بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

آسیای شرقی، مهد بیمه‌گری نوین می‌شود / خلاقیت به روش چشم‌بادامی‌ها

اگر بخواهیم با جدیدترین و به‌روزترین نوآوری‌های صنعت بیمه آشنا شویم، یکی از جاهایی که باید با جدیت بیشتری زیر نظر داشته باشیم، بازارهای شرق آسیاست. غول‌هایی مانند «پینگ‌آن» و «ژونگ‌آن» نام‌های شناخته‌شده‌ای هستند که در این حوزه پیشتازند. پینگ‌آن هلدینگی چینی است که در زمینه ارائه انواع خدمات بیمه، بیمه عمر و مدیریت دارایی فعالیت می‌کند. در حال حاضر، مجموع دارایی‌های این شرکت به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار می‌رسد و بزرگ‌ترین شرکت بیمه در چین به‌شمار می‌آید.

ژونگ‌آن نیز یک شرکت اینشورتک چینی است که فقط به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کند و کار خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و طبق گزارش خود این شرکت در بازه زمانی چهارساله فعالیتش موفق شد بیش از ۹٫۵ میلیارد بیمه‌نامه بفروشد. از سوی دیگر استارتاپ‌هایی مانند «گود داکتر» که متعلق به پینگ‌آن است و «واتردراپ» که به شرکت تنسنت تعلق دارد، از موفق‌ترین استارتاپ‌های بخش سلامت به‌شمار می‌آیند. اکوسیستم‌هایی مانند راکوتن، گرب و گوجک نیز با تمام قوا مشغول به کارند و هر روز از نوآوری جدیدی رونمایی می‌کنند.

اما در این میان داستان چشم‌بادامی‌های هنگ‌کنگی در دنیای بیمه چیز دیگری است. امروز هنگ‌کنگ یکی از برجسته‌ترین قطب‌های جهان در حوزه‌های فین‌تک و اینشورتک محسوب می‌شود. در ماه آگوست ۲۰۲۰، تعداد بیمه‌گر‌ان معتبر در هنگ‌کنگ به ۱۶۵ مورد رسید و در سال ۲۰۱۹، مجموع حق‌ بیمه ناخالص در این منطقه به رقمی معادل ۷۴٫۴ میلیارد دلار بالغ می‌شد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، رشد ۹٫۱درصدی داشت. در حال حاضر، هنگ‌کنگ برای رشد و توسعه فناوری‌های بیمه، بستری مناسب فراهم کرده و می‌خواهد بازار بیمه آسیا را فتح کند که در این میان شرکت سرمایه‌گذاری اینوست هنگ‌کنگ برای تحقق این امر نقش بسیار مؤثری دارد؛ به‌طوری که امروز یکی از مهم‌ترین تسهیلگران بازار بیمه در قاره آسیا شرکت سرمایه‌گذاری «اینوست هنگ‌کنگ» به‌شمار می‌رود.

روی هم رفته می‌توانیم بگوییم شرق آسیا پیشتاز تحولات دیجیتال در صنعت بیمه است. «استیون فیلیپس»، مدیرکل ترویج سرمایه‌گذاری اینوست هنگ‌کنگ، در مورد علت این پیشتازی می‌گوید: «منطقه آسیا و اقیانوسیه تقریباً یک‌سوم جمعیت جهان را در خود جا داده و در حال حاضر، تعداد زیادی از اقتصادهای این منطقه به‌سرعت در حال رشدند. به‌دلیل داشتن جمعیت بالا و اقتصادهای روبه‌رشد است که قاره آسیا نقشی کلیدی در آینده صنعت بیمه بر عهده دارد. مهم‌تر اینکه نفوذ بیمه در هند، اندونزی، سرزمین اصلی چین و مالزی زیر پنج درصد است.

این ضریب نفوذ پایین به ‌خودی ‌خود نشان می‌دهد که در بازار روبه‌توسعه آسیا و اقیانوسیه، تقاضای بسیار زیادی برای بیمه وجود دارد که برآورده نشده است. در آسیا، صنعت بیمه در سه موضوع خلاصه شده است؛ ذهنیت رشد فراگیر، ارتباط با مشتری و سرعت بالا. فراتر رفتن از کانال‌های توزیع قدیمی، طراحی و عرضه محصولات جدید و ایجاد اکوسیستم‌های نوین برای کسب‌وکارها رشد را تضمین می‌کند. از نظر ارتباط با مشتری، در قاره آسیا بیمه محصولی اجباری محسوب نمی‌شود، بلکه آن را راه‌حلی اساسی برای پس‌انداز و حمایت به‌شمار می‌آورند که نقش بسیار پررنگی در زندگی افراد دارد.

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به‌ویژه در زمینه تجربه و تعامل دیجیتال، مشتریان بالاترین انتظارات را در جهان دارند. به‌دلیل وجود ذهنیت رشد، بازار بیمه آسیا رشد بسیار سریعی را تجربه می‌کند. در این قاره، خواسته‌ها و نیازهای مشتریان و چشم‌انداز بازار هر روز تغییر می‌کند و به همین دلیل، شرکت‌های بیمه پی برده‌اند که برای تأمین این نیازها باید بتوانند به‌سرعت تصمیم‌گیری کنند.


مرکز جهانی خدمات مالی در منطقه خلیج بزرگ


چین پروژه بلندپروازانه‌ای به نام «منطقه خلیج بزرگ» دارد که هدف آن ایجاد یک منطقه اقتصادی واحد و بسیار بزرگ است. این منطقه هنگ‌کنگ، شنزن، ماکائو و هشت شهر بزرگ دیگر در جنوب چین را دربر می‌گیرد. منطقه خلیج بزرگ بازاری ۷۲ میلیون نفری دارد و چین امیدوار است با سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی در این منطقه، منطقه خلیج بزرگ را به پایگاهی برای نوآوری و رشد اقتصادی تبدیل کند و تا سال ۲۰۳۰ میلادی این منطقه جایگاه نخست اقتصادی، تجاری و بین‌المللی را در جهان به دست آورد. چین می‌خواهد هنگ‌کنگ را به مرکزی بین‌المللی برای خدمات مالی، دریانوردی، تجارت و حمل‌ونقل بدل کند.

ابتکار منطقه خلیج بزرگ از یک طرف به جهانی‌سازی هرچه بیشتر چین کمک می‌کند و از طرف دیگر، این امکان را در اختیار چینی‌ها می‌گذارد که از طریق هنگ‌کنگ، به محصولات مالی بین‌المللی دسترسی آسان‌تری داشته باشند. شرکت‌های خارجی هم می‌توانند به یوان چین و محصولات مالی این کشور دسترسی داشته باشند. به‌تازگی بانک خلق چین و قانون‌گذاران چینی چهارچوبی به‌روزشده از چهار حوزه اصلی و ۲۶ بخش خاص از خدمات مالی را معرفی کرده‌اند که به پیشرفت و توسعه 11 شهر اصلی در منطقه خلیج بزرگ کمک می‌کند. تولید ناخالص داخلی منطقه خلیج بزرگ در سال ۲۰۱۹ به رقم ۱٫۶۸ تریلیون دلار رسید تا این منطقه یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باشد. به این ترتیب، اقتصاد این منطقه کمی کوچک‌تر از اقتصاد کشور کانادا و تا حدودی بزرگ‌تر از اقتصاد روسیه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.