف واقع شده است بدون مراجعه مستقیم حضوری به شرکت های بیمه برآورد خسارت صورت گیرد و به حساب فرد زیان‌دیده واریز شود.

با توجه به اینکه از زمان انتصاب شما در بیمه مرکزی مدت زیادی نمی گذرد و شاید درست تر این باشد که بخواهیم از برنامه‌های شما بدانیم. چه اقداماتی را فکر می کنید که باید در اولویت کارتان انجام بدهید و برنامه های بلندمدت آن در این صنعت چه خواهد بود؟

حدود ۱۵ پروژه اجرایی و در جهت تسهیل خدمات به مردم در دست اقدام است که در واقع محوری‌ترین هدف ما این است که بیمه را نزدیک کنیم به خواست مردم و مردم اعتماد بکنند برای اینکه به صنعت بیمه نزدیکتر شوند.

 یکی از جدی‌ترین هدف‌هایی که در صنعت بیمه داریم توسعه بیمه زندگی است که با توسعه شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند این کار را ادامه هم خواهیم داد. در حوزه‌های تخصصی و بیمه زندگی و اتکایی جای توسعه بسیار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.