بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

حمایت صریح دولت از حرکت شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه / آیا روزگار خوش نوآوران بیمه در راه است؟

اعضای هیئت دولت با امضای آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه بیمه بر اهمیت حمایت از تحرکات نوآورانه در صنعت بیمه کشور تأکید کردند.

در جلسه‌ای که در اواسط مردادماه با حضور رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت برگزار شد، آیین‌نامه‌های حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌های اقتصاد، علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت تصویب شد و در نهایت در روزهای پایانی هفته گذشته تصویب‌نامه هیئت وزیران در رابطه با هر یک از صنایع به امضای محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور رسید و به نهادهای وابسته ابلاغ شد.

در ماده ۸ این تصویب‌نامه با تأکید بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای هوشمندسازی نظام تشخیص و پرداخت بیمه، نهاد ناظر به عنوان ارگان رسمی از سوی وزارت اقتصاد موظف است در راستای توسعه فناوری و نوآوری به ارتقاط نظام اعتبارسنجی و مدیریت خطر، توسعه ابزارهای بیمه‌ای لازم برای محصولات دانش بنیان و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای  اقدام کند.

بیمه مرکزی موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف سه ماه آینده طرح تأسیس شرکت‌های فناوری بیمه را تهیه و برای تصویب به شورای عالی بیمه ارسال کند.

همچنین در این تصویب‌نامه وزارت اقتصاد و دارایی و بیمه مرکزی ایران موظف هستند نسبت به بازنگری در آیین‌نامه تخصصی بیمه برای ایجاد ظرفیت محاسبه ریسک و صدور بیمه‌نامه‌های نوین به‌ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور ظرف دوره سه‌ماهه آینده دست به کار شوند.

در یکی دیگر از بندهای این تصویب‌نامه بیمه مرکزی مکلف شده است از طریق شورای عالی بیمه نسبت به اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در راستای تسهیل مشارکت آنها در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و نوآور اقدام کند.


کورسوی امیدواری برای کسب وکارهای نوپا


توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآ‌وری کشور، آموزش و ترویج کارآفرینی فرهنگ دانش‌بنیانی در کشور، تجاری‌سازی فناوری، فناوری و اشتغال آفرینی دانش بنیان، مأموریت‌گرایی و هدایت ظرفیت‌های فناورانه در جهت رفع نیازها و حل مسائل کشور، تدوین نظام ملی نوآوری، هدایت، ساماندهی، حمایت و تأمین مالی پژوهش و تحول و نوآوری در نظام آموزش عالی.

همه این عبارات تازه را می توان در آیین‌نامه مصوب هیئت دولت دید و به روزهای خوش آینده برای کسب و کارهای نوپا امید داشت.  

ارتقای تولید دانش‌بنیان، تحقق هم‌پایی در فناوری‌های پیشران ، کمک به رفع مسائل راهبردی کشور از طریق فناوری و نوآوری، پیش‌بینی و بازارسازی محصولات صنعتی (به ویژه برای شرکت‌های تولیدی و دانش بنیان)، مدیریت و راهبری ابزارهای تأمین مالی تحقیق و توسعه و توسعه فناور واستفاده از دانش و فناوری‌های روز جهانی و همچنین اتصال محصولات فناورانه داخلی به بازارهای جهانی و قرار گرفتن در زنجیره‌های بین‌المللی و افزایش حجم بازار تولیدات و توسعه صادرات از جمله اهداف آیین‌نامه‌ای است که معاون اول رئیس جمهور در ابلاغ به وزارت اقتصاد و نهادهای وابسته به آن امضا کرده است.

تصویب این آیین نامه را باید نقطه کورسوی امیدواری برای کسب و کارهای نوپای بیمه‌ای تلقی کرد. به خصوص آن دسته از تازه واردانی که به سبب برهم زنندگی بزرگ در صنعت لخت و سنگین بیمه این روزها وارد چالش های بزرگی شده‌اند. شرکت‌های دانش بنیان بیمه‌ای که با هدف فراگیر شدن و افزایش دسترسی مردم به خدمات بیمه در سراسر کشور به میدان آمده‌اند و در صورت فراهم شدن بسترهای حمایتی و زیرساخت‌های لازم می‌توانند زمینه ساز اتفاقات بزرگی در صنعت بیمه سنتی کشور باشند.

با این اوصاف تصویب آیین نامه هیئت دولت در حمایت از اقدامات شرکت های دانش‌بنیان بیمه قطعاً نقطه روشنی برای آینده فعالان اکوسیستم نوآوری صنعت بیمه است چرا که در یک سال گذشته و به خصوص در ماه‌های اخیر فشار نهاد ناظر بر استارتاپ‌های بیمه‌ای به خصوص فعالان حوزه فروش آنلاین بیمه بیش از هر زمانی دیگری راه را برای انجام کارهای بزرگ بر آنها بسته بود.

از سوی دیگر فشار شبکه فروش سنتی و نمایندگان کهنه‌کار شرکت‌های بیمه که خود را در ساختن پایه‌های کنونی صنعت بیمه سهیم می‌دانند، موضوعی بوده که همواره بزرگان صنعت بیمه را برای تعامل با کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های بیمه‌ای با چالش مواجه کرده است.

کسب‌وکارهای نوپا از تفاوت در مدل‌های کسب‌وکار خود می‌گویند و به کارگیری شیوه‌های نوینی از فروش و ارائه خدمت که نمی‌توان در رده کارگزار برخط جا داد. شبکه فروش سنتی نیز از امتیازهای خاص تعدادی از استارتاپ‌ها می‌گویند و برهم خوردن سهم از بازاری که آنها سالها سعی در ساختن آن داشتند.

با این اوصاف تصویب ساز و کاری مشخص برای شرکت‌های دانش بنیان بیمه با حضور نهادی چون معاونت علمی و فناوری را باید خبر خوش امروز صنعت بیمه است، شاید که تعامل‌ها ساخته شوند و تفاوت‌ها محترم شمرده شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.