بیمه دیجیتال
رسانه بیمه و اینشورتک ایران

این بهشت پیش رو به مذاق ما سازگار نیست

بردیا جوادی، مدیر عامل رایین تک / الزام بیمه مرکزی به استفاده از سوئیچ بیمه یا سامانه‌ای که هنوز در دسترس نیست، بازیگران صنعت را دچار چالش کرده است. بیمه مرکزی که نهاد ناظر است و قانون‌گذار، چگونه می‌تواند در لایه‌های اجرا وارد شود و انتفاع داشته باشد ولی مدعی انحصار نباشد؟ سامانه آمیتیس یا سوییچ بیمه مرکزی به شکل فعلی آن برخلاف نام جذابش ذوق هر استارتاپ اینشورتکی را کور می‌کند.

در راستای تحول دیجیتال، چقدر خوشحال‌کننده بود برای این صنعت که بیمه مرکزی هاب سرویس‌های بیمه‌ای را راه‌اندازی کند که خدمات مورد نیاز استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها را تأمین کند، آن هم رایگان یا با هزینه بسیار پایین. از نوآوری استارتاپ‌ها نیز در تکمیل آن استفاده کند و عملاً رگولاتوری کند، ولی آیا شاهد این اتفاق هستیم؟

خیر! متاسفانه روال این گونه است که سوئیچ بیمه را شرکتی به اصطلاح خودی راه‌اندازی می‌کند، مزایده و مناقصه هم نباید باشد چون به هرحال دیتا مهم است و صیانت می‌طلبد و دیگران هم اجبار می‌شوند به استفاده. هزینه‌ هم باید پرداخت کنند به میزان هر قدر که مصوب است. هیچ‌کس هم نگران نباشد چرا که انحصار نیست و کسی هم دنبال تصدی‌گری نیست.

اما… بگذار بگویمت که این بهشت پیش رو، به مذاق سازگار نیست.

نفوذ نهاد ناظر به لایه‌های اجرا و انتفاع از آن، انحصار ایجاد می‌کند. در شرایطی که ممتحن و مراقب یکی است، کیفیت خدمات چگونه تضمین می‌شود؟

استارتاپ‌های اینشورتکی به هیج وجه مخالف نظارت و قانون‌گذاری بیمه مرکزی نیستند و فقط برای نوآوری نیازمند خدمات و APIهایی مانند استعلام سوابق و امثال آن هستند که توسط بیمه مرکزی باید در دسترس باشد.

این که به هرحال اقدامی در حال شکل گیری است و ابهامات آن مسئله‌ای را به دنبال دارد که چالش بازیگران صنعت بیمه شده بدیهی‌است و دلیل آن عمدتاً نادیده گرفته شدن است و راه‌حل آن تعامل، شفافیت و هم‌اندیشی است که با ایجاد کارگروهی متخصص و دعوت از استارتاپ‌ها قابل انجام است.

آنچه امروز شاهد هستیم این است که آمیتیس با توجه به اینکه هنوز در دسترس نیست و باید بررسی شود، به صورت بلقوه می‌تواند انحصار ایجاد کند.

انتظار می‌رفت آمیتیس مانند سنهاب ولی بسیار کامل‌تر سرویس‌دهی کند. امروز استارتاپ‌هایی که سرویس‌های مشابه طراحی می‌کنند فضایی برای رقابت نمی‌بینند و نگرانند. اینشورتک‌هایی که به صورت مستقیم به کاربر نهایی خدمات ارائه می‌دهند و مدل کسب و کارشان D2C است بیشترین چالش را با آمیتیس خواهند داشت. باقی اینشورتک‌ها مخصوصاً ارائه‌دهندگان زیرساخت و سرویس‌های فناورانه هم چالش‌های جدید در زمینه فروش خدمات خود با توجه به حضور سوئیچ خواهند داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.