بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

راه پرفرازونشیب تحول دیجیتال در صنعت بیمه

علی‌اکبر گلشنی اصل، مدیر تحول دیجیتال بیمه دی / این روزها تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشورمان راه پرفرازونشیبی را طی می‌کند. طی سال‌های گذشته و با گسترش تحول دیجیتال در اکثر صنایع و کسب‌وکارها، خوشبختانه این مفهوم وارد صنعت بیمه نیز شده، ولی هنوز چالش‌های زیادی را پیش روی خود  دارد.

از یک سو عدم فرهنگ‌سازی مناسب و اتفاقات حوزه فروش آنلاین باعث شده تا شبکه فروش نسبت به این رویکرد جدید حس خوبی نداشته و حتی در بسیاری مواقع آن را رقیب خود بداند.  از سوی دیگر عدم بروز اتفاقات و تحولات چشم‌گیر در این عرصه باعث شده حتی معتقدان به آن نیز کمی از جاری‌سازی آن در صنعت بیمه کشورمان دلسرد شده و انتظار تغییر شگرفی حداقل طی چند سال آینده برای آن متصور نباشند. البته نقش نهاد ناظر و قوانین بالادستی نیز در این مهم بی‌تأثیر نبوده و نمی‌توان به‌راحتی از آن عبور کرد.

اگرچه در چند سال اخیر تعدادی از شرکت‌های بیمه‌گر تلاش کرده‌اند تا در این زمینه پیشرو باشند و توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی یا با کمک استارتاپ‌ها خدمات نوینی به مشتریان ارائه دهند، ولی این اقدامات کافی نیستند.

نباید فقط نام تحول دیجیتال را یدک بکشیم. لازم است تلاش کنیم تا کمی از فضای تبلیغاتی فاصله گرفته و به جای ارائه خدماتی که گاهی چندان هم کاربردی نیست، به سمت تحول حرکت کنیم. شرکت‌ها باید با داشتن یک نقشه‌راه کوتاه‌مدت و چابک در این حوزه تلاش کنند تا بر اساس نیازهای احصاشده از مشتریان، محصولات و خدمات نوینی را با نگاه اکوسیستمی طراحی و ارائه کرده و همزمان برای توسعه و ارتقای فرهنگ دیجیتال در سازمان و شبکه فروش خود تلاش کنند.  

در این راستا سامانه‌های بیمه‌گری یکی از موارد مهمی است که تحول دیجیتال شرکت‌ها را با چالش مواجه می‌کند. امروز تنها تعدادی از شرکت‌های بیمه‌گر هستند که سامانه بیمه‌گری مخصوص خود را دارند و سایر بیمه‌گرها با یک یا حتی چند شرکت فعال در حوزه ارائه‌دهنده‌های سامانه‌های بیمه‌گری همکاری می‌کنند. هر گونه تغییر و بهبود مستلزم انتظار در صف‌های پاسخگویی (گاهی طولانی) پشتیبانی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات است؛ تا جایی که گاهی اوقات ترجیح داده می‌شود تغییر یا حتی نوآوری خاصی ایجاد نشود. در این میان یکی از چالش‌ها و موارد بسیار مهم سامانه‌های بیمه‌گری APIها هستند. البته اتفاقات خوبی طی چند سال اخیر در این حوزه افتاده، ولی هنوز APIها به طی‌کردن سیر تکاملی خود نیازمندند تا بتوان از آنها به‌درستی بهره برد.

در عصر دیجیتال مشتریان علاقه‌مندند تا در کمترین زمان ممکن بتوانند انواع خدمات را به‌صورت حضوری یا مجازی دریافت کنند، اما در حالی که هنوز در مرحله تولد APIها هستیم، چطور می‌توان این‌گونه خدمات را به‌راحتی ارائه داد.

شاید به‌جرئت بتوان گفت که تنها چند شرکت هستند که توانسته‌اند امکان صدور آنلاین تعدادی از محصولات خود را برای مشتریان فراهم کنند و در حوزه خسارت هم به‌جز چند شرکت که با کمک شرکای تجاری خود توانسته‌اند اعلام خسارت برخی رشته‌ها را به‌صورت برخط برای مشتریان خود فراهم کنند، تاکنون تحول خاصی رخ نداده و این عرصه هنوز نیازمند تحولات بنیادین است.

البته هر تحولی با چالش‌هایی همراه است و هنگامی به ثمر می‌نشیند که در مواجهه با این چالش‌ها راه خود را پیش گیرد و من امید دارم که با وجود چالش‌هایی که پیش روی تحول دیجیتال در این صنعت وجود دارد، با ایده‌پردازی و نوآوری افراد باتجربه و نخبگان حاضر در این صنعت شاهد تحول در مدل‌های کسب‌و‌کاری، فرایندی و تجربه مشتریان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.