بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

حامد بهروز، مدیر امور مشتریان داتین داده را مهم‌ترین دارایی صنعت بیمه می‌داند / سبد سرمایه‌گذاری بر داده هنوز خالی است

داده‌کاوی در صنعت بیمه، نقش مهم و کاربرد فراوانی دارد، چندان که گفته می‌شود بعد از بازاریابی در صنعت بیمه از مهم‌ترین فعالیت‌های بیمه‌گری در سال‌های آینده خواهد بود. مقصد نهایی هم مشخص است؛ رسیدن به نقطه‌ای که تحلیل داده نه به‌عنوان یک ابزار کمکی؛ بلکه به‌عنوان یک توانمندی در هسته اصلی کسب‌وکار بیمه قرار بگیرد. 

امروز استخراج اطلاعات و الگوهای پنهان و روابط مشخص از حجم انبوه داده‌های بزرگ و پیچیده که در یک یا چند پایگاه اطلاعاتی بزرگ ذخیره شده‌اند، رویکردی است که در دنیای بیمه نقشی اساسی ایفا می‌کند. همان رویکردی که به گزارش دیلویت در سال ۲۰۲۲ میلادی عمده‌ترین  روند صنعت بیمه دنیا خواهد بود و یکی از مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری بر علوم داده در صنعت بیمه؛ چنان که ۸۳ درصد از شرکت‌های بیمه دنیا در یک سال آینده قصد دارند میزان سرمایه‌گذاری خود بر علوم داده را به دوبرابر برسانند.

به عقیده این بیمه‌گران سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری برای آزاد کردن ارزش حقیقی داده‌ها امری حیاتی است. تحقیقات دیلویت نشان می‌دهد شرکت‌هایی که بیشترین مزیت رقابتی را از فناوری‌های جدید به دست می‌آورند، حجم زیادی از سرمایه‌گذاری‌های خود را به رایانش ابری، تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها، داده‌ها در زمان واقعی و هوش مصنوعی اختصاص داده‌اند. به عقیده این بیمه‌گران تحلیل داده‌ها به‌زودی به توانمندی اصلی شرکت‌ها تبدیل خواهد شد و بیمه‌گرانی که سریع‌تر آن را در سازمان خود به کار گیرند، مزیت رقابتی غیرقابل برابری را خواهند داشت. این راز موفقیت بیمه در سال‌های آینده است!

حامد بهروز، مدیر امور مشتریان راهکارهای بیمه‌گری داتین، داده را مهم‌ترین دارایی صنعت بیمه می‌داند که باید نهایت استفاده را از آن برد: «داده‌های موجود در صنعت بیمه بر اساس تعریفی که مؤسسه گارتنر ارائه کرده، کاملاً مصداق و نمونه عینی کلان‌داده (Big Data) است؛ حجم بالای اطلاعات موجود در صنعت بیمه و بانک‌های اطلاعاتی چند ترابایتی که در هر یک از شرکت‌های بیمه و بانک اطلاعاتی سنهاب بیمه مرکزی قرار گرفته است. سرعت بالای تولید اطلاعات در صنعت بیمه، صدور ثانیه‌به‌ثانیه بیمه‌نامه‌های متعدد و پرونده‌های خسارت گوناگون در شرکت‌های بیمه، همچنین تنوع و گستردگی اطلاعات اعم از داده‌های بیمه‌گزاران، اموال و اشخاصی که به‌عنوان سرمایه در گستره جغرافیایی کشور مورد انواع بیمه‌نامه‌های موجود قرار می‌گیرند و همچنین حوادث و خساراتی که در صنعت بیمه مورد ارزیابی و جبران قرار می‌گیرند، نشان از وجود گنجینه ارزشمندی از داده‌ها در صنعت بیمه است که هر سال بخشی از این اقیانوس اطلاعاتی تنها در قالب سالنامه آماری بیمه مرکزی منتشر می‌شود و جنبه بصری و توصیفی پیدا می‌کند.»

به عقیده مدیر امور مشتریان راهکارهای بیمه‌گری داتین صنعت بیمه برای تحول، نیازمند شناخت، بینش دقیق و هوشمند وضع موجود کسب‌وکار و گلوگاه‌های آن است؛ نیازمند شناسایی و کشف تقلب‌های نهان و بعضاً آشکار موجود در بطن فرایندهای صدور و خسارت است؛ نیازمند شناخت  دغدغه‌ها و نیازمندی‌های بیمه‌گزاران و انتظارات آنهاست؛ نیازمند شناسایی رفتار مشتریان بالفعل و بالقوه بازار بیمه است؛ نیازمند پیش‌بینی آینده و روند تغییرات صنعت بر اساس اطلاعات فعلی و تجزیه‌وتحلیل آن در کنار روندهای روز کشور و دنیاست و پاسخ همه این نیازمندی‌ها در علم داده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نهفته است .

بهروز می‌گوید: «اینکه بگوییم در صنعت بیمه و به‌طور خاص شرکت‌های بیمه در یکی، دو سال گذشته هیچ اقدامی در زمینه داده صورت نگرفته، قطعاً صحبت درستی نیست؛ چراکه موضوع ایجاد و ارائه انبار داده (Data Warehouse) از سمت برخی شرکت‌های بیمه مشتری ما مطرح شده و شرکت داتین نیز که راهکارهای تحلیل داده و هوش تجاری را از سالیان پیش در پروژه‌های بانکی خود فعال کرده بود، با راه‌اندازی و استقرار تیم تخصصی تحلیل داده راهکارهای بیمه‌گری در سال جاری، موضوع پیاده‌سازی انبار داده و همچنین پروژه هوش تجاری (BI) را جزء اقدامات عملیاتی سال جاری و آتی خود قرار داده و از طریق یک تیم تخصصی در زمینه تحلیل داده فعالیت می‌کند. اما در مجموع می‌توان گفت که اهمیت این موضوع و تأثیر داده‌ها بر کسب‌وکار صنعت بیمه هنوز برای بخش قابل توجهی از مدیران ارشد صنعت مسجل نشده است؛ چراکه حداقل در حوزه سبد سرمایه‌گذاری و هزینه‌های شرکت‌های بیمه، ردپای قابل توجهی از تعریف پروژه‌های مبتنی بر داده دیده نمی‌شود و تحلیل‌های داده‌ای شرکت‌ها بیشتر در لایه تولید گزارش‌ها و نمودارهای توصیفی از اطلاعات موجود در قالب تیم‌های آماری مستقر در داخل شرکت‌هاست.»

به عقیده او شرکت‌هایی که اهمیت این موضوع را بیشتر و عمیق‌تر درک کرده و ضمن تعریف پروژه‌های مناسب، سرمایه‌گذاری مطلوبی در زمینه تحلیل داده انجام دهند، نتایج آن را در قالب تصمیمات مبتنی بر داده، واقعی‌تر و مطلوب‌تر خواهند دید و در مسیر تحول دیجیتال سریع‌تر و صحیح‌تر گام برخواهند داشت و این موضوع نه‌تنها یک اصل، بلکه یک الزام برای بقای کسب‌وکار در فضای رقابتی و پرتغییر پیش رو خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.